path Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Jobben kjøpte en 120GB Maxtor. Maskinen som skulle ha den var gammel med WIN 98 og ville ikke godta en så stor disk. Størrelsen på disken ble "justert ned" til 20GB for at maskinen skulle godta den. Nå skal disken brukes på en nyere maskin med XP SP2. Hvordan får jeg disken tilbake til 120GB? Trodde det skulle gjøres i BIOS. Fant ut at cylinders skulle stilles på 238,216 men i BIOS er maks størrelse 65535 eller noe. (MB: MSI KT6 Delta) Er jeg helt på villspor? Hvordan fikses dette? Takk! Lenke til kommentar
tokki Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Bare sett den til auto i bios, så skal det HK fint klare å finne heile disken. Men du må partisjonere disken på nytt for å få "full" utnyttelse. Enten i diskbehandling. Da mister du data som er på dersom du skal ha 1 partisjon på 120. Kanskje du kan lage en ny partisjon på resterende, men tviler litt på det. Elller så må du bruke 3 parts programvare for å lage en ny partisjon, partition magic f.eks.. Da er d mulig du kan klare å beholde data, dersom det var et tema. TCJ Lenke til kommentar
path Skrevet 6. april 2005 Forfatter Del Skrevet 6. april 2005 Hvis jeg setter den på auto, viser den 20GB. Har slettet partisjoner og formatert både med diskbehandling og Maxtor Maxblast. Blir bare 20GB uansett. Skjønner ingenting. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Bare sett den til auto i bios, så skal det HK fint klare å finne heile disken.Men du må partisjonere disken på nytt for å få "full" utnyttelse. Enten i diskbehandling. Da mister du data som er på dersom du skal ha 1 partisjon på 120. Kanskje du kan lage en ny partisjon på resterende, men tviler litt på det. Elller så må du bruke 3 parts programvare for å lage en ny partisjon, partition magic f.eks.. Da er d mulig du kan klare å beholde data, dersom det var et tema. TCJ Kan formatere de resterende 90GB og ha en partisjon til. Det går fint. Lenke til kommentar
tokki Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) Hmmm, merkelig du ! Vet at noen disker har en jumper som som begrenser størrelsen, men den er som regel 32 gig. Hvordan ble disken "justert" ned på den gamle maskinen. Bios instillingene? Eller noen form for software? Rart at maxblast au bare finner 20 gig !! Kan du sjekke modell nummeret på disken ? Tenke tenke..... Endret 6. april 2005 av tokki Lenke til kommentar
path Skrevet 6. april 2005 Forfatter Del Skrevet 6. april 2005 Ikke sikker men tror det var i bios. Er en Maxtor 6Y120P0. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Hm sist gang jeg gjorde noe lignede så formaterte jeg maskinen og opprettet en stor partisjon der jeg oppgav antall Gb harrdisken skal være på. Så siden det er en 120GB harddisk så skal du i hovedsak skrive inn ca 110GB. Gidder ikke å sjekke om det er rett eller ikke. Kan godt hende at du må skrive det enten i MB eller KP. Men det finner du ut av er ikke så vanskeligt. Lenke til kommentar
tokki Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Du kan prøve å kjøre PowerMAx Mulig d går an å finne noe utifra det programmet... Mulig at det ble brukt en form for overlay bios, når den ble installert på den 98 maskinen. Som f.eks EZ-bios, og at den fremdeles ligger på disken og lager krøll i forbindelse med LBA mode på det nye hovedkortet. Dersom disken ble formatert med maxblast 1 eller no slikt, så er det kanskje nok til at man får en litt annen lba mode. Fremdeles er det veldig merklig med tanke med størrelsen på 20 gig. Det har jo aldri eksistert noen bios begrensning på 20, men evt 8,4 og 32 gig. Si ifra om du finner ut av noe da TCJ Lenke til kommentar
frodmad Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 du har kansje fått det til allerede, men jeg har rotet med noe av det samme her de siste dagene... skulle ha inn en 200gig disk i en gammel 98 maskin... bios ville bare finne 8gig, og jeg fant ikke noe mer med pq magic heller.. lastet ned Disk Wizard fra seagate.com og da fikk jeg formatert resten.. (nesten... får bare 137) Disk Wizard fant den andre disken min også, tror ikke det er seagate, så det funker kansje med andre disker også?? Disk Wizard lurte på om jeg var sikker på at driverne?? mine støttet mer en 137gig, det burde jeg visst være sikker på før jeg gjorde den noe større... noen som vet om det er greit eller ikke?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå