oblivian Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Heisann, Jeg har sett meg ganske lei av de begrensede NAT'e funksjonene i Netopia routerene, så jeg tenkte jeg skulle sette opp en maskin som funker som firewall, ruter, dhcp-server, VPN, osv. Uten at jeg er helt sikker på hva som er "best" så hadde jeg tenkt å sette opp følgende: 1 maskin med 2 nettverkskort, det ene kortet koblet mot bredbåndsrouteren (NGT Netopia 4252), det andre mot switchen/LAN. Og så da at maskinen ruter trafikken til/fra LAN/internet. Jeg synes å huske jeg leste en gang at hvis man kobler seg direkte på Netopia ruteren med en cross-over kabel så disabler du alt av ruting, fw, osv. og at den fungerer mer som et "dumt" modem. Stemmer dette? (Det er vel helst det jeg vil den skal gjøre). En annen nevnte at jeg heller skulle NAT'e hele port rangen fra over til maskinen som blir stående som firewall/router og kjøre utgående port filter (sperre alt for å tvinge trafikken over firewallen), men jeg får liksom ikke det til å bli en 100% løsning. Er det noen som har gjort noe tilsvarende, eller har en smart løsning på prosjektet? Takk for q-tips. Lenke til kommentar
kryppe Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Litt usikker her, men det skal være en PassThrough funksjon på Netopia(hvertfall 3351) som kanskje kan løse dette problemet. Ellers så finnes det på endring.nextgentel.no en mulighet til å sette routeren som transparent, og dermed bruke neste node/maskin som router. Har ikke prøvd noen av løsningene selv. Lenke til kommentar
SuperZite Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Hei Jeg har satt opp men IP passthrough og satt opp en egen linux firewall som heter smoothwall, har fungert veldig bra i over ett år nå. Dette er noe jeg vil anbefal andre også å sette opp. Bedre sikkerthet og man får mye mere muligheter. www.smoothwall.org Robin Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Hei Jeg har satt opp men IP passthrough og satt opp en egen linux firewall som heter smoothwall, har fungert veldig bra i over ett år nå. Dette er noe jeg vil anbefal andre også å sette opp. Bedre sikkerthet og man får mye mere muligheter. www.smoothwall.org Robin Har gjort akkurat det samme. Fungerer glimrende! Bare følg guiden her: http://www.ntavados.net/guide/ngt Lenke til kommentar
Hakon_H Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Det finnes også alternative modem/rutere som virker på NGT sitt nett. Bruker selv en Draytek router og er meget fornøyd med den. Jeg mener også å ha sett 3COM routere som kan brukes. Det er bare å søke litt her på forumet hvis du ønsker mer info om det. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 eg bruker monowall=) funker glimrande, trenger kun 64mb ram, 100mhz cpu, og 2 nettverkskort. www.m0n0.ch har såtte det opp til eindel kompisar, som var imponert over alle dei funksjonane Monowall har, og det funker konge, og er dønnstabilt..det har veldig flott WebGui, den har PPTP VPN, IPsec, og OpenVPN traffic shaper, veldig kjekt å ha=) og noke genialt som heiter Captive Portal=) try it and your hooked:D Lenke til kommentar
eritom Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Det finnes også alternative modem/rutere som virker på NGT sitt nett.Bruker selv en Draytek router og er meget fornøyd med den. Jeg mener også å ha sett 3COM routere som kan brukes. Det er bare å søke litt her på forumet hvis du ønsker mer info om det. Heisan. Hvordan har du fikset dette med tanke på konfig??!?! Bruker du ikke noen som helst av utsyret til NGT??!!! Mvh Tommy Eriksen Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Alle routere som støtter PPPoA kan brukes, problemet stort sett er at man gjerne må litt opp i prisklasse for og få denne funksjonaliteten da de fleste bare støtter PPPoE(som telenor bruker). Lenke til kommentar
Hakon_H Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Hvordan har du fikset dette med tanke på konfig??!?! Bruker du ikke noen som helst av utsyret til NGT??!!! Nei jeg bruker ikke noe utstyr fra NGT. Har byttet ut Netopia'en med Draytek 2600G. Du kan også bruke en draytek i 2500 serien. Her ser du hvordan den konfigureres se etter nextgentel. Lenke til kommentar
eritom Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Kult, må prøves.... Netopia og Thompson bye bye... /t Lenke til kommentar
Hakon_H Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Pass på at det er en Annex B versjon du kjøper, men så lenge du kjøper en her i norge tror jeg nok det er det. Jeg kjøpte min fra www.gdsl.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå