Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Alternativ firewall/VPN/DHCP-server til Netopia.

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har sett meg ganske lei av de begrensede NAT'e funksjonene i Netopia routerene, så jeg tenkte jeg skulle sette opp en maskin som funker som firewall, ruter, dhcp-server, VPN, osv.

Uten at jeg er helt sikker på hva som er "best" så hadde jeg tenkt å sette opp følgende:

1 maskin med 2 nettverkskort, det ene kortet koblet mot bredbåndsrouteren (NGT Netopia 4252), det andre mot switchen/LAN. Og så da at maskinen ruter trafikken til/fra LAN/internet.

Jeg synes å huske jeg leste en gang at hvis man kobler seg direkte på Netopia ruteren med en cross-over kabel så disabler du alt av ruting, fw, osv. og at den fungerer mer som et "dumt" modem. Stemmer dette? (Det er vel helst det jeg vil den skal gjøre).

En annen nevnte at jeg heller skulle NAT'e hele port rangen fra over til maskinen som blir stående som firewall/router og kjøre utgående port filter (sperre alt for å tvinge trafikken over firewallen), men jeg får liksom ikke det til å bli en 100% løsning.

Er det noen som har gjort noe tilsvarende, eller har en smart løsning på prosjektet?

Takk for q-tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker her, men det skal være en PassThrough funksjon på Netopia(hvertfall 3351) som kanskje kan løse dette problemet. Ellers så finnes det på endring.nextgentel.no en mulighet til å sette routeren som transparent, og dermed bruke neste node/maskin som router. Har ikke prøvd noen av løsningene selv.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei

Jeg har satt opp men IP passthrough og satt opp en egen linux firewall som heter smoothwall, har fungert veldig bra i over ett år nå. Dette er noe jeg vil anbefal andre også å sette opp. Bedre sikkerthet og man får mye mere muligheter.

www.smoothwall.org

Robin

Lenke til kommentar

Det finnes også alternative modem/rutere som virker på NGT sitt nett.

Bruker selv en Draytek router og er meget fornøyd med den. Jeg mener også å ha sett 3COM routere som kan brukes. Det er bare å søke litt her på forumet hvis du ønsker mer info om det. :yes:

Lenke til kommentar

eg bruker monowall=) funker glimrande, trenger kun 64mb ram, 100mhz cpu, og 2 nettverkskort.

www.m0n0.ch

har såtte det opp til eindel kompisar, som var imponert over alle dei funksjonane Monowall har, og det funker konge, og er dønnstabilt..det har veldig flott WebGui, den har PPTP VPN, IPsec, og OpenVPN

traffic shaper, veldig kjekt å ha=) og noke genialt som heiter Captive Portal=) try it and your hooked:D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Det finnes også alternative modem/rutere som virker på NGT sitt nett.

Bruker selv en Draytek router og er meget fornøyd med den. Jeg mener også å ha sett 3COM routere som kan brukes. Det er bare å søke litt her på forumet hvis du ønsker mer info om det. :yes:

Heisan.

Hvordan har du fikset dette med tanke på konfig??!?!

Bruker du ikke noen som helst av utsyret til NGT??!!!

Mvh

Tommy Eriksen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...