Gå til innhold

Bruk av IS under BULB eksponeringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

 

Når jeg skal ta bilder med lange lukkertider under bulb så vil ikke dette aktivere IS på mine objektiver. Noe jeg gjør feil eller er dette bare en umulighet?

 

Jeg har et Canon EOS 20D med Canon objektiver. Ikke noe pirat..

Når du tar bilder med bulb-innstilling bruker du vel stativ.

Og jeg mener det står i bruksanvisningen til Canon-objektiver med IS at du skal slå IS av når du bruker stativ.

Lenke til kommentar

bruker stativ, MLU og fjernkontroll.. Mener og ha lest at IS ikke behøver og skrus av på canon sine nye objektiver? Men det har vel egentlig nada og si når man ikke hører det "legendariske" klikket og summingen av objektivet når man tar bildet eller fokuserer? Er bare det at noen ganger har jeg tatt bilder der det har vert en uungåelig vibrasjon i underlaget og da blir selvfølgelig ikke bildene helt skarpe noe som irriterer meg mer enn masse og dette er noe jeg mener man kunne ungått hadde man benyttet seg av is.. =/

Endret av Mollekanin
Lenke til kommentar

Hvis du har nordisk utstyr kjøpt gjennon CanonNorge kan jo ringe Canons supportlelefon og snakke med dem om problemet.

 

Fra XD.no:

Hva betyr nordisk? Det vil si at kameraet er levert av Canon Norge, og som i sin helhet vil stå for garanti av produktet. Alle Canon kameraer leveres med brukerveiledning på dansk eller svensk. Videre gir det deg som kunde muligheten til å kontakte kundeservice / support hos Canon på tlf: 22 62 93 21.

Disse fordelene gjelder ikke ved kjøp av EU-modeller.

Lenke til kommentar

Det er begrenset hvor lange lukkertider IS hjelper, og bulb faller vel langt utenfor de; Så det er ikke så rart at kameraet deaktiverer den da.

 

Regner med at du har 17-85'en. Denne har så langt jeg vet ikke støtte for bruk av IS på stativ, men følgende objektiver har:

EF 28–300mm f/3.5–5.6L IS USM

EF 70–200mm f/2.8L IS USM

EF 70–300mm f/4.5–5.6 DO IS USM

EF 300mm f/2.8L IS USM

EF 400mm f/2.8L IS USM

EF 400mm f/4 DO IS USM

EF 500mm f/4L IS USM

EF 600mm f/4L IS USM

Om de bare deaktiverer IS'en når de står på stativ eller tar hensyn til at utslagene blir (helst mye) mindre på stativ vet jeg ikke. Om de virker på bulb er også et åpent spørsmål. Mvh. RKS.

Lenke til kommentar
Om de bare deaktiverer IS'en når de står på stativ eller tar hensyn til at utslagene blir (helst mye) mindre på stativ vet jeg ikke. Om de virker på bulb er også et åpent spørsmål. Mvh. RKS.

Kanskje de bare stabiliserer i én akse, slik de også gjør hvis de er stilt inn på panorering?

Lenke til kommentar

Jeg har flere objektiver deriblant 17-85 IS USM og 70-200 f2,8L IS USM som begge da som navnet sier er med IS. Og dette funker ikke med noen av de.

 

Kan vel nesten ta kontakt med canon og høre som dere sier. Er jo tross alt de som har lagd dette.. :roll:

 

Edit: Formuleringer var på jordet.. :blush:

Endret av Mollekanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...