Gå til innhold

Skal Raptor-disker jobbe konstant? (også i idle?)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Til Lurifaksen:

Bra der er nogen der gidder stå frem å være ærlige :thumbup:

 

Har altid hatt Raptor'en mistenkt for å ha en "høy skrytefaktor" blant den yngre del av forumbrukerne (ikke mindst i RAID-0 sammenheng).

 

Har hørt lyden av Raptors i bruk hos sønnerne til 2 arbeidskollegaer. Begge sønnerne prøvte å forklare, at det IKKE var Raptoren der bråket så jevligt. Noget der (for mig) var lett å gennemskue. (samme bråk som dine lydopptak)

 

Kvaliteten/opprigtigheten av produkterfaringerne er desverre styrtdykket i takt med, at gennemsnittsalderen er styrtdykket noget helt sinnsykt de siste årene her på forummerne.

Ta f.eks produkterfaringerne på Komplett.no, hvor nesten halve af innleggene er spørgsmål!

 

Støy blir som sagt oppfattet forskelligt - men disse lydopptak taler jo for sig selv.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en 36GB raptor hjemme og en 74GB på jobb og kan bekrefte at diskene stadig er i aktivitet, men det har aldri sjenert meg (hjemme hører jeg knapt min). På jobb har jeg et dårligere kabinett, så der forplantes lyden bedre, men langt fra så ille som på opptaket ditt. Hva slags kabinett har du? Det kan hende at måten disken er montert på, eller selve kabinettet forsterker lyden. Du kan prøve å legge disken i friluft og høre om den bråker like mye da.

 

For å gjøre et forsøk:

 

Det kan være programmer som bruker SWAP fila mye som gjør at disken er aktiv i tide og utide. Prøv å flytt swap-fila på en annen disk (ikke raptor) for å se om aktiviteten minsker da.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Det hørtes ut som en defekt disk for meg. Aldri hatt en Raptor, men fikk en Barracuda (av "gammeltypen") som laget sånne lyder, og sendte den umiddelbart tilbake til Komplett. Det ble ny disk uten større spørsmål av det.

Hvis det skjer på to disker, og også på en clean install, så tipper jeg at diskene ikke er defekte ihvertall.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det hørtes ut som en defekt disk for meg. Aldri hatt en Raptor, men fikk en Barracuda (av "gammeltypen") som laget sånne lyder, og sendte den umiddelbart tilbake til Komplett. Det ble ny disk uten større spørsmål av det.

Hvis det skjer på to disker, og også på en clean install, så tipper jeg at diskene ikke er defekte ihvertall.

 

AtW

kan det være hovedkortet sin S-Ata kontroller/driver som ikke er helt god?

Lenke til kommentar

Har to 74GB Raptor disker, og jeg skal ærlig innrømme at jeg opplever samme knatringen. Dessverre for deg må du enten ha fått to defekte disker, en mer bråkete serie eller at du har en veldig dårlig isolert pc, for hos meg er støynivået på knatrelyden minimal. Jeg har en vannkjølt pc med et lydnivå på 23dB og jeg hører såvidt diskene under load, og da snakker vi heavy load. I slike tilfeller spiller man som oftest og da er det overdøvet som bare det.

Lenke til kommentar
"knatrelyden" er uten tvil prosesser som leser/skriver fra/til disk eller fysisk feil på disken. Lyden av platene som spinner(som var nevnt tidligere) er neglisjerbar i forhold til "knatrelyden".

Nå har jeg gjort følgende:

 

- Koblet inn Raptor disk nr2.

- Installert en CLEAN install av Windows XP SP2

- Etter FØRSTE oppstart, logger jeg ut (for å presisere at kun systemprosesser kjører)

- ca 2 minutter etter utlogging er dette opptaket gjort:

 

Opptak fra raptor disk nr2 i IDLE.

 

Forbanna dritt-disker.. :realmad: Den repeterende lyden der er faktisk så irriterende at jeg har vansker for å konsentrere meg, når jeg f.eks leser lengre tekster. I går satt jeg og så på film på PC'en (i headset), og ble faktisk forstyrret av den samme lyden som holdt på i bakgrunnen (i motsetning til vanlige disker som holder kjeft)...

 

Har jeg fått to stk defekte disker, eller skal det virkelig være slikt? Denne lyden er ikke i BIOS, men straks SATA-kontrolleren scanner etter disker, "spilles" den velkjente korte knatrelyden en gang, før den igjen en gang rett før OS starter.

Hei min raptor bråker langt fra sånn som det der, hadde jeg hvert deg så hadde jeg definitivt levert tilbake den disken :no:

Lenke til kommentar
Hei min raptor bråker langt fra sånn som det der, hadde jeg hvert deg så hadde jeg definitivt levert tilbake den disken :no:

Det opptaket er jo tatt gasnke nærme disken da, så det er ikke helt representativt, prøv å forestille deg nivået på knatringa mot idlenoise, så får du ett bedre inntryk av volumet (sammenlign med idle-noise på din egen disk).

 

AtW

Lenke til kommentar

Hei, har selv og 74 gb raptor, og ja de knatrer. Men ikke samenlignet med det lydopptaket ditt. knatringen kjenner jeg mer som en lavfrekvent rumling i bordplaten, en sjelden gang. Og vifte støy overdøver glatt all lyd fra harddisken. De få gangene jeg legger merke til mye harddisk støy er ved defragmentering, og selv da er det strengt tatt ikke noe overdøvende mye...

Lenke til kommentar
"knatrelyden" er uten tvil prosesser som leser/skriver fra/til disk eller fysisk feil på disken. Lyden av platene som spinner(som var nevnt tidligere) er neglisjerbar i forhold til "knatrelyden".

Nå har jeg gjort følgende:

 

- Koblet inn Raptor disk nr2.

- Installert en CLEAN install av Windows XP SP2

- Etter FØRSTE oppstart, logger jeg ut (for å presisere at kun systemprosesser kjører)

- ca 2 minutter etter utlogging er dette opptaket gjort:

 

Opptak fra raptor disk nr2 i IDLE.

 

Forbanna dritt-disker.. :realmad: Den repeterende lyden der er faktisk så irriterende at jeg har vansker for å konsentrere meg, når jeg f.eks leser lengre tekster. I går satt jeg og så på film på PC'en (i headset), og ble faktisk forstyrret av den samme lyden som holdt på i bakgrunnen (i motsetning til vanlige disker som holder kjeft)...

 

Har jeg fått to stk defekte disker, eller skal det virkelig være slikt? Denne lyden er ikke i BIOS, men straks SATA-kontrolleren scanner etter disker, "spilles" den velkjente korte knatrelyden en gang, før den igjen en gang rett før OS starter.

Du har et eller annet task som skriver til disk ofte. Dette forårsaker knatringen. Du bekreftet det selv da du sa du kunne se aktivitet på performance monitor i takt med lydene.

Foreslår at du søker kilden til stadig skriving først. Så kan du bedømme lyd ved idle. Et tips kan være event monitor. Det kan være noe som rapproterer feil eller advarsler der til stadighet. En ny install er ingen garanti for at task ikke skriver til disk.

 

/MBE

Lenke til kommentar
Får du gi deg. Jeg har to raptor disker, og den knatringen er småtteri. Det er ikke HØY lyd, man hører det men det gjør meg ingenting. Om den disken er et så voldsomt problem da lurer jeg på om du kanskje bør sette deg i et lydtett bomberom med smukk i kjeften et par uker kanskje.  :thumbup:

Tror det er du som får gi deg jeg. Det er HØY - HØY lyd jo. Selvfølgelig er ikke lyden høy i forhold til f.eks. en bombe, men i forhold til hva som er normalt på en gjennomsnitts-disk, bråker raptor-disken utvilsomt mange ganger høyere enn vanlige disker. Selv Seagaten min som har relativt høyt støynivå på knatringen (noe tidligere Seagate ikke hadde :(), er knapt mulig å høre i forhold til raptoren.

 

Til informasjon kan jeg nevne at jeg ikke har noen andre vifter som bråker, dersom du har massevise av vifter er selvfølgelig ikke denne knatringen noe stort problem for deg, siden den antagelig overdøves av aggressive vifter.

 

Men som sagt, akkurat støynivået er ikke det største problemet. Det store problemet er at jeg plages med et lite "knatr" eller to omtrent annen hvert sekund. Det er plagsomt siden knatringen er såpass høy og lett å høre. Hør lydopptak her.

 

 

Sjefern: Du har nok rett i det.. :yes:

Da maskinen min funka så hadde jeg Bigwater TT vannkjølingen og radiatorvifta bytta jeg ut med SilenX 120mm @ 14db, til skjermkortet kjøpte jeg en AC ATI4 vifte, bak byttet jeg ut ADDA viften med SilenX 120mm @ 14db og foran har jeg en ADDA 80mm @ 22.5db. Radiatoren er i tillegg montert innvendig for skjerming av støy.

 

Her kan du laste ned filmklipp. Maskinen var veldig stille skal jeg si deg og jeg har to slike disker, så jeg vet hva raptor er. :thumbup:

Lenke til kommentar

Har selv Raptor 36.7GB (denne skal visstnok "bråke" mer enn 74GB), men jeg hører den knapt. Er litt knitring når den jobber selvsagt, men det hadde jeg forventet av en 10000RPM disk. Bare for å nevne det bruker jeg Cooler Master Stacker kabinettet som er veldig stillegående med tanke på kabinett vifter + modul viftene (samme gjelder CPU + skjermkort viftene mine).

 

Jeg er ihvertfall meget fornøyd med min Raptor disk.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Har en raptor ca i et kabinett ca en meter fra der jeg sitter, kabinettet står på gulvet ved siden av bordet.

 

Jeg hører raptoren komme med slike "tikk/takk" lyder slik i lydfilene, men de er ikke så høye, de er ikke sjenerende eller merkbare om man ikke sitter å hører etter.

 

Men.. når den setter i gang på full guffe så hører jeg det veldig godt. Min samboer har våknet på kvelden av at den kjører i gang et eller annet. Er strålende fornøyd med disken, den er kjapp og god, men akkurat disse lydene den kommer med på full guffe kan være litt irriterende innimellom.

 

Må også innrømme at jeg synes det er kult mesteparten av tiden, blir litt som å høre litt motorlyd fra et heftig transportmiddel.

Lenke til kommentar

Lurifaksen.

 

Har du reinstallert driverne til Sata-kontrolleren? Mulig de trenger en liten reinstallasjon for å sette de riktige "instillingene" for den disken. Ellers hvis du kjører RAID av noe slag, så kan det hende at kontrolleren hele tiden sender noen synk/kontroll-kommandoer til diskene for at samarbeidet med hverandre skal gå bedre.

 

Var iallefall kjedelige lyder på de diskene.

 

Target

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...