Gå til innhold

TCO-03, svart skjerm ikke lov?

CAT-scan

Anbefalte innlegg

For å bli godkjent TCO-03, kan skjermen altså ikke være helt svart? For å ta et eksempel:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307249&cks=PRL

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307242&cks=PRL

Disse skjermene er identiske (med unntak av fargen), og den ene har TCO-99 sertifisering, den andre har TCO-03 sertifisering.

Er det på grunn av noe i regelverket, eller er det simpelthen på grunn av at den sølvfargede skjermen ble på en eller annen måte lansert senere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en ny bestemmelse i TCO-03 standarden: Det skal ikke være for stor kontrast mellom skjermbildet og rammen rundt. En sort ramme reflekterer ikke lys, dermed blir kontrasten for høy.

A.2.5.1 Front frame reflectance

Background

The reflectance of the FPD front frame that surrounds the active screen area is of

great importance for visual ergonomics.

A low front frame reflectance can cause a disturbingly high contrast between the

frame and the active screen area. On the other hand, a frame of high reflectance

can cause a high contrast when seen against a low luminance screen.

It is commonly recommended that there should be no more than a 3:1 difference

in luminance between the task area and its immediate surrounds (e. g. FPD front

frame, documents, room, walls etc) and no more than a 10:1 difference between

the task area and more distant surroundings.

Mandate:

The front frame shall have a reflectance value that is between 20% and 80%.

Alt om TCO standardene finner dere her: Link

Edit: Du finner en masse skjermer med sort ramme som sies å være TCO-03, bare søk i produktguiden. Men dette er en tilsnikelse. Skjermen i seg selv, med grå ramme, er blitt godkjent. Og så bruker man dette uriktig om den sorte utgaven også...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Med ei TCO-setifisering ( http://www.tcodevelopment.com/ ) er det satt krav til kontrasten mellom bilde og ramme. Dette kravet kom inn i TCO-03, men er ikkje i TCO-99. Når same modell har to TCO-setifiseringer og den eine er svart er det ikkje noko andre forskjeller enn rammefargen mellom dei. og den med TCO-99 er godkjent for TCO-03, men sidan rammefargen er før mørk kan den ikkje få TCO-03 godkjenninga.

mvh

JanEirik

Edit: Geir var litt før meg.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Hah, så teit. Hvis det finnes brukere som faktisk synes dette er et viktig punkt skal jeg med glede spise hatten min.

[EDIT: For the record, jeg skal kjøpe den svarte utgaven, hah! In your face TCO!]

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Helt enig der, jeg foretrekker en sort eller i det minste mørk kan for å fremheve kontrasten. Dette er kanskje et større ønske for gamere enn for kontorarbeidere dog. Innenfor tv/video er høy kontrast viktig for et godt bilde, og det blir derfor også slik for folk som spiller. TCO retter seg vel i hovedsak mot de som bruker skjermene i daglig arbeid med bl.a. tekst, hvor dette kan være et punkt for å redusere langvarig stress på øynene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...