PlatinumFlyer Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Sist jeg spiste på McD i florida var det helt gjennomført av personalet, ingen french fries, bare freedom fries. Sånt liker jeg! Og jeg lover dere at når jeg kommer over there, så skal jeg rett inn og ha en supersized (i den grad det finnes. ) burger samtidig som jeg gir min støtte til troppene. De vil vise at selskapet står hundre prosent bak de amerikanske styrkene. En god, patriotisk handling. God bless America! Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 http://www.lo.no/portal/page?_pageid=56,42...c=&p_d_v=105349 LO-Kongressen krever at Israel snarest stopper sin omfattende bruk av vold. Videre må etableringen av nye israelske bosettinger på okkupert område opphøre og en rask nedbygging av de senere årenes etableringer av slike bosettinger gjennomføres LO-Kongressen ber den norske regjeringen om: å gi klart uttrykk for den forferdelse som norske arbeidstakere føler i forhold til de israelske overgrepene å gjøre det som er mulig for å presse Israel til å stoppe angrepene mot palestinerne å gjøre det som er mulig for å få Israel til å gjenoppta forhandlingene med palestinerne med sikte på å gjennomføre FNs resolusjoner om palestinernes rett til en egen stat. Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Ser egentlig ikke problemet. En sivil bedrift velger å føre en månedslang støttekampanje for å vise de amerikanske soldaene i utlandet at det er noen hjemme som bryr seg om dem. So smegging what? Clas Delp, nestleder i Hotell- og Restaurantarbeiderforbundet (HRAF) her i Norge, er oppgitt over den amerikanske hamburgerkjedens siste påfunn. - Dette beviser bare det at McDonald's i statene ledes som et militært system, sier han til Klassekampen. Hæ? Siden McDonald's velger å støtte de amerikanske soldatene vil det altså si at hele bedriften blir ledet som et militært system? Vil dette også si at LO ledes som et udemokratisk, islamistisk terrorregime siden de tilfeldigvis støtter palestinere og "fridomsrøysla" i Irak? Dette er forøvrig ikke noen nyhet. Hvis man går innom en amerikanske PXen i militærleire i feks Kosovo, Irak eller Afghanistan, vil man finne skilter og plakater med støtteerklæringer fra mange ulike amerikanske bedrifter. Edit: skriveleif. Endret 7. april 2005 av jephque Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Fikk bare med meg de siste sekundene på nyhetene på NRK, men jeg forstår det som Gerd Liv Valla skal inn i sentralstyret i Arbeiderpartiet nå før valget. Slutt på LOs "uavhengighet", nå som AP kan få regjeringsmakt vil LO være med... Geir Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Clas Delp, nestleder i Hotell- og Restaurantarbeiderforbundet (HRAF) her i Norge, er oppgitt over den amerikanske hamburgerkjedens siste påfunn. - Dette beviser bare det at McDonald's i statene ledes som et militært system, sier han til Klassekampen. Hæ? Siden McDonald's velger å støtte de amerikanske soldatene vil det altså si at hele bedriften blir ledet som et militært system? Og så leser vi at: - Vi har så mange felles verdier med militæret. Derfor vil vi nå vise at vi setter pris på den amerikanske hæren, mener Mike Donahue i McDonald's USA. - Pliktfølelse, hardt arbeid, trening, lagarbeid - alt som en stab må lære for å drive McDonald's - bærer likheter med det man blir trent til i militæret, og vi vil være sikre på at vi viser vår takknemlighet, sier han til American Forces Press Service. For alt vi vet kan det være dette han refererer til. Effektiv krigspropaganda er ofte små uskyldige støtteerklæringer som når ut til de store massene. Problemet ligger ikke direkte hos McDonalds, men at man i USA tilsynelatende ikke kan være motstander av USAs krigføring og samtidig støtte dem som verver seg for å beskytte landet. Det blir som Bush så fint sa det om terrorismen. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Fikk bare med meg de siste sekundene på nyhetene på NRK, men jeg forstår det som Gerd Liv Valla skal inn i sentralstyret i Arbeiderpartiet nå før valget. Slutt på LOs "uavhengighet", nå som AP kan få regjeringsmakt vil LO være med... Geir Om det der er tilfellet, vil jeg garantert melde meg ut av LO, for da mister LO sin integritet og troverdighet, for meg ihvertfall Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Ap-leder Jens Stoltenberg kommer med klare signaler om at han vil ha LO-leder Gerd-Liv Valla inn i Aps sentralsstyre. Geir Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Fikk bare med meg de siste sekundene på nyhetene på NRK, men jeg forstår det som Gerd Liv Valla skal inn i sentralstyret i Arbeiderpartiet nå før valget. Slutt på LOs "uavhengighet", nå som AP kan få regjeringsmakt vil LO være med... Geir Om det der er tilfellet, vil jeg garantert melde meg ut av LO, for da mister LO sin integritet og troverdighet, for meg ihvertfall Ehh, er du klar over hvem som gikk ut av sentralstyret for et par tre år siden (hint: initialene YH). Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Men LO er håpløse folk. selvfølgelig er de håpløse, se hva de har gjordt siden de ble grunnlagt. De har tillatt seg å støtte din bestefar/bestemor og din far/mor i kampen for bedre lønninger og rettferdige arbeidsvilkår, sånt går da bare ikke ann Hvor hadde vanlige arbeidere stått i dag om det ikke var for LO og dets medlemmer, jo sannsyneligvis på samme sett som før , med lua i hånden og tatt til takke med det som det passet arbeidsgiveren å gi dem Jaha, har du nettopp pugget årets valgparole, eller _tror_ du på det gamle oppgulpet der? McDonalds kan få lov til å støtte hvem de vil. Det er jo lov å håpe at den oppfordringen de kommer med virker, og dermed øker insidensen av hjerte-/kar-sykdom hos soldater og den jevne amerikaner. Jippi, virkelig smart! Like smart som å feste "yellow ribbons" rundt trær for å støtte de amerikanske barnemorderne når det blåser på Capitol Hill. Virkningsløst, og tafatt. Og, vel, de får jo ikke "pommes frittes" lenger, nå heter det "freedom fries", etter at Baby-Bush ikke fikk støtte av Frankrike Joda, alle virkemidler tas i bruk. Det neste er vel at det er anti-amerikansk/terrorvirksomhet å spise kebab. Jaha, har du nettopp pugget årets valgparole, eller _tror_ du på det gamle oppgulpet der? Typisk svar fra uvitende folk Dette har ingenting med valgparole eller partitilhørighet å gjøre, men det har med fakta å gjøre . Om du skal være så vis og klok bør du i det minste sette deg inn i historikken før du begynner å drite på andre . Da vil du fort merke at du må svelge dritten selv Jeg er såpass gammel at jeg var sannsyneligvis ute i arbeidslivet menst du lå og svømte mellom bena på far din , bar så det er sagt. En hver oppegående person VET at fagorganisasjonene har spilt en helt avgjørende rolle i kampen for lønninger og rettigheter på arbeidsplassene våre, uten disse hadde vi nok ikke hatt de lønningene vi har i dag, ei heller så langferie, fartlagte arbeidstider, betalt for overtid, sykeforsikring osv osv . Men klart at det er bestandig noen mammadalter som har fått alt i hendene som skal latterliggjøre slikt JA uvitenhet irriterer meg Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Ap-leder Jens Stoltenberg kommer med klare signaler om at han vil ha LO-leder Gerd-Liv Valla inn i Aps sentralsstyre. Geir Var ikke godeste Valla justisminister for noen år siden? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Var ikke godeste Valla justisminister for noen år siden? Jo, i Jaglands regjering i 1997, etter at Anne Holt gikk av. Geir Endret 7. april 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Typisk svar fra uvitende folk Dette har ingenting med valgparole eller partitilhørighet å gjøre, men det har med fakta å gjøre . Tull og tøys. En vurdering av virkningen av politikk, hvilke elementer i politikken som har bidratt til hvilken utvikling, har ikke noe med fakta å gjøre. Det er rett og slett subjektiv vurdering mer eller mindre basert på kunnskap. Dersom du virkelig tror at det finnes noen entydeige og klare sannheter på dette området, da er du mest sansynlig grundig lurt av propaganda. Jeg er såpass gammel at jeg var sannsyneligvis ute i arbeidslivet menst du lå og svømte mellom bena på far din , bar så det er sagt. Og det er like saklig og relevant som at du har en avatar som hinter om at din modenhet er alt annet enn hva du påstår den er. En hver oppegående person VET .... ... at fagorganisasjonene har spilt en helt avgjørende rolle i kampen for lønninger og rettigheter på arbeidsplassene våre, uten disse hadde vi nok ikke hatt de lønningene vi har i dag, ei heller så langferie, fartlagte arbeidstider, betalt for overtid, sykeforsikring osv osv . Høye arbeidsgiveravgifter og kostnader ved å ha ansatte og vanskelig å si opp folk. Noe som gjør at det er vanskelig og risikabelt å starte nye bedrifter og ansette folk. Arbeidsmarkedet er også tregt, og det er vanskelig å få jobb, fordi arbeidsgiverne tør ikke ta sjansen. Og fordi det er så kostbart med folk ansatt så er effektivisering synonymt med å si opp folk. Vi sliter også med konkurransen med utlandet, der folk er mye billigere. For eksempel er det mer lønnsomt å sende fisk fra Norge til Kina for videreforedling, før det ferdige produktet kommer hjem igjen. Norge er dermed dårlig rustet i konkurransen med utlandet, og vi har blitt et uland i den forstand at vi har stor overvekt av primærnæringer. Og vi har lite å falle tilbake på når olja tar slutt. Takk LO. I tillegg står LO bak mye krangel og dårlig miljø på arbeidsplasser rundt om i landet, der folk som prøver å være selvstendig regelrett blir mobbet. Også har vi de årlige streikene, regisert av LO, som koster samfunnet vårt dyrt. Nå sist transportarbeiderstreiken som bare skjøv transportarbeiderne foran seg for å presse arbeidsgiverne til å betlae LO penger også for de ikke-fagorganiserte. Ja, LO har sloss for arbeiderne. Og at arbeiderne ikke ville hatt dagens rettigheter uten LO er også riktig. Men at dette systemet er noe arbeiderne tjener på, det er jeg sterkt uenig i. Norge trenger ikke et arbeidsmarked der det er vanskelig å si opp folk, slik LO har skapt. Norge trenger et arbeidsmarked der det er lett å ansette folk. Og det har LO motarbeidet effektivt. LO stinker. Men klart at det er bestandig noen mammadalter som har fått alt i hendene som skal latterliggjøre slikt JA uvitenhet irriterer meg Og usaklige personangrep irriterer meg. Kanskje ikke annet å vente fra en som er oppflaska på fagforeningspropaganda og ikke kan tenke selv.. (merk: ironi ... la oss holde oss til saken.) Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Høye arbeidsgiveravgifter og kostnader ved å ha ansatte og vanskelig å si opp folk. Noe som gjør at det er vanskelig og risikabelt å starte nye bedrifter og ansette folk. Arbeidsmarkedet er også tregt, og det er vanskelig å få jobb, fordi arbeidsgiverne tør ikke ta sjansen. Og fordi det er så kostbart med folk ansatt så er effektivisering synonymt med å si opp folk. Dette er noe blårussen har funnet ut. De har også funnet ut at det er lurt å ansette folk som konsulenter fordi det er lettere å bli kvitt dem. Så betaler de dobbel timelønn til folk som jobber like lenge i firmaet som en fast ansatt. Vi sliter også med konkurransen med utlandet, der folk er mye billigere. For eksempel er det mer lønnsomt å sende fisk fra Norge til Kina for videreforedling, før det ferdige produktet kommer hjem igjen.Vil du kanskje ha dette konkurransefortrinnet sammen med kinesisk levestandard?I tillegg står LO bak mye krangel og dårlig miljø på arbeidsplasser rundt om i landet, der folk som prøver å være selvstendig regelrett blir mobbet.Hvor i all verden har du dette fra? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Høye arbeidsgiveravgifter og kostnader ved å ha ansatte og vanskelig å si opp folk. Noe som gjør at det er vanskelig og risikabelt å starte nye bedrifter og ansette folk. Arbeidsmarkedet er også tregt, og det er vanskelig å få jobb, fordi arbeidsgiverne tør ikke ta sjansen. Og fordi det er så kostbart med folk ansatt så er effektivisering synonymt med å si opp folk. Dette er noe blårussen har funnet ut. De har også funnet ut at det er lurt å ansette folk som konsulenter fordi det er lettere å bli kvitt dem. Så betaler de dobbel timelønn til folk som jobber like lenge i firmaet som en fast ansatt. Yep, sånne sære konsekvenser får vi. Vi sliter også med konkurransen med utlandet, der folk er mye billigere. For eksempel er det mer lønnsomt å sende fisk fra Norge til Kina for videreforedling, før det ferdige produktet kommer hjem igjen.Vil du kanskje ha dette konkurransefortrinnet sammen med kinesisk levestandard? Prøver du å antyde at levestandarden i landet er et resultat av LO? Jeg har hørt og lest mye rart, men den var drøy ... (Får håpe jeg missforsto...) I tillegg står LO bak mye krangel og dårlig miljø på arbeidsplasser rundt om i landet, der folk som prøver å være selvstendig regelrett blir mobbet.Hvor i all verden har du dette fra? Jeg følger da litt med. Ikke-medlemmer blir mange steder utstøtt og mobbet fordi de anses som snyltere. Og LO legger selv om til dette sentralt ved å bruke denne ufine retorikken i den offentlig debatten. Og når det er streik kan vi få ekstreme utslag der ikke-organiserte som forøker å gjøre jobben sin, nærmest blir kjappjaga og truet med vold. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 JBlack skrev. Og det er like saklig og relevant som at du har en avatar som hinter om at din modenhet er alt annet enn hva du påstår den er. Og hva har min avatar med dette å gjøre Det er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge Høye arbeidsgiveravgifter og kostnader ved å ha ansatte og vanskelig å si opp folk. Noe som gjør at det er vanskelig og risikabelt å starte nye bedrifter og ansette folk. Arbeidsmarkedet er også tregt, og det er vanskelig å få jobb, fordi arbeidsgiverne tør ikke ta sjansen. Og fordi det er så kostbart med folk ansatt så er effektivisering synonymt med å si opp folk. Vi sliter også med konkurransen med utlandet, der folk er mye billigere. For eksempel er det mer lønnsomt å sende fisk fra Norge til Kina for videreforedling, før det ferdige produktet kommer hjem igjen. Norge er dermed dårlig rustet i konkurransen med utlandet, og vi har blitt et uland i den forstand at vi har stor overvekt av primærnæringer. Og vi har lite å falle tilbake på når olja tar slutt. Takk LO. Vel ser jo hvor du må stå i det politiske bildet når du sammenligner oss med Kina og dermed ønsker oss tilbake til en totaltstyrt stat der kun kapitalistene har makten. Å ønske os tilbake til det systemet som Kina har i dag er jo nettop det vi hadde for 40-50 år siden,der arbeiderne kom om morgenen og tigget etter jobb,noen få fikk jobb,men hadde de den minste innsigelse eller ikke jobba fort nok så var det rett ut for det stod andre klare . Akkurat dette er det i Kina i dag, der arbeiderne har enormt dårlig betalt og ingen rettigheter og jobber under forferdelige forhold. Så GRATULERER med din FINE holdning overfor arbeiderklassen her til lands Høye arbeidsgiveravgifter og kostnader ved å ha ansatte og vanskelig å si opp folk. Vel når ble det LO som fastsatte arbeidsgiveravgiften?? Trodde det var regeringen jeg da . Ja det skal være vanskelig å si opp folk,nettop fordi vi har så mange kyniske arbeidsgivere her til lands,der kun profitt betyr noe . Hva skjer i feks banker, Telenor osv, jo der legges det ned massevis av arbeidsplasser hvert år samtidig som millionoverskuddene deres øker og øker : hmm: I tillegg står LO bak mye krangel og dårlig miljø på arbeidsplasser rundt om i landet, Og i hvor mange TIÅR ble ikke de fagorganiserte trakasert og banket opp av arbeidsgivere og sogar politi bare fordi de stod for enkle grunnleggende rettighter som du og jeg tar som en selvfølge ????? Norge trenger ikke et arbeidsmarked der det er vanskelig å si opp folk, slik LO har skapt. Norge trenger et arbeidsmarked der det er lett å ansette folk. Og det har LO motarbeidet effektivt. Ja ha når ble det vanskelig å annsette noen,som arbeidsgiver gjennom de siste 10 årene har jeg ikke merket dette Men jeg har merket at det er blitt vanskeligere å si opp eller permitere folk, noe som kan være irriterende enkelte ganger fordi det skaper ekstra arbeid for meg i og med at jeg må planlegge bedre for å ha bedre oversikt, da jeg ikke lenger kan si "sorry ingen jobb i morra" uten å må betale for dette eller gi varsel innenfor fristen som er satt . Og usaklige personangrep irriterer meg. Kanskje ikke annet å vente fra en som er oppflaska på fagforeningspropaganda og ikke kan tenke selv.. DETTE utsagnet FORLANGER jeg at du dokumenterer og legger frem konkrete beviser på, da jeg tar dette som et direkte personangrep uten hold i virkeligheten. Begynner å bli temmelig lei av slike påstander som tas rett ut av luften og slenges ut, uten at det får konsekvenser . Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Yep, sånne sære konsekvenser får vi. Eller skaper selv. Alt etter hvordan man ser det. Prøver du å antyde at levestandarden i landet er et resultat av LO? Jeg har hørt og lest mye rart, men den var drøy ... Nei. Dette har ingenting med LO å gjøre. Det var du som antydet at LO er grunnen til at arbeidskraften er dyr. Jeg mener at det er fordi vi er et rikt land.Ikke-medlemmer blir mange steder utstøtt og mobbet fordi de anses som snyltere.Ja, man blir vel litt irritert når slike gratispassasjerer for de samme fordelene. Endret 7. april 2005 av Feynman Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 JBlack skrev.Og det er like saklig og relevant som at du har en avatar som hinter om at din modenhet er alt annet enn hva du påstår den er. Og hva har min avatar med dette å gjøre Det er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge Din avatar har akkurat like mye med saken å gjøre som hvor gammel du er og hvor lenge du har vært i arbeidslivet. Jeg brukte argumentet som illustrasjon på hvor irrellevant det var. Høye arbeidsgiveravgifter og kostnader ved å ha ansatte og vanskelig å si opp folk. Noe som gjør at det er vanskelig og risikabelt å starte nye bedrifter og ansette folk. Arbeidsmarkedet er også tregt, og det er vanskelig å få jobb, fordi arbeidsgiverne tør ikke ta sjansen. Og fordi det er så kostbart med folk ansatt så er effektivisering synonymt med å si opp folk. Vi sliter også med konkurransen med utlandet, der folk er mye billigere. For eksempel er det mer lønnsomt å sende fisk fra Norge til Kina for videreforedling, før det ferdige produktet kommer hjem igjen. Norge er dermed dårlig rustet i konkurransen med utlandet, og vi har blitt et uland i den forstand at vi har stor overvekt av primærnæringer. Og vi har lite å falle tilbake på når olja tar slutt. Takk LO. Vel ser jo hvor du må stå i det politiske bildet når du sammenligner oss med Kina og dermed ønsker oss tilbake til en totaltstyrt stat der kun kapitalistene har makten. .... Så GRATULERER med din FINE holdning overfor arbeiderklassen her til lands Tullprat og stråmannsargumentasjon. Ikke tillegg meg meninger, men hold deg til saken. Høye arbeidsgiveravgifter og kostnader ved å ha ansatte og vanskelig å si opp folk. Vel når ble det LO som fastsatte arbeidsgiveravgiften?? Trodde det var regeringen jeg da . Ting henger sammen vet du. Den påvirkning LO har hatt på arbeidssituasjonen påvirker den politikken politikerne må føre. Vi har også i mange år hatt sosialistisk regjering i tett samarbeid med LO. Ja det skal være vanskelig å si opp folk,nettop fordi vi har så mange kyniske arbeidsgivere her til lands,der kun profitt betyr noe . Hva skjer i feks banker, Telenor osv, jo der legges det ned massevis av arbeidsplasser hvert år samtidig som millionoverskuddene deres øker og øker : hmm: Fordi...... det er så dyrt å ha folk ansatt. Og det er ikke bare abreidsgiveravgiften, men mange andre merkostnader som bl.a er resultat av krav som LO har kjempet igjennom. LO har, for å sette det på spissen, klart å gjøre arbeidstakere til en byrde for arbeidsgiverne. I tillegg står LO bak mye krangel og dårlig miljø på arbeidsplasser rundt om i landet, Og i hvor mange TIÅR ble ikke de fagorganiserte trakasert og banket opp av arbeidsgivere og sogar politi bare fordi de stod for enkle grunnleggende rettighter som du og jeg tar som en selvfølge ????? At fagorganiserte har fått juling tidligere er ikke noe arguement for at LO skal få lage kvalm i dag. Men jeg antar du er enig i at LO skaper misstrivsel, siden du ikke forsøker å motsi det, men forsøker å gjøre det aksptabelt i stedet. (Tilgi meg om jeg tolker deg feil her.) Norge trenger ikke et arbeidsmarked der det er vanskelig å si opp folk, slik LO har skapt. Norge trenger et arbeidsmarked der det er lett å ansette folk. Og det har LO motarbeidet effektivt. Ja ha når ble det vanskelig å annsette noen,som arbeidsgiver gjennom de siste 10 årene har jeg ikke merket dette Men jeg har merket at det er blitt vanskeligere å si opp eller permitere folk, noe som kan være irriterende enkelte ganger fordi det skaper ekstra arbeid for meg i og med at jeg må planlegge bedre for å ha bedre oversikt, da jeg ikke lenger kan si "sorry ingen jobb i morra" uten å må betale for dette eller gi varsel innenfor fristen som er satt . Javel? Og argumentet var...? Og usaklige personangrep irriterer meg. Kanskje ikke annet å vente fra en som er oppflaska på fagforeningspropaganda og ikke kan tenke selv.. DETTE utsagnet FORLANGER jeg at du dokumenterer og legger frem konkrete beviser på, da jeg tar dette som et direkte personangrep uten hold i virkeligheten. Begynner å bli temmelig lei av slike påstander som tas rett ut av luften og slenges ut, uten at det får konsekvenser . Hvorfor fjernet du den delen der jeg påpekte at mitt utsagn var ironi, når du siterte? Og hvorfor kom du selv med direkte personangrep på Serpensis, når du hevder at du er lei av slikt? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Støtter JBlack en god del her. Og bare for å avklare om min posisjon. Jeg er ingen "blåruss" (var faktisk rødruss), jeg var i 3-4 år lokaltillitsvalgt i Posten, gjennom den stroe omstillingen som der fant sted. Jeg var en varm tilhenger av arbeidsmiljøloven, jeg irriterte meg grønn over at H og FRP ønsket å angripe sykelønnsordningen og jeg irriterte meg minst like mye over hvordan omstillingen i Posten fant sted. Jeg var en lojal AP mann og argumenterte varmt for de og svartmalet høyresiden. Men etterhvert forstod jeg og maktet å se tingene i litt større perspektiv Omstillingen i Posten var nødvendig og jeg står fortsatt for at både politikerene og de ansvarlige i Posten bommet grovt på den omstillingen, som i andre offentlige omstillinger. Men en ting, som jeg som offentlig ansatt merket meg, var at vi som arbeidstakere hadde alt for sterke kort for hånden. Som tillitsvalgt var jeg nesten altid dømt til å vinne når konflikter kom opp, uansett hvor rett arbeidsgiveren hadde. Om ansatte ikke gjorde jobben sin så var det fint lite man kunne gjøre med det, for rettighetene var såpass sterke at det var ikke vits i å prøve seg. I forhold til privat ansatte var offentlige ansatte som bortskjemte drittunger å regne, og de forventet å kunne legge opp arbeidsdagen slik de ville. Bare det å få et postbud til å gå en annen postrute var et helvete uten like og tilltisvalgte, på vegne av LO, gjorde det ikke bedre. Konfliktene ble større og flere enn nødvendig. Saken er at rettighetene og lønningene er så sterkt befestet i avtaler at Posten vil ha et stort problem når utenlandske selskaper kommer inn på banen. Man vil garantert oppleve at arbeidsplasser går tapt om arbeidstagerne ikke innser at de må offre noe for å sikre sin arbeidsplass. Men dette er LO svært negativ til. Så det blir som å grave sin egen grav. Befrifter er faktisk ikke til for arbeidstagerne, slik det er idag blir det umulig for mange bedrifter å møte konkuransen som globaliseringen fører med seg. Oppsigelsesvernet er viktig, men mye av de andre avtalene er mildt sagt ødeleggende. Endret 7. april 2005 av Dotten Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Tullprat og stråmannsargumentasjon. Ikke tillegg meg meninger, men hold deg til saken. Hvem er det som tillegger andre meninger og holdninger, er det ikke du ?? Ting henger sammen vet du. Den påvirkning LO har hatt på arbeidssituasjonen påvirker den politikken politikerne må føre. Vi har også i mange år hatt sosialistisk regjering i tett samarbeid med LO. Joda ,men vi har også hatt og har en regering som sammarbeider tett med arbeidsgiverorganisasjonene og får millionbeløp inn i partikassen, dette er liksom greit?? Disse gutta har tross alt minst like stor makt som LO. Fordi...... det er så dyrt å ha folk ansatt. Og det er ikke bare abreidsgiveravgiften, men mange andre merkostnader som bl.a er resultat av krav som LO har kjempet igjennom. LO har, for å sette det på spissen, klart å gjøre arbeidstakere til en byrde for arbeidsgiverne. Mulig noen arbeidsgivere ser det på denne måten,når de ikke lengre kan skalte og valte med arbeidsfolk som det passer dem . Nei,de har klart å løfte vanlige arbeidere opp på et akseptabelt nivå. At fagorganiserte har fått juling tidligere er ikke noe arguement for at LO skal få lage kvalm i dag. Men jeg antar du er enig i at LO skaper misstrivsel, siden du ikke forsøker å motsi det, men forsøker å gjøre det aksptabelt i stedet. Jo det har i høyeste grad noe å si,for hadde det ikke vært for den årelange kampen som ble ført hadde arbederne fortsatt vært prisgitt arbedsgivernes luner og behov . Nei LO skaper ikke misstrivsel blandt arbeiderne (utenom muligens hos dem som ikke er organisert,såkalte gratispassasjerer som ikke ønsker å være med å betale,men forlanger samme del av kaken) Det som mange er uenig i er LO`s tette samarbeid med Arbeiderpartiet og dette kunne vært unngått ,men det har ingenting med hva LO gjør for arbeidstakerne og det er vel heller ikke så lett å avslutte støtten til et parti all den tid arbeidsgiverorganisasjonene spytter millioner i kassen til både høyre,krf med flere. Da måtte en forby dette også . Hvorfor fjernet du den delen der jeg påpekte at mitt utsagn var ironi, når du siterte?Og hvorfor kom du selv med direkte personangrep på Serpensis, når du hevder at du er lei av slikt? For det første så står den delen i ditt innlegg rett over og for det andre så er det lite holdbart å skjule seg bak "ironi" når meningen med innlegget er så innlysende som i ditt . er det dette svaret mitt som du mener er personanngrep . Sitat: Typisk svar fra uvitende folk Sitat slutt . Må få lov å si at uvitenhet i en sak verken er et personangrep eller ssjikane, men rett og slett at vedkommende ikke har satt seg inn i saken . Noe som hans innlegg viser, det var DETTE jeg svarte på Jaha, har du nettopp pugget årets valgparole, eller _tror_ du på det gamle oppgulpet der? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Støtter JBlack en god del her. Og bare for å avklare om min posisjon. Jeg er ingen "blåruss" (var faktisk rødruss), jeg var i 3-4 år lokaltillitsvalgt i Posten, gjennom den stroe omstillingen som der fant sted. Jeg var en varm tilhenger av arbeidsmiljøloven, jeg irriterte meg grønn over at H og FRP ønsket å angripe sykelønnsordningen og jeg irriterte meg minst like mye over hvordan omstillingen i Posten fant sted. Jeg var en lojal AP mann og argumenterte varmt for de og svartmalet høyresiden. Men etterhvert forstod jeg og maktet å se tingene i litt større perspektiv Omstillingen i Posten var nødvendig og jeg står fortsatt for at både politikerene og de ansvarlige i Posten bommet grovt på den omstillingen, som i andre offentlige omstillinger. Men en ting, som jeg som offentlig ansatt merket meg, var at vi som arbeidstakere hadde alt for sterke kort for hånden. Som tillitsvalgt var jeg nesten altid dømt til å vinne når konflikter kom opp, uansett hvor rett arbeidsgiveren hadde. Om ansatte ikke gjorde jobben sin så var det fint lite man kunne gjøre med det, for rettighetene var såpass sterke at det var ikke vits i å prøve seg. I forhold til privat ansatte var offentlige ansatte som bortskjemte drittunger å regne, og de forventet å kunne legge opp arbeidsdagen slik de ville. Bare det å få et postbud til å gå en annen postrute var et helvete uten like og tilltisvalgte, på vegne av LO, gjorde det ikke bedre. Konfliktene ble større og flere enn nødvendig. Saken er at rettighetene og lønningene er så sterkt befestet i avtaler at Posten vil ha et stort problem når utenlandske selskaper kommer inn på banen. Man vil garantert oppleve at arbeidsplasser går tapt om arbeidstagerne ikke innser at de må offre noe for å sikre sin arbeidsplass. Men dette er LO svært negativ til. Så det blir som å grave sin egen grav. Befrifter er faktisk ikke til for arbeidstagerne, slik det er idag blir det umulig for mange bedrifter å møte konkuransen som globaliseringen fører med seg. Oppsigelsesvernet er viktig, men mye av de andre avtalene er mildt sagt ødeleggende. Hei,det skal ikke være nødvendig å starte et innlegg med å klargjøre hva man står for eller sin politiske side i en diskusjon her på forumet. Desverre registrerer jeg at mange setter andre direkte i bås og rakker ned på dem nmed usaklige påstander om de har en annen mening . Men så til saken, ja jeg er enig i at det innenfor enkelte områder som feks posten trengtes det en omlegging. Men problemet er at da posten så hvor mye de tjente på nedskjeringene så fortsatte de og holder på enda. Dette resulterer i at distriktene blir skadelidende og dermed også små bedrifter med fra før en anstrengt økonomi . Dermed er det flere arbeidsplasser som ryker . Når du så forteller om din tid som tillitsmann og den enormt steile holdningen, blir jeg nesten skremt. Det er greit at det er LO som forhandler frem reglene , men det er vittelig de tillitsvalgte som skal bruke disse med fornuft og hensyn . Den måten du beskriver det på så var dere jo like" firkantet" i tolkningen/håndhevningen som de er på visse offentlige kontorer når en kommer med papirmøllen . En hver lov/ regel har rom for skjønn / tolkning og gjøres dette så unngås de fleste konflikter og en opprettholder et godt arbeidsmiljø . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå