Gå til innhold

Skal Raptor-disker jobbe konstant? (også i idle?)

Anbefalte innlegg

Jeg hater virkelig WD! Nesten mer enn de gamle IBM diskene.

Har hatt 1x 80GB 2x 120gb disker, og en 200gb disk.

Alle har ryki utenom 200GB disken men den er ikke langt unna. Når den spinner begynner den plutselig å lage en intens "skrike" lyd, akkurat som platene subber intill chassiset. Så gir den seg igjen. Dvs 320gb med data til helvette. og snart 200gb til.

Ikke uten grunn at det er så billig som det er. Teknologien dems kommer fra IBM og det sier nok. IBM ble saksøkt for ikke mange årene siden pga elendig kvalitet på hard diskene sine. Endte med at de solgte hele avdelingen til Hitachi.. Så det kommer nok ikke til å sitte noen hitachi disk i noen av maskinene jeg bygger eller eier.

Sitter egentlig bare igjen med Seagate hvor jeg ikke har blitt skuffet gang på gang og de har mye lenger garanti enn de fleste andre produsentene.

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok kontakt med nettbutikken jeg kjøpte diskene i og fikk følgende til svar:

Vår ansvarlig for HD har hørt disse lydene og konklusjonen er følgende:

Disse diskene kjører på 10000 rpm og vil lage litt lyd.

Dette er vanlige lese skrive lyder fra disken.

Disse lydene vil bli borte når du ikke har sata kablen i siden det da ikke leses eller skrives til disken.

At lydene forsvinner dersom kabelen tas ut er jo forsåvidt riktig... Er imidlertid uanig med de to andre punktene. At den er 10000rpm har vel ingen sammenheng med at den jobber konstant? Og på WD sin webside står det tydelig at "repeterende lyder" er uvanlig. Disse lydene spilles 24/7 (så lenge den er idle i alle fall).

Angrefristen går ut i morgen (lørdag), så jeg har ikke tid til å diskutere noe mer egentlig. Har egentlig konkludert med å benytte meg av den, men problemet er at den ene disken skal brukes i en server. Knatrelyden er da ikke et irritasjonsmoment. Men det er jo ikke spesielt gøy å utstyre en server med en disk som kanskje er ødelagt?

Noen som har et hett tips til hva jeg bør gjøre?

btw, er det noen mulighet for at angrefristen kan bli utvidet pga det er en mulighet for at det er feil på varen, noe jeg vil finne ut vav først?

Lenke til kommentar

Disse lydene vil bli borte når du ikke har sata kablen i siden det da ikke leses eller skrives til disken.

Jeg ville spurt om vedkommende var full da han skrev dette (siste punkt).

Hva er vitsen med å ha en disk hvor kabelen ikke er i? Det er totalt urelevant for problemet ditt.. Blir som å si at bilen ikke bruker bensin når motoren ikke går.. Fin å se på sikkert, men ellers lite nytteverdi.

Er det noe jeg har gått glipp av her?

Lenke til kommentar

Jeg ville spurt om vedkommende var full da han skrev dette (siste punkt).

Hva er vitsen med å ha en disk hvor kabelen ikke er i? Det er totalt urelevant for problemet ditt.. Blir som å si at bilen ikke bruker bensin når motoren ikke går.. Fin å se på sikkert, men ellers lite nytteverdi.

Er det noe jeg har gått glipp av her?

Bemerket meg også det siste punktet der! Totalt forkastelig! Han må ha røyket sure sokker.

Endret av FosFat
Lenke til kommentar
Etter å ha lest ekstreme mengder med skryt av Western Digital Raptor 74GB disken i produktguiden, bestemte jeg meg for å gå til innkjøp av en.

Forventningene var meget høye.

Var forberedt på å bli overasket over ekstrem kort ventetid på oppstart av Windows. Overasket ble jeg, men det var mest på grunn av den vanvittig høye og intensive knatrelyden... :wow:

Men det største problemet er uansett: Knatrelyd hører jeg omtrent hele tiden.

Dvs, det går aldri mer enn 5 sekunder stille før jeg hører et lite "knatr". Er det meningen at det skal være slik? (er ikke noe mønster, verken i lengde på knatringen, eller lengde mellom knatringen).

Nå skal sikkert noen be meg om å sjekke hvilke programmer som kjører etc, men partisjonen er klonet av min gamle disk, som ikke lagde lyder når den var idle...

Er egentlig temmelig skuffet... :nei:

kan godt hende at dette er irrelevant.. jeg opplevde knatring på discen akkurat som du (absolutt hele tiden)

og da var det masse feil på disken, og jeg måtte få meg ny(den nye er nesten musestille i forhold) :thumbup:

Lenke til kommentar

Har testet litt ut nå og spurt på et annet forum også, og har kommet til følgende konklusjon:

DETTE ER VANLIG. :wow:

Brukte et program som fanger all diskaktivitet og kom frem til resultatet som vises i det vedlagte bildet.

Det som skjer er at windows mer eller mindre konstant leser/skriver info til disk. Aktiviteten er imidilertid mikroskopisk, og på vanlige disker antagelig ikke hørbar. Disse raptor-monstrene bråker derimot så mye at en klikkelyd er svært enkel å høre hver gang den er ferdig å lese/skrive. Denne klikkelyden kommer altså ETTER hver gang "System" har skrevet til "C:\$Logfile/$Mft" eller andre systemfiler.

Konklusjonen min er dermed at Raptor er noe forbannet dritt å bruke i en desktop-PC som har lavt støynivå. Mulig at mine disker bråker mer enn normalt, men nettbutikken jeg kjøpte de i var tydeligvis ikke interessert i å la meg få nye. Nå har angreretten gått ut også :cry:

Se diskaktivitet på bildet under. Rød linje viser når "klikkelyden" høres.

post-62-1113684427_thumb.png

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

vel.. vanlig fru blom.

Fikk for første gang en splitter ny raptor disk.

Installerte en clean WinXP SP2 installasjon og laaaaaangt ifra sånn knitring her...

Og jeg har ikke montert på dekselet til PCen...

Her hører jeg kun slik knitring når jeg gir HDen litt arbeid...

Lenke til kommentar

Merker ingen støy på mine 2x raptor 74 i raid0 når de kun kjører programmer og spill.. Kun når jeg pakker store filer og massekopierer jeg kan høre litt knatring. men det er nesten ikke hørbart da jeg har pakket begge inn i acryan xtor silencer.. Litt ekstra bråk er ytelsen verdt!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden, har vel egentlig bare lest trådstarters innlegg, men jeg har nettopp kjøpt en slik disk og er veldig fornøyd med den - spesielt på grunn av at den er så stille. Mer stille enn alle andre disker jeg har hatt!

Lenke til kommentar

Har en Raptor selv... og har lagt merke til at den stort sett knatrer hele tiden med gjevne mellomrom... har PC rett ba ryggen og det kan være litt irriterende til tider ja. Har forøvrig ikke tenkt så mye på dette da det tross alt er en 10k disk og regnet med at det er Windows som daller med ett eller annet og at jeg ikke har lagt merke til det før da de andre diskene er mye mer stillegående.

Uansett... iom at dette tydeligvis ble en lang tråd... så måtte jeg jo teste.

Har lagt swapfila over på en 800JB.

Den gjevne knatringa fra Raptoren er vekk. Ja den lager lyd av og til... men ikke på langt nær så ofte lengre.

Utover det fungerer den upåklagelig.

Det er med andre ord (i mine øyne) ingen defekt men rett og slett vanlig OS i/o som foregår konstant.

Liker du ikke lyden... så får du skaffe en disk som er "kjent" for å være stille... og ikke en som er "kjent" for å være den raskeste IDE disken ever. ;)

Lenke til kommentar

Buzz76: Pagefile og slike funksjoner er skrudd av. Og jeg ser jo at det er $logfile den hovedsaklig skriver til, og det er jo nødvendig for systemet.

Så det er fremdeles litt merkelig...

Jeg var forberedt på bråket... men det var jo ekstremt irriterende med en slik tikkelyd hvert 4. sekund... Nå har jo jeg støydempings-hylle til disken som jeg ikke har montert den i enda, så støyen vil jo bli redusert en god del.

Det som er merkelig er jo at når harddisken scanner som verst lager den nesten ikke lyd. F.eks. når jeg klonet windowspartisjonen på 10GB ble det kopiert inn uten at det var en ENESTE lyd fra harddisken. Skjønte lite av det :wow:

Lenke til kommentar

Buzz76: Pagefile og slike funksjoner er skrudd av. Og jeg ser jo at det er $logfile den hovedsaklig skriver til, og det er jo nødvendig for systemet.

Så det er fremdeles litt merkelig...

Jeg var forberedt på bråket... men det var jo ekstremt irriterende med en slik tikkelyd hvert 4. sekund... Nå har jo jeg støydempings-hylle til disken som jeg ikke har montert den i enda, så støyen vil jo bli redusert en god del.

Det som er merkelig er jo at når harddisken jobber som verst lager den nesten ikke lyd. F.eks. når jeg klonet windowspartisjonen på 10GB ble det kopiert inn uten at det var en ENESTE lyd fra harddisken. Skjønte lite av det :wow:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...