kjetil_b Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Så på nyhetene her om dagen at flere og flere kjøper seg store hytter på fjellet. Spesielt i påsken har omfanget av salget vært enormt. Og dette er ikke de små, koselige, uten-strøm hyttene vi er vant til. Neida, dette er vår bolig nr. 2, men moderne utstyrt kjøkken, nytt fint bad, og alle de bekvemmeligheter vi har hjemme. Bredbånd skal vi også ha! De sa at flere av disse hyttene kostet over 2.3 millioner kroner!!! Og mange var solgt nå i påska. Tomter selges også til godt over en million på fjellet. Hva er det som skjer med oss? Har vi det alt for godt? Hvorfor skal vi bruke 2 millioner på en hytte når andre ikke har nåla i veggen og trenger hver krone til mat? Liker ikke utviklingen. Vi har det for godt i Norge. Og det er ikke bare de rike. Gjennomsnittspersonen er blitt mye rikere. Noe tanker rundt dette? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Siden du nevner hytter som eksempel, vil jeg si det at jo mer moderne og "flott" hytta er, jo mer sjarm mister den. Det er dårlig at så mange sliter med å skaffe mat mens vi har mye, men staten tar inn ekstreme mengder penger på skatt uansett, hvorav noe kan brukes til veldedighet (noe som faktisk også gjøres). Hvis du har lyst til å gi litt ekstra skal ikke jeg hindre deg. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) Siden du nevner hytter som eksempel, vil jeg si det at jo mer moderne og "flott" hytta er, jo mer sjarm mister den. Godt å se at det fremdeles er noen som tenker sånn.. Det er da ikke hyttetur om du har parabol, fliselagt bad med boblebad osv.. Det er nok sant at mange har det veldig godt her i landet, men de færreste (ingen?) jeg kjenner har råd til store hytter på Geilo e.l. De er liksom helt gjennomsnittlige og har et normalt hus/leilighet, en normal bil og reiser på normale ferier. Jeg tror jeg ferdes i et veldig middelklasse miljø og går glipp av de ekstreme luksusfolkene. Kanskje det ikke er så mange som tabloidene vil ha det til? Endret 6. april 2005 av Carnifex Lenke til kommentar
Jan Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Lov å unne seg hva man vil her i livet.. Lenke til kommentar
Mister Karl Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm Endret 5. november 2005 av Knut.ea Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) På hytta har vi sattelitt-TV, merkelig nok så ser eg omtrent aldri på dette hjemme men kun på hytta. (ikke familien some eie hytta, men selskapet pappa jobber i... går på rundgang blant de ansatte...) Endret 6. april 2005 av TLZ Lenke til kommentar
Vizio Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Nå må vi tenke på at vi gir masse penger til alle som ikke har like mye penger som oss og. Noe må vi kunne unne oss selv og! Jeg synes denne diskusjonen ligner skremmende mye på "Droppe nyttårsrakett"-diskusjonen før nyttårsaften. Poenget er at man kan blande det å bruke mye penger samt å hjelpe andre. De pengene folk tjener og ikke har skattet bort må folk få lov til å bruke akkurat sånn som det passer dem! Lenke til kommentar
Jan Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Det er jo Norge som gir mest i % forhold til landet på verdensbasis. Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 "Halla! Blirru mæ på LAN på hytta ell???" Lenke til kommentar
farke Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Hva er det som skjer med oss? Har vi det alt for godt? Hvorfor skal vi bruke 2 millioner på en hytte når andre ikke har nåla i veggen og trenger hver krone til mat? Hvorfor skal vi ikke kjøpe oss hytter og unne oss selv ting vi har råd til selv om andre kanskje må snu på hver krone? Behov er ikke rett. En person som har penger har derimot rett til å bruke disse slik han vil. Liker ikke utviklingen. Vi har det for godt i Norge. Og det er ikke bare de rike. Gjennomsnittspersonen er blitt mye rikere. Hva er negativt med dette? At alle blir rikere er da udiskutabelt bare bra. Liker ikke utviklingen. Hva er det med dere rødefascister som insisterer på at alle skal ha det miserabelt? Kan du godtgjøre hvorfor behov er rett og at det er negativt at velstanden øker? Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) Du kan jo gi alle pengene du får til overs etter at de faste utgiftene dine er betalt til fattige barn i afrika hvis du ønsker det, men la andre gjøre hva de vil med sine penger. Men du vil kanskje at alle skal leve i fattigdom da? Endret 6. april 2005 av b0berg Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 som mange sikkert har nevnt allerede. hytte med strøm, varmtvann osv er ikke ei hytte. det er et hus. ei hytte er en korslig liten bygning uten strøm eller varmt vann. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Vi har det sabla godt her i landet og jeg vil nok påstå at flere og flere av oss blir bortskjemte drittunger, som ikke lærer å være takknemlig for hva vi har. Men veldedighet og ønske om å hjelpe de som trenger det, det må komme innenfra. Det er millioner av mennesker der ute som trenger hjelp, som har en hverdag preget av fattigdom, død, mishandling og andre grusomme hendelser. Og det finnes mange mennesker her i landet som kan hjelpe til og har ressurser til å hjelpe. Men det er disse menneskene sine ressureser, og de har rett til å ikke bry seg om det er det de vil, eller de kan bry seg og ofre hytten for å hjelpe noen i fattigdom. Det må være valg, man kan ikke straffe noen for å gjøre det bra. Man får bare håpe at man skjønner at livet ikke handler om å ha hytte på fjellet, eller den dyreste bilen. Men det blir opp til hver enkelt å oppdage. Lenke til kommentar
kjetil_b Skrevet 7. april 2005 Forfatter Del Skrevet 7. april 2005 Hva er det som skjer med oss? Har vi det alt for godt? Hvorfor skal vi bruke 2 millioner på en hytte når andre ikke har nåla i veggen og trenger hver krone til mat? Hvorfor skal vi ikke kjøpe oss hytter og unne oss selv ting vi har råd til selv om andre kanskje må snu på hver krone? Behov er ikke rett. En person som har penger har derimot rett til å bruke disse slik han vil. Selvsagt har enhver person rett til å bruke det en tjener til det en vil. Vi kan ikke tvinge noen til noe annet, bortsett fra skatter, men etter dette står det ganske fritt. Men det at vi begynner å bruke våre penger til ting som er langt fra nødvendig. Til en sånn grad at noen ville kalle det sløsing. Hva skjedde med den tida der hytta skulle være enkel, liten og bare en plass der folk kan slappe av og komme seg vekk fra stress-samfunnet. Det er dette som vi mister. Det er ikke nødvendigvis at vi bruker penger som er problemet, men hva vi bruker det på! Liker ikke utviklingen. Vi har det for godt i Norge. Og det er ikke bare de rike. Gjennomsnittspersonen er blitt mye rikere. Hva er negativt med dette? At alle blir rikere er da udiskutabelt bare bra. Så klart er det bedre. Men vi har kommet over et nivå hvor folk har mye mer penger enn de trenger. For å si det slik at du skjønner det; Det mange ville nøyd seg med før strekker ikke til nå. Den gamle hytta er ikke bra nok. Liker ikke utviklingen. Hva er det med dere rødefascister som insisterer på at alle skal ha det miserabelt? Kan du godtgjøre hvorfor behov er rett og at det er negativt at velstanden øker? Har ikke sagt at folk skal ha det miserabelt. Langt ifra. Men mange har det ALT FOR godt. Det er stor forskjell på det, og det å ha det godt. Dette skal ikke være en preken om at alle må slutte å tjene penger, bruke dem og unne seg det de fortjener, men vi må være obs på hva vi gjør med pengene våre, og om alt er nødvendig. Kunne jeg brukt denne millionen på noe mer fornuftig? Hvorfor ha 2 hjem når 1 er bra nok? Dette er bare en mening. Er du uenig så er det bra. Viktig at folk tenker forskjellig.. - Kjetil Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Jeg ser ikke at du setter fingern på noen som helst problemer i innlegget ditt. Men tittelen på tråden åpner jo for noen andre muligheter: 1. Sløser vi for mye mes resurser? Kan naturen bære denne utviklingen? 2. Har flertallet det så godt i dette landet, at det mindretallet som ikke har det godt ikke blir prioritert nok politisk? Da tenker jeg først og fremst på gamle og syke. Men at folk har fin hytte på fjellet, med dusj og bredbånd, i stedet for å utedass og parafinlamper... det blir for gammeldags og sært å henge seg opp i. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Vi skal få strøm på hytta nå, etter 30 år uten. Vi må utendørs for å hente vann, og "kjøkkenet" er en propandings som er nesten like gammel som hytta. Det er en halv time på ski fra parkeringsplassen om vinteren. Båten drives med håndkraft og årer på gamlemåten. Folk må få bygge de hyttene de vil, gjerne både to og tre om de ikke har bedre ting å bruke pengene til, men jeg er glad så lenge ingen bygger 500 kvadrtameters palasser og after ski diskoteker ved siden av min lille tømmerkoie. Jeg er oppriktig redd for at vi urbaniserer fjellheimen etterhvert. Jeg vil ha hytta som den er. Trenger ikke bad og badstu, dusje kan vi gjøre i bygda når det trengs. Og jeg skal aldri ha påhengsmotor på båten. Men strømmen ser jeg fram til. Så kan jeg reise opp på fjellet med en bærbar PC og jobbe i fred og ro uten andre forstyrrelser enn beitende sauer og kuer og en og annen elg. Det var noe annet når ungene var små, da synes jeg det var greit å ha et argument for hvorfor vi ikke kunne ha TV og videospill der oppe... Geir Lenke til kommentar
farke Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Selvsagt har enhver person rett til å bruke det en tjener til det en vil. Vi kan ikke tvinge noen til noe annet, bortsett fra skatter, men etter dette står det ganske fritt. Skatter er tyveri, og enhver stat som krever inn skatter er forbrytersk. Men det at vi begynner å bruke våre penger til ting som er langt fra nødvendig. Til en sånn grad at noen ville kalle det sløsing. Hva skjedde med den tida der hytta skulle være enkel, liten og bare en plass der folk kan slappe av og komme seg vekk fra stress-samfunnet. Det er dette som vi mister. Du er totalt ute på viddene. Du kan vel selv sitte i en liten koie med utedo selv om andre har store hytter med innlagt strøm og vann, vel? Hva er det DU mister av at andre kjøper seg store hytter? Så klart er det bedre. Men vi har kommet over et nivå hvor folk har mye mer penger enn de trenger. Og fortsatt er du ikke i stand til å godtgjøre hvorfor dette er negativt, slik du synes å insinuere. Har ikke sagt at folk skal ha det miserabelt. Langt ifra. Men mange har det ALT FOR godt. Det er stor forskjell på det, og det å ha det godt. Og hvem skal bestemme hvor skillet går mellom "godt" og "altfor godt"? Du? SV? Staten? Nei, ligg unna min inntekt og mitt liv og la meg gjøre som jeg selv vil med mine egne verdier! Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Selvsagt har enhver person rett til å bruke det en tjener til det en vil. Vi kan ikke tvinge noen til noe annet, bortsett fra skatter, men etter dette står det ganske fritt. Skatter er tyveri, og enhver stat som krever inn skatter er forbrytersk. Isåfall er det også forbrytersk å kreve inn skatt til politi og militæret, som selv de ultraliberale ønsker at skal være statlige oppgaver. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Å si at man har det "for godt" virker litt selvmotsigende... Å ha det for godt er altså noe negativt? Da har man det jo ikke godt i det hele tatt... Blir litt som å spørre hva som kom først, høna eller egget? Ikke helt lett for den menneskelige hjernen å "gape over" Lenke til kommentar
Anders_D Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Skatter er tyveri, og enhver stat som krever inn skatter er forbrytersk. Du er totalt ute på viddene. Du kan vel selv sitte i en liten koie med utedo selv om andre har store hytter med innlagt strøm og vann, vel? Hva er det DU mister av at andre kjøper seg store hytter? Og fortsatt er du ikke i stand til å godtgjøre hvorfor dette er negativt, slik du synes å insinuere. Og hvem skal bestemme hvor skillet går mellom "godt" og "altfor godt"? Du? SV? Staten? Nei, ligg unna min inntekt og mitt liv og la meg gjøre som jeg selv vil med mine egne verdier! La meg innføre et nytt begrep – et begrep som virker ganske fremmed for deg, Farke. Det heter _samfunn_ og er en betegnelse på et fellesskap. Dette virker ganske ukjent for deg, da du ser ut til å tenke på deg selv, deg selv og så enda en gang på deg selv! Du sier rett ut at det viktigste for deg er at _du_ har det bra. Alle andre kan slite livet av seg, og dø på dørstokken din, så lenge _du_ får ha det fint. Dette er evt. din holdning; en holdning jeg ikke deler med deg. For meg er fellesskapet viktig. Verden er ikke et bra sted for om _en_ person er rik og har det godt. Som sagt blir den gjennomsnittlige nordmann rikere – og det høres jo fint ut. Men: Det er et men ja! Forskjellen på rik og fattig øker stadig, og selv om noen få rike personer får det bedre, er det mange som lever for mindre og mindre også. Det er dette som ikke er bra med at noen får nok til at de sløser det bort på millionhytter de ikke trenger. Men dette er vel uviktig for deg? For du er vel bare opptatt av at _du_ har det bra? Skatter er tyveri sier du? Synes du alle burde tjene det de ”fortjener”, og så bygge sine egne veier, ansette personlige leger, holde privatundervisning i hjemmet og hva som nå måtte være følgene av nullskatt? Kan du fortelle meg hvordan en god verden ville se ut om du fikk forme den slik du ville? Eller er dette et for vidt perspektiv for deg, som knapt ser din egen nesetipp? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå