BMP Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Hei! lurer på å kjøpe meg en bærbar snart. Ser litt på Tundra sine 1557 og 1558. Det jeg lurer på er hva som er best å velge av 2.0 GHz Dothan eller 1,86 Ghz Sonoma. mvh bmp Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Dothan kjører på 400Mhz FSB mens Sonoma plattformen er 533Mhz FSB. Men jeg vil nok si at forskjellen på en Pentium M 755 (2.0GHz Dothan) eller 1,86GHz er merkbart liten. Begge er jo også 90nm. Edit : En Pentium M 755 og opp har vel HyperThreading hvis jeg ikke tar helt feil? Endret 7. april 2005 av lavizh Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Kort fortalt: Sonoma er ikke en prosessor, men derimot Intels kodenavn på andre generasjon av Centrino-plattformen. (Prosessor, brikkesett, trådløs.) Sonoma er altså navnet på platformen. Dothan er kodenavnet på Pentium M prosessoren som benyttes på Sonoma-plattformen. Alviso er kodenavnet på brikkesettet på samme plattform. Med andre ord: Både 2.0 og 1,86 GHz prosessorene er Dothan, og begge maskinene er i så fall antagelig Sonoma (Gitt at de har de andre delene som trengs for å være en Centrino-maskin, blant annet Intels trådløse løsning.) Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Dothan kjører på 400Mhz FSB mens Sonoma plattformen er 533Mhz FSB. Men jeg vil nok si at forskjellen på en Pentium M 755 (2.0GHz Dothan) eller 1,86GHz er merkbart liten. Begge er jo også 90nm. Edit : En Pentium M 755 og opp har vel HyperThreading hvis jeg ikke tar helt feil? Dothan finnes både i 400 og 533 MHz utgaver, avhengig av prosessorhastighet. 1,86 GHz (M 750) er 533, Mens 2,0 GHz finnes både som 400 (M 755) og 533 (M 760). Jeg tror ikke noen Pentium M har HT, men er ikke sikker. Geir Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Hvis du sjekker 2.0Ghz versjonene og oppover hos PSData.no så står de oppgitt med HT. Jeg mente selv at de ikke hadde det, men ble litt usikker nå. Endret 7. april 2005 av lavizh Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Tipper det er feil. Det står ingenting om det på Intels egne sider, så vidt jeg kan se, og ikke i de omtaler jeg har lest heller. Geir Lenke til kommentar
BMP Skrevet 7. april 2005 Forfatter Del Skrevet 7. april 2005 ok, grunnen til at jeg lurer på om det er "mye" forskjell på de to maskinene er jo at det ca 2000,- i prisforskjell. 1558 har større bushastighet..........men mindre skjermminne og jeg liker stor oppløsning, da må jeg nok velge 1557 maskina? bmp Lenke til kommentar
renpeder Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Ja det stemmer at Pentium-M ikke har Hyperthreading. Kun Pentium4 har dette. Se Intels side for mer opplysninger om dette. Link her: http://www.intel.com/products/processor/in...cts_processors& En annen ting er jo at du får tak i 760 og 770 prosessorene som er henholdsvis 2 og 2,1 GHz. Kjernen er Dothan med denne 90 nm-strukturen. Løp å kjøp hehe. På Netshop kan du bygge slike maskiner. http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=5841 RTP Endret 7. april 2005 av renpeder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå