Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Auke trådlaus rekkevidde


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Korleis kan ein auke rekkevidda på ei trådlaus tilkobling?

Eg har i dag eit intel 2100 nettverkskort som eg koblar opp mot forskjellige aksesspunkt.

Kva bestem den rekkevidda til den trådlause tilkoblinga, er det aksesspunktet, nettverkskortet eller begge delar?

Har lest litt om forskjellige moglegheiter, t.d biquad, men denne må ein vel byggast sjølv, ettersom eg forstod.

 

Er det andre moglegheiter, tenker då på ferdigløysingar, kva rekkevidde kan ein oppnå ved bruk av desse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er er naturlig nok både aksesspunktet og nettverkskortet som avgjør rekkevidden. På hver av disse igjen, er det hovedsaklig to komponenter som avgjør, hvis vi forutsetter fri sikt; sendestyrke og antennetype/-konstruksjon. Når det gjelder muligheten til å øke rekkevidde, så er den ene muligheten å bruke f.eks. en Biquad eller annen retningsbestemt antenne. Det finnes mange retningsbestemte antenner i ulike prisklasser fra ca. 300 kroner og oppover. Noen typer aksesspunkt/routere har mulighet for alternativ firmware med mulighet for å justere sendestyrke. For noen nettverkskort finnes det også referansedrivere med justerbar sendestyrke. Når det gjelder rekkevidde, så er det umulig å si uten å ha konkret utstyr å forholde seg til, og helst også testing. Denne og denne tråden burde gi deg noen idèer om det mer ekstreme når det gjelder utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...