Gå til innhold

Skal Raptor-disker jobbe konstant? (også i idle?)


Anbefalte innlegg

ashansen: Ja, slik er visst alle nye Seagate diskene. Har en egen tråd om det problemet :) Alt var mye bedre før SATA kom :p

 

Viracocha: Alle opptakene er gjort når disken ligger løst - dvs ikke festet i noe. Som nevnt opptil flere ganger har jeg prøvd med fresh install av windows, et image av en annen windows-partisjon, og til og med en linux installasjon. Samme problemet hele veien, men det varierte litt hvor ofte lyden kom.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vil gjerne si meg enig med en i en tidligere post her, om at en formatering vil gjerne løse problemet. Og ikke en slik "20 sekunders sata-formatering", men en vanlig 20-minutters formatering. Da vil alle småfeil bli luket ut og disken blir frisk igjen. Anbefales selv om disken er ny, og igjen: hurtigformatering holder ikke. :no:

Lenke til kommentar
vil gjerne si meg enig med en i en tidligere post her, om at en formatering vil gjerne løse problemet. Og ikke en slik "20 sekunders sata-formatering", men en vanlig 20-minutters formatering. Da vil alle småfeil bli luket ut og disken blir frisk igjen. Anbefales selv om disken er ny, og igjen: hurtigformatering holder ikke. :no:

Det eneste en langvarig formatering gjør, er så vidt meg bekjent, å sjekke for bad sectors, hvorfor skal dette ha noe med knatringen å gjøre?

 

AtW

Lenke til kommentar

Har ingenting med knatring å gjøre det, det er feilinformasjon. Du har helt rett, den ser kun etter bad sectors, og eventuelt merker dem som "ikke i bruk", annet enn det gjør den ikke en døyt.

 

Jeg forstår ikke hva problemet her er, dere må da skjønne, og trådstarter, at det er noe galt med disken! For det er ingen andre som raporterer en slik lyd fra diskene sine, og det er heller ikke noe man skulle holde ut med. Send den inn og krev å få en ny disk. Ikke noe poeng å tulle noe mer med det.

 

De andre som har foreslått støydemping. En slik knatre lyd kommer ikke pga vibrasjoner som forplanter seg i kabinettet, dette er en "mekanisk" lyd fra disken, og vil kun hjelpe hvis man pakker den inn i støydempende materiale, noe som er dumt å gjøre for da brenner disken opp.

 

Du har rett og slett vært uheldig, disken skal ikke lage slik lyd, ta backup og send disken tilbake.

 

Med vennlig hilsen, Meg.

Lenke til kommentar

Jeg sliter også med min raptor 74 disk. Den lager lyder hele tiden og av og til fryser pc´n i 1-2 sek. Dårlig erfaringer med WD tidligere og det blir neppe flere WD på meg. Venter spent på seagate 7200.8 disken som snart ankommer postkontoret!

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar

lancaster: Ja, ville tro at det var noe galt med disken, men det jeg har lest om flere som har hatt problemet. Og det gjelder altså to stk disker - sannsynligheten for at begge er ødelagt er vel ganske liten?

 

alfern: Disken er prøvd i serveren (med annen SATA-kontroller), med samme symptomer.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har kjøpt Zhalman drevrammer til mine to Raptorer, og jeg kan ikke høre de i det hele tatt! (med mindre jeg åpner sidedøren og legger øret intil disken). Kan nok godt hende de bråker endel uten støydemping, men dersom du monterer denne drevrammen vil du garantert ikke angre!

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hva problemet her er, dere må da skjønne, og trådstarter, at det er noe galt med disken! For det er ingen andre som raporterer en slik lyd fra diskene sine, og det er heller ikke noe man skulle holde ut med. Send den inn og krev å få en ny disk. Ikke noe poeng å tulle noe mer med det.

 

Hei,

 

Hvis du hadde giddet å lese hele tråden - før du svarte - da hadde du oppdaget, at der er andre der har disse klikkelyde.

Og der er også kommt bra med forklaringer på, hva dette skyldes.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Asså...rett og slett HA HA HA når jeg hørte opptaket ditt :!:

 

:hmm: vurderte selv raptor disken til OS, men endte opp med to SATA2 disker i RAID. Jeg har selv hatt plager med knatrelyden på disker, men det er gjerne eldre IDE disker.

 

Siden det virker som om de fleste andre med den disken ikke har det samme problemet og jeg tviler på at du har supermannhørsel OG du sier at grafen er opp i 0,0025% per knatr så tror jeg ikke det er data som skrives til disken. Sjekk heller sata controlleren din, kan være den som sliter med å takle 10000 rpm....hvilket hovedkort har du?

 

lykke til...dD

Lenke til kommentar

Dine disker er "trimmet" for ytelde, ikke lydnivå. For noen år siden hørtes de fleste disker slik ut...

 

Diskene dine er ikke defekt, det er MANGE bakgrunnsprosesser som kan bruke disken; hos meg blinker disklyset ofte (5-10 sek) når jeg ikke gjør noe på PC'en. Logger, antivirus, system restore og MYE annet kan bruke disken uten at du gjør noe. Se bare hvor mange prosesser som kjører i bakgrunnen (Taskmanager)

 

Men en ting jeg gjorde for å dempe knatringen fra lesehodet var å henge opp disken i strikk. Da FORSVANT lyden som før var KRAFTIG. Årsaken er at den forsterkes i kabinettet.

 

Dra to strikk over fra side til side i en ledig CD-rom brønn, og legg disken oppå strikkene. Gjorde underverker for meg :yes:

Lenke til kommentar

Mener å huske at jeg opptil flere ganger har kommet med en konklusjon her?

 

Konklusjon:

Raptor disker (ikke sikkert det gjelder absolutt alle), lager en klikkelyd hver gang harddisken er ferdig med en lese eller skrive prosess. Siden operativsystemer til stadighet skriver til log filer, vil denne klikkelyden høres ofte. Selve skrive/leselyden høres ikke, men klikket som kommer når den er ferdig er altså hørbart.

 

Det er altså ikke skrive/lese lyd som beskrives her - men lyden som kommer ETTER at det er skrevet/lest. På normale disker er denne lyden så lav at den ikke kan høres.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...