Spr0cket Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Vet ikke hva som er riktig kategori for dette spørsmålet siden jeg ikke vet hva som forårsaker det. "Problemet" er at når det står en cd/dvd i leseren virker det som maskina er tregere i noen sekunder mens den venter å finne ut hva som er på cd'en. Dette skjer f.eks når jeg booter inn i windows (før påloggingsskjermen), noe som gjør at en boot tar lengre tid, og når jeg f.eks åpner explorer. Det som enn gjør at det går tregere virker ikke som om det tar noe prosessortid ifølge taskmgr. Dette er ikke et nytt fenomen, jeg husker dette fra den forrige maskina som kjørte win95 (ja, det er lenge siden ) Spørsmålet mitt er: Hva er det cd-romen/kontrolleren driver med? Hvorfor får dette hele systemet til å henge? Og, om det finnes en os-tweak eller noen instillinger som kan endres slik at han ikke bestemmer seg for å lese plata i tide og utide, bare når jeg ber om det eller rett ettter at jeg setter inn plata for autorun. Dette er jo ikke noe stort problem, men et irritasjonsmoment og jeg undres litt hvorfor det skjer. OS er nå winxppro, men jeg har opplevd dette fenomenet med nesten alle ms-os og med flere forskjellige drev. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 For å hindre cd-romdrevet i å lese fra plata i tide og utide kan du laste ned Tweak UI: http://www.microsoft.com/windowsxp/downloa...ppowertoys.mspx Med Tweak UI kan du skru av autorun-funksjonen på cd-romdrevet. Jeg vet at du sa "bare når jeg ber om det eller rett etter at jeg setter inn plata for autorun", men det er autorun-funksjonen som gjør at cden leses automatisk når du åpner explorer. For å fjerne problemet må du slå av autorun. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå