Gå til innhold

Mange Gb "borte" på harddisken

Anbefalte innlegg

Jeg har en Win XP og en NTFS formatert 160Gb (faktisk plass 149Gb) Bruker den for det meste til mellomlagring. Når jeg sjekker hvor mye plass alle filer tar på disken (inkl. skjulte filer) får jeg beskjed om 60Gb (høyre musetast på alle filene og egenskaper)

Problemet er at systemet hevder at det nå bare er noen få Gb ledig. Det "mangler" altså ca 90Gb. Har prøvd "defragmentering" og "disk cleanup", men dette hjelper ikke. Har og sjekket disken for feil og fant ingen ting.

Bruker BitComet og har avinstallert og reinstallert dette programet uten at det har hjulpet.

Har tittet mye rundt på andre sider, men jeg finner ikke noe.

Har noen av dere forslag til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du Norton Antivirus ??

I tilfelle, kan dette være problemet. NAV har en funksjon som gjør at du kan gjenopprette filer som er sletta.. Og samler på disse. Streng tatt bare til man trenger den plassen for andre filer, men jeg er usikker på hvor bra den fungerer. Syntes den aldri gir slipp på filer som er slettet. Har derfor slått den av hos meg. Men for å fjerne eventuellte protected files:

Høyreklikk søppelkassa og velg "Empty norton protected files" og "purge all"

Dog 90 gig var vel kanskje litt mye.. Selv for en ressurskrevene NAV.

Endret av tokki
Lenke til kommentar

Er du sikker på at BIOS på hovedkortet ditt støtter så store disker?

Kanskje en BIOS oppgradering?

Alternativt bruker du Norton Protected Recycle Bin eller lignende programmer?

Edit: Våre meldinger krysset hverandre tokki :)

Endret av Viper_Block_50
Lenke til kommentar
Problemet er at systemet hevder at det nå bare er noen få Gb ledig. Det "mangler" altså ca 90Gb. Har prøvd "defragmentering" og "disk cleanup", men dette hjelper ikke. Har og sjekket disken for feil og fant ingen ting.

Bruker BitComet og har avinstallert og reinstallert dette programet uten at det har hjulpet.

Hei,

Du har selvfølgelig sjekket 'søppeldunken' om der sku ligge noget der?

Nu kender jeg ikke dette BitComet - men går ut fra at det er et P2P nedlastningsprogram.

Nogen av disse P2P-progs kan reservere plass på harddisken til igangværende nedlastninger (for å unngå fragmentering). Kan muligvis være noget sånt der er 'gale' med din harddisk.

Edit: Hvis programmet ikke ble avinnstallert skikkligt kan det ha efterlatt disse 'reservationer' på disken.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Høyreklikk søppelkassa og velg "Empty norton protected files" og "purge all"

Aha. Det virker som om løsningen ligger her. Rart at denne funksjonen tar opp diskplass, men har tro på at "Netlimiter 2" er synderen her. Kan virke som om den har spart på en del rare filer.

Nå er i alle fall problemet løst. Takk til alle som svarte så raskt.

"Tre ganger tre hurra for forum.hardware.no"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...