Gå til innhold

Hardware.no søker lærling

Anbefalte innlegg

Er jo faktisk noen store firma som tar inn folk for å knytte de til firmaet, men som ikek har så stor nytte av de i begynnelsen (og det er jo ikek sikkert de blir ansatt der senere), men det er kanskje ikke like vanlig med lærlinger?

AtW

Også kjent som trainee stillinger.

Trainee og lærling er ganske forskjellige ting, vertfall i praksis.

Jeg har nå en trainee kontrakt med et konsulentselskap, som jeg fikk etter at jeg hadde fullført 2 år som lærling i en annen bedrift(som ikke var intressert i å ansette flere). Så har erfaring med begge deler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har gått 3årig vgs, elektro, elektronikk og seriveelektronikk kontor og data.

3. året kom det ein ny lærer til skulen.

Det første lærern sa når han kom inn i klasserommet var: "oi! har dere cd-rommer på datamaskinene deres også" jaja tenkte eg... dette lover jo bra.

På den tida var det ganske vanlig med cd-rom. Var 500mhz maskiner vi hadde.

Han var ein jævla idiot lærer, satt inne på kontoret sitt og leste i datablader... var bare av og til han kom ut. Vi klaga seff, og vi fikk eit anna opplegg.

Lenke til kommentar

Jeg hiver meg inn med erfaringer fra IKT her jeg også. Er lærling nå og ferdig i September. Jeg hadde heldigvis veldig flinke lærere og lærte en god del selv om jeg kunne mye fra før. Bøkene tror jeg ikke vi brukte i det heletatt og vil anta at det er derfor jeg faktisk lærte så mye som jeg gjorde. Vi hadde også en del om php og litt linux :)

Lenke til kommentar

Synd at denne annonsen ikke har vært gitt ut før. Det er ikke så veldig lenge siden jeg fikk ordnet meg lærlinge plass. Har riktig nok ikke programmert PHP, men har Java som valgfag på skolen så kunne nok lært meg PHP.

Angående IKT-Driftsfag så må jeg si meg enig i at bøkene er utdaterte. Det står fint lite nyttig i disse (synes jeg hvertfall) og lærerne mine bruker de fint lite. De bruker som regel powerpoint framlegg og oppgaver de har laget selv. Jeg føler at bøkene har vært bortkastet penger. Det finnes mer utfyllende og mer oppdatert informasjon på internett. Faktisk er Programmering i Java den eneste boken jeg bruker.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Jeg var nok noen år for tidlig ute. Ble ferdig som lærling i oktober :S men drømmestilling. JA! :p hehe. JEg lærte også null niks om linux og php av lærerene mine.. men dette hadde faktisk gruppa mi flere prosjekter om. 5 hver gang siden lærerene synes dette så tøft ut og de ikke skjønte bæret :p men om de får god opplæring hos dere er dette nydelig. Mangel på (bra) lærlingeplasser er stor! Jeg var heldig med min og lærte masse, pluss at jeg lekte meg med alt mulig mens jeg hadde tid til det. Nå er det bare å finne ut hva jeg vil videre.. Et sted jeg kunne tenke meg å jobbe.

Lenke til kommentar

Hehe, virker som mange har de samme erfaringene som meg fra IKT-året på skolen. Vi lærte blant annet om Rune Rudberg, bruk av Spraydate og Israelske våpensystemer i nettverkstimene :-p

Høres ut som at HW.no er et fint sted å være lærling, selv om det med å gi support til så teknisk gode personer som det fins i HW.no sikkert kan bli en utfordring :hmm:

Jeg har hatt masse som går utenfor læreplanen de snart to årene jeg har vært lærling, men har også fått vært igjennom læreplanen. Har vært heldig nok til å være i en bedrift som har betalt ekstra for det som jeg gjør utenfor vanlig lærlingearbeid, og føler meg på ingen måte utnytta, selv om mange her tror det er hovedmålet for en bedrift som tar inn lærlinger. Mange gjør det også for å ta på seg ansvaret med å lære opp nye personer, som de så senere kan ansette hvis de vil.

P.S: ledig lærlingestilling der fra høsten (i Porsgrunn), så P.M. meg hvis noen vil ha kontaktinfo

Lenke til kommentar

Slik jeg føler det så er litt av poenget også med å få seg en lærling, er å tilby han jobb etter ferdig lærlingtid. Det som er vanlig praksis i hvertfall. Istedet har de bare kasta han ut på dør slik jeg forstår? Eller har jeg misforstått alt?

Lenke til kommentar
Slik jeg føler det så er litt av poenget også med å få seg en lærling, er å tilby han jobb etter ferdig lærlingtid. Det som er vanlig praksis i hvertfall. Istedet har de bare kasta han ut på dør slik jeg forstår? Eller har jeg misforstått alt?

Jeg kan ikke huske å ha sett at jeg har blitt kastet på dør hvertfall :)

Dvs at nei, selv om jeg er ferdig som lærling, betyr det ikke at jeg er ferdig her.

Lenke til kommentar

I det firmaet jeg jobber har vi stort sett 10-12 lærlinger inne til enhver tid. Noen får fast jobb etter fullført læretid, andre ikke. Det hele kommer an på behovet for arbeidskraft der og da og om vi ønsker vedkommende som ansatt. Sånn sett kan en kanskje se på læretiden som et meget langt jobbintervju.

Men læretiden er en del av utdannelsen og ingen er sikret jobb i den bedriften de har praksis i. Jeg vet at det nærmest er vanlig i enkelte bedrifter å ansette lærlinger etter bestått fagprøve, men det er altså ikke noe krav om fast ansettelse.

Det å få læringeplass kan i mange tilfeller være vanskelig og det ytes ett ganske stort press fra skole/opplæringskontor for å få arbeidsgivere til å ta inn lærlinger.

Selv om det også kan ytes støtte til de som tar inn lærlinger er det mange bedrifter som kvier seg for det ekstraarbeidet dette medfører.

Lenke til kommentar
Skolebøker ja, da jeg gikk på vgs. (hadde "økonomi og data" eller hva det het i '95) hadde vi skolebøker som snakket om "PD", altså "Personal Computer" oversatt til norsk, "personlig datamaskin". Det var tider! :)

Vi hadde også Visual Basic for Excel (mener det het det før de skiftet til en felles Visual Basic for Applications) på norsk. Jepp, norsk programmering, hvis-setninger istedenfor if-setninger og sånt. Spennende.

Jepp, sånn hadde vi det og (et par år siden).

Husker at lærerinna ikke var klar over at du fikk kjøpt "interne cd-spillere til harddisken". Og ja, det var hennes måte å si det på...

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...