YokiShoki Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Hei! Har et Aopen H600B kabinett med 350W Fortron Source strømforsyning. PC'en fungerer bra, hender den låser seg i spill og gir meg artifacts. Har ikke overklokket, er rimelig sikker på at det er mitt gamle GF4TI4200 som holder på å ta kvelden da det samme skjedde når den stod i min gamle PC. Hovedkortet er et Gigabyte K8NS Ultra-939. Sjekket systemet med Motherboard Monitor 5 og der ser 5V bussen svært ustabil ut. 12V bussen ligger mellom 12,35 til 12,6. Mens 3V ligger mellom 3,33 og 3,36. 5V derimot ligger mellom 3,12 og 5,83, med average på 4,34. Det virker da veldig ustabilt, er det et problem? Hvilke komponenter bruker 5V, hardisken bruker vel 12V? Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Både harddisk pog cd rom bruker både 12v og 5v, en del komponenter på hovedkortet bruker også 5v. Vil påstå det er et problem når det er så mye avvik, antagelig bruker du mer strøm på 5v enn strømforsyningen klarer å gi Vil anbefale deg å koble fra evt vifter eller annet unødvendig på 5v railen og titte etter en ny PSU Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 5 volt er vel som regel til elektronikken i en harddisk og andre komponenter. Mens 12 volt er til motorer og vifter. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 7. april 2005 Forfatter Del Skrevet 7. april 2005 Kan hardisken eller andre komponenter ta skade av dette, eller kan det bare føre til ustabilitet? Har minimalt med komponenter i PC'en min. Det er et 939 system med 1GB OCZ ram, 200GB WD IDE disk, 3000+ prosessor, Benq 1620 brenner og GF4TI4200. Skjermkort viften er koblet til 5V, ellers har jeg ingenting ekstra av vifter og slikt. Rart at en så god produsent som Fortron Source kan levere en såpass "dårlig" strømforsyng. Kan det være en feil med denne strømforsyningen? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Hvis de spenningene er riktig så er PSU defekt. Men det er jo mulig at det er selve målingen som er feil. Det kan du kun få vite hvis du sjekker med en annen PSU eller med et multimeter. Med så feil spenning på 5V så skal ikke elektronikken kunne fungere i det hele tatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå