Fredrik Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Jeg tror jeg ler meg ihjel. Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 "nazi-musikk" i bakgrunnen (Rammstein ) hmmm hva vet du om det... er det fordi Rammstein er ett tysk band at de er nazister... med mindre du har sikre bevis på at alle tyskere er nazister så er det lame å si det.. hæ Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) For meg virker det som det mer mest hobby-journalister som blir plassert i nettavdelingene, hvor objektivitet, integritet og spesielt korrektur er hardt lidende virker det som Stemmer nok det; kjenner en som jobbet i nettredaksjonen til en av de store norske nettavisene som ekstrajobb ved siden av journaliststudiene. Så de setter ikke sine beste folk (som har høy lønn fordi de er gode journalister) til å skrive småsaker for nett, til det er inntjeningen for dårlig. Og ikke nok med det; det har jo fint lite med journalistikk å gjøre å 'stjele' saker fra utenlandske nettsider (som han ifølge ham selv praktiserte flere ganger pr. vakt), oversette til norsk og så publisere dem - ofte uten en gang å sitere den opprinnelige kilden. Det er ikke journalistikk; det er klipp-og-lim, noe som dessverre er ekstremt utbredt på nett i og med at det er en billig måte å fylle nettutgavene med stoff på. Quick'n'dirty med andre ord, og med liten grad av kvalitetssikring på flere måter, deriblant korrektur. Dette er et alvorlig dilemma og en utfordring som kanskje vil spenne benene under grundig journalistikk. Hvor lenge vil de seriøse avisene bruke masse ressurser på å grave frem en sak hvis konkurrenten bare rapper den ti minutter etter at den er publisert? Å skrive/grave frem en sak av betydning kan fort koste titusenvis i lønn og andre kostnader hvis det jobbes med den over tid (i den grad det munner ut i en sak; mye tid går også bort til prosjekter som det ikke blir noen sak av), å 'skrive om' en eksisterende sak fra en konkurrerende nettside eller utenlandsk kilde kan være gjort på en time... Og det verste er jo at LESEREN ikke nødvendigvis bryr seg om hvem som faktisk har jobbet frem saken; det er saken i seg selv som interesserer leseren. Regner med at det kommer noen betydelige rettssaker om lovligheten av å 'stjele' nyheter i løpet av kort tid. Vi er vel allerede litt igang, et nyhetsbyrå (AP?) gikk jo til rettssak mot Google for kort tid siden på grunn av at Google nærmest 'live' listet opp sakene fra nyhetsbyrået og dermed teoretisk reduserte verdien av nyhetsbyråets videreselging av saker til sine abonnenter kraftig. Endret 12. april 2005 av Shimano Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå