Gå til innhold

Sonoma eller Dothan med forskjellig hastighet?

BMP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dothan kjører på 400Mhz FSB mens Sonoma plattformen er 533Mhz FSB. Men jeg vil nok si at forskjellen på en Pentium M 755 (2.0GHz Dothan) eller 1,86GHz er merkbart liten. Begge er jo også 90nm.

Edit : En Pentium M 755 og opp har vel HyperThreading hvis jeg ikke tar helt feil?

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Kort fortalt:

Sonoma er ikke en prosessor, men derimot Intels kodenavn på andre generasjon av Centrino-plattformen. (Prosessor, brikkesett, trådløs.) Sonoma er altså navnet på platformen.

Dothan er kodenavnet på Pentium M prosessoren som benyttes på Sonoma-plattformen.

Alviso er kodenavnet på brikkesettet på samme plattform.

Med andre ord: Både 2.0 og 1,86 GHz prosessorene er Dothan, og begge maskinene er i så fall antagelig Sonoma (Gitt at de har de andre delene som trengs for å være en Centrino-maskin, blant annet Intels trådløse løsning.)

Geir :)

Lenke til kommentar
Dothan kjører på 400Mhz FSB mens Sonoma plattformen er 533Mhz FSB. Men jeg vil nok si at forskjellen på en Pentium M 755 (2.0GHz Dothan) eller 1,86GHz er merkbart liten. Begge er jo også 90nm.

Edit : En Pentium M 755 og opp har vel HyperThreading hvis jeg ikke tar helt feil?

Dothan finnes både i 400 og 533 MHz utgaver, avhengig av prosessorhastighet. 1,86 GHz (M 750) er 533, Mens 2,0 GHz finnes både som 400 (M 755) og 533 (M 760).

Jeg tror ikke noen Pentium M har HT, men er ikke sikker.

Geir :)

Lenke til kommentar

ok, grunnen til at jeg lurer på om det er "mye" forskjell på de to maskinene er jo at det ca 2000,- i prisforskjell. 1558 har større bushastighet..........men mindre skjermminne og jeg liker stor oppløsning, da må jeg nok velge 1557 maskina?

bmp

Lenke til kommentar

Ja det stemmer at Pentium-M ikke har Hyperthreading. Kun Pentium4 har dette. Se Intels side for mer opplysninger om dette.

Link her: http://www.intel.com/products/processor/in...cts_processors&

En annen ting er jo at du får tak i 760 og 770 prosessorene som er henholdsvis 2 og 2,1 GHz. Kjernen er Dothan med denne 90 nm-strukturen.

Løp å kjøp hehe. På Netshop kan du bygge slike maskiner.

http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=5841

RTP :)

Endret av renpeder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...