Gå til innhold

Overføre 16mm film til harddisk ("digitalisere")

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Billigere i Norge. Vet det da jeg jobber ett sted der vi tar på oss slike oppdrag. Metoden er for øvrig en annen enn å bare filme av lerrettet da vi bruker en maskin som er spesiallaget for formålet (CCD brikke som leser av ett og ett bilde og konverterer til PAL format). Overføring får man stort sett enten til DV, mini-DV eller DVD.

Tror for eksempel en time til mini-DV koster i overkant av 1000 kroner. En 16mm rull er vel på en 3-4 minutter kanskje (men det er så klart dyrere pr. minutt jo mindre man leverer). Men det er flere firma som gjør dette.

Lenke til kommentar

Eg er i ferd med å lage film med det gamle BOLEX-kameraet til faren min.

Når ein filmer med film må ein framkalle filmen, det blir nok dyrere enn sjølve

overføringa. Det er nok greiast å få firma som framkaller filmen din til å

kjøre han over på DigiBeta, minidv e.l.

Men det er dyrt... Dyrt, dyrt. Film er dyrt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

I ditt gamle fotokamera har du 35mm film. Det sier noe om størrelsen på filmen. Jo større filmen er, jo bedre oppløsning er det. 16mm er som navnet sier en del mindre, men det gir fortsatt ganske god oppløsning. Bruker man dette i film så betyr det at man tar opp filmen på dette. Egentlig en gammel standard, men siden kvaliteten på slik film er så god har kameraprodusentene begynt å lage kameraer som bruker dette med moderne teknologi.

Reiser du til hollywood vil du se at de bruker 35mm kameraer. Dette gir veldig kvalitet og oppløsning og passer derfor bra til kino.

Trådstarter har et stykke video som er laget på 16mm film. Dette vil han digitalisere, slik at det kan redigeres på en PC/Mac.

Ble det for mye? :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...