Gå til innhold

SATA disk og Windows XP 64bit

Anbefalte innlegg

hei, kjøpt meg ny maskin her med SATA harddisk og amd 64 cpu, skulle derfor prøve installere 64bits versjonen av windows men så ser det ikke ut til at SATA drivene funker med den windows versjonen. :no:

er det noe jeg kan gjøre? hk er msi k8t neo2. må jeg bare vente til msi kommer ut med oppdatert sata driver eller?

takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har ikke peiling på hva jeg trenger egentlig. dette er min første maskin med s-ata disk så er litt newbie på dette området..

men tror da jeg har forstått det riktig. fikk med en diskett med sata raid drivere, når jeg bootet opp windows cd'n for å innstallere så trykket jeg f6 i begynnelsen og fikk opp valg om hvilke driver jeg skulle innstallere.

prøvde bruke raid driverne for win xp, men fikk da bare beskjed om at disse driverne ikke ville funke på denne windows versjonen. (siden den er 64bit så funker vel ikke 32bit drivere tenker jeg?)

endte opp med at jeg innstallerte "vanlig" win xp pro 32bit, det gikk helt fint.. prøvde sjekke MSI sin side etter oppdateret sata drivere, men ser ikke ut til at de har fått støtte for win xp 64 versjonen enda..

så må vel bare vente til det kommer ut eller?

hva er silicon image drivere? mail gjerne visst du tror jeg trenger det da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

poenget er at den nye 64bit versjonen til windows støtter svært få drivere som funker på den ``vanlige`` windowsen. dette kan definitivt blie et stort problem om du har planer om å kjøre 64bit versjonen som standard. du vet at man ikke trenger 64bit versjon av windows for å bruke en 64bit prossessor vel?

Lenke til kommentar
poenget er at den nye 64bit versjonen til windows støtter svært få drivere som funker på den ``vanlige`` windowsen. dette kan definitivt blie et stort problem om du har planer om å kjøre 64bit versjonen som standard. du vet at man ikke trenger 64bit versjon av windows for å bruke en 64bit prossessor vel?

jada er klar over det, kjører som sagt 32 bits windows nå.. men har jo lyst å få utnyttet potensialet i prosessoren ikke sant.. ;)

lite vits med en 64bits cpu visst man ikke får utnyttet det.

dette med driver støtte regner jeg med kommer til og fikse seg etterhvert som produsentene får laget drivere med støtte for 64bit.

nå er det jo ikke så mange uker til windows 64bit lanseres ordentlig så da burde det jo skje no rundt omkring.

@lavizh: takker for tipset, skal sjekke det ut! :)

edit: tror ikke jeg har silicon image greier.. fant det hvertfall ingen plass.

dette hovedkortet det er snakk om. bilde:

6702E.jpg

visst noen kan bekrefte dette så hadde jeg blitt glad. :)

edit2: "Serial ATA/150 controller integrated by VIA® VT8237" leste jeg nå på hjemmesida..

edit3: (blir mye edit nå) sjekket via sin side og fant dette! så nå ser det lovende ut her! :)

Endret av phax
Lenke til kommentar

nforce 3 og 4 hk har vel sata drivere innebygd såvidt jeg har forstått.

nå døde faen meg den disketten på meg akkurat når jeg skulle teste med den nye drivern! helvetes floppy, utdødd teknologi..

prøve slipestreame driverne innpå cd'n.. visst jeg finner ut av det da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...