Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpne porter for torrent

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Jeg bruker BitComet som torrent-klient, men nedlastningene gikk veldig sakte. Så fikk jeg høre at dersom jeg åpnet en port per torrent, så ville nedlastningene gå fortere.

Jeg har denne routeren:

http://x-micro.com/wlan-11g-brouter54.htm

Jeg sjekket her etter routeren min, men fant ikke akkurat riktig modell:

http://portforward.com/x-micro/wlan802.11b...tforwarding.htm

Så derfor prøvde jeg å gjøre det på egen hånd :)

Kan noen være så snille å fortelle meg om jeg har gjort det riktig? Jeg gikk inn på innstillingene i BitComet og så at lytteport er 11292, så da regner jeg med at det er den porten som brukes? Har ikke greie på dette... :(

Se vedlagt bilde: Jeg tror jeg åpnet portene fra 11292-11302, eller har jeg egentlig gjort det? Har jeg portforwardet og åpnet porter nå? Eller er det det samme? Håper en med litt forståelse for nybegynnere kan gi meg svar her :)

EDIT: Jeg merker ingen veldig forskjell på hastighetene, men kanskje det kommer etter hvert? Vet jo ikke om jeg har gjort det riktig da..

post-61-1112828564_thumb.jpg

Endret av Joakim83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut ifra hva jeg kan se på screenshoten, er du på innstillingene til firewall/filtering, og IKKE forwarding. Så du må nok lete litt videre på rutern din.

Når man skal forwarde må man definere hvilke porter som skal til hvilke interne IP-adresser, og som du ser på screenshoten er det ingen felt for å skrive inn IP.

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker en rask løsning så bytter du over til for eksempel azureus, der kan du spesifisere hvilken port som skal brukes og det løser som regel problemet.

Bruker selv port 9500 som jeg har enablet både i firewall og tcp/udp + nat protokolen.

Lenke til kommentar
Nå fant jeg noe på routeren min som kanskje er for portforwarding.

Hvis det er det, kan noen fortelle meg hva jeg skal skrive inn i de forskjellige feltene?

Service: Skriv inn det du vil kalle det, f.eks. Torrent

Public Ip Address: Skriv inn din ip på nettet, finner det vel på myip.com eller .no

Public Port: Skriv inn tallet på den porten du vil åpne

Private port: Samme som public port

Protocol: TCP

Private IP Address: Ip'en til maskinen din som du får fra routeren

Så skriver du det samme på neste linje bare på Protocol skal du velge UDP.

Lenke til kommentar
Takk! Hva skal jeg skrive hvis jeg skal åpne flere enn en port? Jeg skal åpne 10!

Edit: Hva mener du med det siste du skrev? Skal jeg skrive noe på flere linjer?

Ja, du skal skrive det samme som jeg skrev på både 1. og 2. med på nr. 2 skal det stå UDP i Protocol isteden for TCP.

Er usikker om du kan skrive 1000-1010 eller om du må skrive hver og en nedover, men det står nok i manualen. :)

Lenke til kommentar

Du må skrive 10 rader ja, alle like, bare ny public og private port for hver linje. Altså skal det stå det samme på hver linje i service, public ip, private ip og protocol, mens public port og private port forandrer du med 1 tall oppover pr gang.

EDIT: Om du starter å bruke azureus, trenger du forresten bare en port.

UDP tror jeg ikke trengs, prøv først med kun tcp du.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...