Big_JT Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) Kjøpte meg en stor fargelaser for lit siden. Viste seg selvsagt etter mye frem og tilbake med OKI at windows basert utskrift betyr at windows er det eneste OS du kan skrive ut i fra. (Heldigvis var den billig....) Tanken er nå å koble den til serveren min som kjører Cups og dele skriveren. Fra en pc med windows koblet til nettverket skal det da såvidt jeg vet gå ann å skrive ut. (Driverene ligger på windowsmaskina, og cups er bare en vidreformidler.) Det jeg ikke har funnet ut enda er hvordan jeg skal sette opp cups for å få dette til å virke. Mener å huske at det er LPD jeg er ute etter. Men finner ikke det i web-grensesnittet til cups. Kjører foresten Clarkconnect 3.0, med cups 1.1.20. Printeren er en OKI C3100 [EDIT] Noen småendringer. Endret 10. april 2005 av Big_JJ Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 Bump. Noen må jo ha vært borte i dette. Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 (endret) For å koble til CUPS via web interface bruk port 631. F.eks http://localhost:631 EDIT: så ikke at du brukte CC, har ikke den egen web interface for administrasjon av hele systemet? Endret 10. april 2005 av olear Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Vet ikke hvor relevant, men se her: http://fedoranews.org/tchung/samba/ Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Vet ikke hvor relevant, men se her:http://fedoranews.org/tchung/samba/ Det ser veldig relevant ut! Skal prøve det så snart jeg kommer hjem! Den "use client driver" var det jeg var ute etter. Nå må jeg bare finne ut hvordan smb.conf peker til en bestemt skriver. Har nemligt to skriver koblet til serveren. En Epson blekskriver som jeg skal klare å legge til i cups. (Bare jeg finner igjen driverne. Brukt den før, så det skal virke.) Og nå dette beistet av en laserskriver. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 Fikk en sånn to skritt frem, et tilbake i går. Satte opp skriveren i cups som en RAW skriver, og ordnet lit i smb.conf. Da dukket skriveren opp på nettet, og jeg kunne instalere den. (Driverne instaleres på klient) Men får ikke skrevet ut noe. Får bare beskjed om at jeg ikke har adgang. Er det XP som roter med tilgang som vanligt eller er det noe annet jeg har glemt? Utdrag fra smb.conf [global] netbios name = gateway workgroup = HOME server string = Samba Server on Gateway hosts allow = 192.168.1. 127. security = share null passwords = yes log file = /var/log/samba/%m.log max log size = 50 socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192 interfaces = eth1 preferred master = auto dns proxy = no printcap name = /etc/printcap load printers = yes cups options = raw [printers] comment = Skrivedelings Deling print command = lpr -r -P%p -o raw %s browseable = yes printing = cups printer admin = guest public = yes printable = yes printer name = OKI-C3100 use client driver = yes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå