Aalton Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Skal Ueland ut? Jeg skal ikke ut, men jeg er ferdig som lærling. Grattis Lenke til kommentar
alos Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 alos og SF2-guile: Hvorfor tror dere ikke vi ikke er ute etter å videreutvikle lærlingenes kompetanse? Ingen vil tjene på noe slikt. Jo mer en lærling lærer mens han eller hun har læretiden her, jo mer verdi vil vedkommende skape for bedriften etterhvert. En lærling vi virkelig har klart å løfte frem på en god måte vil også være aktuell for en ansettelse i ettertid. Utover dette har vi selvfølgelig et ansvar for at lærlingen får den opplæringen han har krav på. Det at vi søker etter en dyktig person betyr ikke at vi ikke ønsker å hjelpe vedkommende å bli enda dyktigere! Jeg leste artikkelen og førsteintrykket mitt var det jeg skrev i første posten. Nå mente jeg ikke å rakke ned på hw.no eller noe sånt, jeg har sett bedrifter utnytte lærlinger før så jeg ville bare forsikre meg om at dette ikke var tilfellet. Nå har du utypet opplegget dere har for lærlinger litt mer og er ikke lenger i tvil om at en lærling vil få det han/hun krever av bedriften. Synd jeg er ferdig som lærling om 2 måneder.. ellers ville jeg kanskje søkt jeg også.. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Følgende kvaliteter vil bli vektlagt hos deg som søker:Kompetanse på Linux Erfaring med programmering i PHP Pliktoppfyllende og moden Interesse for datateknologi Kompetanse på Linux? Alt jeg fikk vite om Linux på IKT var at det var fritt for alle å bruke og så installerte jeg Mandrake. Må si jeg har kompetanse Erfaring med programmering i PHP? Gjennom året på IKT fikk jeg vite at programmerere lager programmene. Det var det. PHP ble aldri nevnt, fikk heller ikke høre noe om HTML. I følge vår lærer var Flash 5 et mye bedre alternativ enn begge disse. I begynnelsen på IKT gjorde jeg alt som jeg skulle, men ble faktisk bare sittende og vente på at resten skulle bli ferdig med sitt. Ble mye surfing på meg det året ja. Kan selvsagt komme frem til det at i steden for å surfe kunne jeg tatt litt initiativ selv for å lære noe, muligens holdt på med PHP og HTML på egenhånd (i steden for å surfe i timene). Dette var dessverre umulig for min del, da miljøet i klasserommet gjorde det umulig for meg å få gjort noe (noen dager i uken satt vi i samme klasserommet hele dagen uten noe ventilasjon. Hvis man prøvde å opne et vindu ble man omtrent slått i hjel, det var kaldt og folk fikk lys på skjermen sin da de spillte CS. Konstant hyling da folk ble fragget osv. Læreren satt i et annet rom og holdt på med websiden sin). Hadde forresten Arne som lærer. Vil ikke få dere til å syntes synd for på meg, jeg har det fint og skal snart begynne på sivilingeniørgraden min. Vil bare ha frem at IKT, slik jeg kjenner det, er fullstendig ubrukelig (og kravene dere her på HW.no stiller gjør at 95% av alle som har gått IKT er utelukket fra jobben. Dere er jo en bedrift og vil selvsagt ha den som er best egnet, så jeg forstår dere godt. Mesteparten av de jeg gikk i klassen med hadde sitt beste år fordi de slapp å gjøre noe og fikk spille mye data, så ikke forvent alt for mange kvalifiserte søkere). Jeg hadde lært mer data med å sitte hjemme på ISDN-linja mi hele året. Lenke til kommentar
SF2-Guile Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Hele førsteintrykket mitt på annonsen og adminsa under var at dere skulle ha inn en lærling og når tida var omme så skulle han ut. Men dette er utdypet og misforståelsene avklart, men det er uansett lov å være skeptisk. Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Jeg følte heller ikke at året på IKT ga meg så veldig mye rent faglig. Der kunne jeg nok det meste fra før. Det endte med at jeg ble sittende og progge en del php siden jeg ikke liker CS. Men en ting det ga, er nettop muligheten til å bli lærling, og hvor jeg endte opp her. Er veldig fornøyd med lærlingetiden min til nå. Her blir ikke lærlinger bare behandlet som "billig arbeidskraft", men får jobbe med interessante oppgaver i et bra arbeidsmiljø. Jeg er veldig glad for at det ble stilt større krav til meg her en det som er normalt for lærlinger, da skjønte jeg ganske kjapt at jeg kom til å få en jobb som var mer givende og utfordrende. Hadde alle lærlingebedrifter gjort dette klart fra dag 1 så ville flere kunne funnet seg passende bedrifter. På ikt-driftsfag er man innom et ganske bredt spekter av emner, noe som jeg tviler på gjenspeiler mange faktiske arbeidsplasser så fremt man ikke er eneste it-personell i en liten bedrift. Alt i alt er jeg strålende fornøyd med lærlingetiden min hos Hardware Online AS til nå, og tror at for den rette personen er denne jobben rett og slett genial. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Hadde jeg bare gått IKT-driftsfag... Og ikke hatt jobb. Osv... Men jeg må si at den som får jobben er en svært heldig person. Php og linux-drifting er kjekt å kunne nå til dags da det blir mer og mer utbredt. Ikke tar det lang tid å sette seg greit inn i heller. Søk uansett om du kan masse eller ca. ingenting vil nå jeg si. Lykke til alle som søker. Lenke til kommentar
slettet Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) *** Hehe. Du traff innertier'n! IKT-driftsfag er ubrukeleg. Har sjølv tatt det, og angrer som ei bikkje. Eg jobba (som systemansvarleg på ein skule) frå kl. 0800 til 2200 på tirsdag som var, og lærte på dei timene betydelege meir ann kva eg gjorde det året eg gjekk IKT...! Det mest utfordrende me gjorde på IKT var å installere NT 4 på nokre Pentium 166-maskiner, og lage boot-disketter for Windows 98.. *juhu* Anbefaler absolutt alle som har ei genuin interesse for faget å ta GK elektro og VK1 Elektronikk på skule, og deretter IKT-Driftsfag som privatist, for så å skaffe seg ein læreplass.. Eg tok VK1 Elektronikk i tillegg til VK1 IKT-Driftsfag, og fekk mykje meir IKT igjen for det elektronikk-året.. Det er nok ikkje alle IKT-linjer som er så lite matnyttige som der eg gjekk, men trur det er ein stygg tendens.. Endret 7. april 2005 av nmedaas Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Skulle ønske jeg hadde hatt deg som lærer da jeg gikk ikt. Hvordan kan du være sikker på at jeg ikke var læreren din, da? hehe, godt spørsmål Det mest utfordrende me gjorde på IKT var å installere NT 4 på nokre Pentium 166-maskiner, og lage boot-disketter for Windows 98.. *juhu* Kjenner til den. Endret 7. april 2005 av Uderzo Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 For meg så virker det som HW.no kun er ute etter å skaffe billig arbeidskraft, ikke å videreutvikle en persons egenskaper innen data. Ja for de alle fleste ansetter lærlinger for å være snille, ikke fordi det er billig arbeidskraft... Ei seriøs bedrift gjer dette ja. Sjølvsagt er det billig arbeidskraft, men det er samtidig eit meget tungt ansvar på bedrifta. Sjølv er eg lærling, og blir tatt vare på på best tenkelige måte. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Det mest utfordrende me gjorde på IKT var å installere NT 4 på nokre Pentium 166-maskiner, og lage boot-disketter for Windows 98.. *juhu* Jeg håper du fikk risikotillegg! Lenke til kommentar
slettet Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Nei. Men fekk derimot dårlege karakterer sidan eg kunne meir enn læraren... IKT-året var det året eg gjekk ut med dårligast karakterer, sjølv om det var det faget eg kunne mest om og jobba mest med.. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 ser tydelig at mange her som ha gått IKT, har opplevd det min lærer frykter mest, nemlig dårlig opplegg. jeg går IKT på Jessheim VGS, og jeg må si at her er det nok å drive med. vi kan gjøre så og si det vi vil, sålenge det er datarelatert, og det ikke går utover det vi egentlig skal gjøre. jeg har noen i klassen som er ganske ville til å programmere. han ene har laga sitt eget OS som kjører et snake spill, og blandt annet en DHCP server dem bruker i gruppa si aktivt. det erogså en annen dude i klassen min som er ganske vill med html og php. det er nok en person dere på hw.no hadde hadd godt av. jeg synes det er synd at mange av dere har dårlig erfaring med VK1 IKT. joda, jeg vet at med bare IKT utdannelse har du ikke så mye å rutte med (planlegger selv høyskole etter lærlingtida), men at dere har gjort så mye synes jeg er leit. her på Jessheim får vi gjøre utrolig mye. det hjelper vel litt på at læreren er systemansvarlig på skolen. skulle selv søkt på den plassen der, bare det at det er snakk om masse PHP. noe jeg ikke har interresse for overhodet. det å si at den plassen på hw.no bli veldig sentralisert rundt php er vel litt dumt, men også litt sant. men fortsatt er jo det absolutt ingen dum ting. alle de i klassen min har interresse rundt en ting i data verdenen, og vil gjerne utvikle det videre. jeg il si at det er bedre å være lærling i en slik bedrift, enn å være lærling på en skole, da du får mer spesiell kunnskap. på en skole bare drifter du, og gjør veldig lite. selv om man lærer mye om mer på en skole, vil jeg heller vite masse om litt. virker da ikke som Ueland har det så dårlig der han er nå... Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Eg tok VK1 Elektronikk i tillegg til VK1 IKT-Driftsfag, og fekk mykje meir IKT igjen for det elektronikk-året.. Det er nok ikkje alle IKT-linjer som er så lite matnyttige som der eg gjekk, men trur det er ein stygg tendens.. Problemet med IKT-faget er vel hovedsaklig at bøkene og pensum er så dårlig at læreren blir den utfallgivende faktoren, en av mine lærere hadde selv vært med å skrevet en av bøkene men sa rett ut at den var elendig. Og jeg kan forsåvidt være enig. Nettverkslæreren jeg hadde brukte ikke læreboka i det hele tatt, noe som jeg mener var et klokt valg. men nå er det noen år siden jeg gikk ikt, har bøkene forbedret seg? Lenke til kommentar
slettet Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Nei. Det står fortsatt om Win3.x, og korleis ein installerer ekstra matteprosessor i x86-maskiner. .. og om EDO-Ram.. Eg brukt ei sånn bok seinast i fjor.. Det stod forresten om mobiltelefoni i ein av bøkene.. Kapitelet var basert på at det var 450-nettet som var i bruk, og GMS900 var ikkje nemn med eit ord.. Dessuten stod det meir om token ring og coax enn svitsjer og (s, f og u)TP.. .. men fiber hadde dei fått med seg.. Boka var forresten gitt ut i 2002! Endret 7. april 2005 av nmedaas Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Hadde det ikke vært så langt unna så hadde jeg nok søkt Ja, for i HW annonsen er det påbudt at du bor hjemme. Er ikke lov og flytte og mamma skal smøre niste under alle omstendigheter Neida, skjønner hva du mener, men hvorfor ikke søke og så tenke på og flytte om du kanskje får jobben. Vel, Jeg flytter ikke uten kjæresten. Vi må begge være enige vertfall før noen av oss bestemer seg for og flytte... Lenke til kommentar
knatten Skrevet 7. april 2005 Forfatter Del Skrevet 7. april 2005 Skolebøker ja, da jeg gikk på vgs. (hadde "økonomi og data" eller hva det het i '95) hadde vi skolebøker som snakket om "PD", altså "Personal Computer" oversatt til norsk, "personlig datamaskin". Det var tider! Vi hadde også Visual Basic for Excel (mener det het det før de skiftet til en felles Visual Basic for Applications) på norsk. Jepp, norsk programmering, hvis-setninger istedenfor if-setninger og sånt. Spennende. Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Hadde vært kjekt å vært lærling hos Hw.no da.. Jeg kan både php og linux, (laget mange hjemmesider, og driver på med to storprosjekter for to organisasjoner, bruker linux på begge pcer (server og desktop)). Men så har jeg ikke gått ikt da Søker meg inn som lærling i elektronikk istedet Lenke til kommentar
enden Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Det er helt klart at lærlinger blir ansett som billig arbeidskraft, men samtidig er det normalt at man i starten ikke stiller store krav til lærlingen. Se på den første tiden som barnehage. Man dilter etter en erfaren ansatt som viser hvordan ting gjøres, hvordan rutiner er, i tillegg til at man får teste litt selv. Etterhvert får man mer og mer ansvar selv. Dette skal komme gradvis etterhvert som arbeidsgiver ser at man er moden/klar for mer ansvar og nye oppgaver. Det er selvsagt mange måter å lære opp en lærling, men det ligger jo i ordet.... Man er der primært for å lære, bli opplært og få verdifull erfaring som man skal ta med seg videre. Man skal ikke være utlært med erfaring når man starter i en lærlingejobb! Der beskrev du vel stort sett situasjonen enhver ny ansatt går gjennom. Lengden på denne dilteperioden avhenger selvfølgelig av kompetansenivå, men den er i aller høyeste grad tilstede. Tror jeg skal sette meg ned og skrive et brev til [sett inn høyt profilert konsulentbyrå her] og kreve at de senker kravene jeg. Man skal jo tross alt lære i den nye jobben, så de kan ikke forvente at man skal kunne så mye når man begynner... Lenke til kommentar
notarget Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 tror det der må være drømme lærlingeplassen Eh.. drømmeplassen. Javel Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 For meg så virker det som HW.no kun er ute etter å skaffe billig arbeidskraft, ikke å videreutvikle en persons egenskaper innen data. Ja for de alle fleste ansetter lærlinger for å være snille, ikke fordi det er billig arbeidskraft... Er jo faktisk noen store firma som tar inn folk for å knytte de til firmaet, men som ikek har så stor nytte av de i begynnelsen (og det er jo ikek sikkert de blir ansatt der senere), men det er kanskje ikke like vanlig med lærlinger? AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå