Gå til innhold

Installering av GTK på Windows


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Eg har med tida kvart har skaffa meg ein del kunnskapar om grunnleggjande C++ (etter å ha lese ei bok), og er som vanleg ganske lei det å bare kunne programmere DOS-programmer. Eg har sett litt på GTK, og det virkar som noko som er menneskeleg å lære. Det som derimot er verre (:blush:) er å installere det heile slik at eg kan kompilere GTK på Windows. Eg brukar DEV C++ som kompilator, men dersom GTK ikkje kan installerast på DEV, kan eg gjerne bytte (ville bare vore glad om eg fekk litt trening med makefiles ol.).

 

Eg har lest litt rundt på gtk.org, og, ja, lest. Problemet er at eg ikkje klarer å finne kva eg må ha for å kompilere GTK-applikasjonar. Eg kan jo finne kildekoden til GTK, eller det ein skal installere for å køyre GTK-applikasjonar på Windows, men det er vel ikkje noko av dei tinga ein skal bruke til kompilering av sjølve applikasjonane eg lager?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut til at eg må gi opp heile GTK+. *sukk* Dette som virka så genialt, er svært lite brukarvennleg når det gjeld å konfigurera det på Windows. Det er vel fortsatt ingen som har meir greie på dette enn meg?

Lenke til kommentar

har du sett på gtk.org?

 

Personlig har jeg sett windows-utviklere ofte bare legger .dll'en og .h'en i samme mappe som resten av filene i prosjektet. Kansje du burde titte på hvordan f.eks. gaim bygges, eller finne en mailingliste og spørre der (/søke i arkivene)

 

Google?

Lenke til kommentar

Har skrevet et og annet program i Windows med GTK. Men jeg brukte Ada og ikke C++. GTK er forresten et C bibliotek, og man trenger ikke å programmer objekt orientert.

 

Skal du kompilere GTK-programmer kan du bruke gcc som kompilator. Det eneste du gjør er å inkludere headerne og sørge for at bibliotekfilen er tilgjengelig for systemet (dvs. legge til en sti i PATH-variabelen).

Lenke til kommentar
og sørge for at bibliotekfilen er tilgjengelig for systemet (dvs. legge til en sti i PATH-variabelen).

Eller legge den i samme katalog som programmets kildefil eller i en mappe som allerede ligger i path (c:\windows\system32 ?) ? Eller er mine windowskunnskaper rustne?

 

DevCPP (blodshead) er forøvrig en fin gcc-variant (eller GUI for å være nøyaktig) for Windows.

Lenke til kommentar
og sørge for at bibliotekfilen er tilgjengelig for systemet (dvs. legge til en sti i PATH-variabelen).

Eller legge den i samme katalog som programmets kildefil eller i en mappe som allerede ligger i path (c:\windows\system32 ?) ? Eller er mine windowskunnskaper rustne?

Dersom man har flere prosjekter, blir det jo litt tullete å kopiere filene inn i hver og en av prosjektmappene (greit med litt struktur). Og det finnes grenser for hvor mye drit man skal legge inn i system32. Men for all del, det er jo en mulighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...