zyrex Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Skulle ha kunnet litt mer PHP nå, så kunne jeg søkt så slepper jeg å pendle fra Oslo til Hadeland neste år Lenke til kommentar
hogmann Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Det er klart at de er ute etter litt billig arbeidskraft, hvem er ikke det? Det er fortrinnet til lærlinger som leiter etter jobb, nettopp at de ikke skal ha så mye betalt. Samtidig så er det mange unge menneskers første møte med (det virkelige) arbeidslivet og derfor også et stort ansvar for bedriften, annet enn det økonomiske. Kravene var høye ja og ikke alle tilfredstiller de, men noen vil nok gjøre det og det er bare fint for HW. De trenger dyktige folk og prøver ikke å skjule det. Det at de har gode erfaringer med de som er der nå, er også bare fint. Lenke til kommentar
leirpytt Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Det er helt klart at lærlinger blir ansett som billig arbeidskraft, men samtidig er det normalt at man i starten ikke stiller store krav til lærlingen. Se på den første tiden som barnehage. Man dilter etter en erfaren ansatt som viser hvordan ting gjøres, hvordan rutiner er, i tillegg til at man får teste litt selv. Etterhvert får man mer og mer ansvar selv. Dette skal komme gradvis etterhvert som arbeidsgiver ser at man er moden/klar for mer ansvar og nye oppgaver. Det er selvsagt mange måter å lære opp en lærling, men det ligger jo i ordet.... Man er der primært for å lære, bli opplært og få verdifull erfaring som man skal ta med seg videre. Man skal ikke være utlært med erfaring når man starter i en lærlingejobb! Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Heh.. Hadda passa meg perfekt hadde det ikke vært for at jeg er over halvveis til bachelor i data Lenke til kommentar
XtraLars Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Lærlingen får en årslønn fordelt på 2 år. Første året er "opplæringsfasen" og andre året er "verdiskapningsfasen". Uenig i at hw.no er den ideelle lærlingeplass for ikt-lærlinger. Hvem som helst som har lest fagplanen for lærlingeperioden vet at brukerstøtte er en viktig del av det som skal gjennomgås i løpet av de 2 årene. (PHP-programmering er ikke en del av det) Lærlingene skal også få oppfølging fra en slik fagopplæringsnemd (husker ikke navnet) hvor de forteller hvor mye de har gjort i de forskjellige delene i fagplanen. Skal komme en kar/dame utenfra og sjekke dette. Så greit at hw.no søker lærlinger, men de må huske å lære vedkommende opp og, da. Ikke bare produsere linux-driftere med php-skillz. - XtraLars IKT Driftsoperatør & Informatikkstudent Lenke til kommentar
Greven22 Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Jepp, synes ikke dette høres ut som en passende bedrift for en ikt driftsoperatør. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 hadde gjerne søkt men har ikke papirer på noe som helst og php er ikke akkurat noe jeg har gjort annet den lukta på (hjulpet en venn med debugging av noen scripts). Lenke til kommentar
Tjuls Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 enig i mange her.. er selv lærling i dette faget, og brukerstøtte er en veldig stor del av læreplanen. da dette er snakk om brukere av nettverket vil det bli vanskelig på denne arbeidsplassen. med mindre lærlingen skal sitte som support på forumet i tillegg. dette kan jo være en ide. hadde sikkert vært et utrolig morsomt år. men lærlingen må fremme de kravene han har om opplæring i alle deler av læreplanen. er det noe som mangler er bedriften pliktet til å skaffe den opplæringen andre steder. f.eks. kurs nå er jo denne læreplanen så gammel at det skal ikke mye til for å gå igjennom den. mange lærlinger har til og med gått igjennom over 50% før de starter i læretiden. den burde vært tatt opp for revurdering for flere år siden. Lenke til kommentar
knatten Skrevet 7. april 2005 Forfatter Del Skrevet 7. april 2005 Hei hei folkens! Såklart skal lærlingen få opplæring her hos oss. Modellen for fagopplæring i bedrift går på at man i starten bergenes å skape svært lite verdi for bedriften (ca. 20% av en fagutdannet), og bruker nesten all tiden på opplæring. Dette forholdet endres gradvis, helt til man i det siste halvåret beregnes å skape ca. 80% verdi i forhold til hva en fagutdannet ville gjort. Såklart regner vi ikke med å få tak i noen ferdig utdannede folk, som kan gå rett inn i en jobb der de skaper mye verdi i utgangspunktet. Likevel vet vi at det finnes folk der ute som innehar kompetanse utover det man har lært på skolen. Det vil såklart være en fordel for oss å få tak i de dyktigste blant dere, da halvparten av tiden en lærling er i en bedrift skal være en verdiskapende periode. Ikke bare er det en fordel for oss at lærlingen har litt kunnskap fra før på de aktuelle områdene, men det sier også noe om lærlingen at han eller hun har tilegnet seg kunnskap utenom pensum. Dette vitner om en genuin interesse for fagfeltet, noe vi ser som svært positivt. Forøvrig stiller vi ikke krav om at lærlingen allerede er en erfaren Linux-drifter eller har jobbet med programmering i mange år. Vi forsøker bare å finne noen som har interesse for, og litt erfaring med, våre kjerneområder. alos og SF2-guile: Hvorfor tror dere ikke vi ikke er ute etter å videreutvikle lærlingenes kompetanse? Ingen vil tjene på noe slikt. Jo mer en lærling lærer mens han eller hun har læretiden her, jo mer verdi vil vedkommende skape for bedriften etterhvert. En lærling vi virkelig har klart å løfte frem på en god måte vil også være aktuell for en ansettelse i ettertid. Utover dette har vi selvfølgelig et ansvar for at lærlingen får den opplæringen han har krav på. Det at vi søker etter en dyktig person betyr ikke at vi ikke ønsker å hjelpe vedkommende å bli enda dyktigere! XtraLars: Å ta ett eksempel fra arbeidsoppgavene en lærling vil få, og bruke dette som argument for at vedkommende ikke vil få en annen arbeidsoppgave er helt ulogisk. Hvordan du kan få det at vedkommende vil programmere en del php til å bety at vi ikke gjør noe brukerstøtte kan jeg ikke forstå. Vi har nok av brukerstøtte å gjøre her, blant annet på følgende områder: -Support mot brukere. Vi mottar daglig en god del henvendelser fra forumbrukere som trenger hjelp, brukere av bruktmarkedet osv. -Support på kontornettverket. Her har vi bl.a. en salgsavdeling som trenger mye hjelp. -Support mot partnere. Vi har en del samarbeidspartnere på forskjellige måter, og her får lærlingene erfaring med å følge opp slike. Til alle skeptikere: Er det unaturlig at vi prøver å skaffe oss de beste folkene når vi søker etter lærlinger, på samme måte som når vi ansetter? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Skjønner ikke at folk skal være så kritiske hele tida... Hele konseptet er jo at en bedrift får billig arbeidskraft mot at lærlingen får erfaring både til fagbrev og seinere jobbsøking! Ofte koster det faktisk bedriftene mer enn det smaker når de tar inn lærlinger, men de kan få en gevinst i ha lært opp en person fra bunn av. Man kan ikke regne med bare å få, få, få, litt skjerpings folkens... (eller forresten, bare fortsette å kreve masse, så blir det mindre konkurrenter for meg i arbeidsmarkedet ) Lenke til kommentar
Sindre Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Drifting av Linux servere og PHP scripting er mest....høyskolestoff egentlig, om du spør meg. Og driftig er definitvt ikke høyskolestoff, selv om det er på linux. Hvordan kan du si noe sånt, du kan jo drive med drift hele livet og ikke være ferdig utlært, nå vet jeg ikke hvor stort nettverket til hw.no er, men jeg regner med at det er stort nok til at en IKT-lærling vil ha mer enn nok og gjøre i lang tid fram over.... Lenke til kommentar
CPurcell Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Jeg syns det er bra at hw.no tilbyr lærlingplass til ikt elever. Jeg har gått ikt selv, og det var ikke lett å finne lærlingplass. Det var bare halve klassen som fant plass. At det er noen ting som de legger vekt på er ikke rart. Det er det samme når du søker på en jobb eller lærlingplass. De ser alle søknadene de får inn og velger den beste til jobben. Her bare forteller de hva det er som kommer til å hjelpe deg til å få plassen. Lenke til kommentar
Cannon Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Som lærer på IKT-driftsfag er det alltid bra å se lærlingeplasser opprettes og utlyses. Lærlingeplasser for elever på IKT-driftsfag kan sies å være en mangelvare, så vi trenger alle vi kan få. Til kritikerne: Det er fint at dere er kritiske til den faglige biten, både innholdsmessig og hva angår oppfølging. Vi beveger oss innenfor et fagfelt som tradisjonelt sett har vært preget av mye faglig omveltning. Kompetansen markedet krever i dag er ikke alltid den samme som for to-tre år siden. Dette er også en utfordring for oss som underviser på IKT-driftsfag. Selv om drifting av Linux kanskje ikke er førsteprioritet blant landets lærere på IKT-driftsfag, er det ikke dermed sagt at vi ikke kan tilby opplæring i dette. Ei heller PHP-koding. Men det er nå en gang slik at markedet består av en stor andel tjenere og klientmaskiner med rot i Windows-plattformen. Når situasjonen er slik, er vi som faglærere nødt til å prioritere. Det finnes IKT-driftsfag-klasser som fokuserer på MS, og det finnes IKT-driftsfag-klasser som fokuserer på *nix. Førstnevnte er nok i overtall. Hvor mye man har kapasitet til å gjennomgå i løpet av et skoleår begrenser seg selv i forhold til tid. Men elevens interesse og evne til å jobbe hardt og jevnt spiller også inn. Så er du en elev som har tenkt til å søke IKT-driftsfag, oppfordrer jeg deg til å jobbe så hardt du bare kan. Dette vil du få faglig betalt for med tanke på hvor dypt du vil kunne dykke i kunnskapsmaterien. Du vil også få igjen for dette når du kommer ut i yrkeslivet. Til mr. knatten: Det er oppløftende å se at dere tar kritikken på alvor, og at dere er ansvaret bevisst når det gjelder den faglige oppfølgingen av lærlingene. Jeg støtter deg og dere i deres søken etter den best mulig kvalifiserte og mest kompetente lærlingen. Det er slik i samfunnet, og da burde det være slik blant lærebedriftene også. Når det gjelder det faglige tilbudet på IKT-driftsfag, tror jeg vi alle må stikke fingeren i jorda, og se at samarbeidet mellom læring og næring kan bli bedre. Det er derfor fint at dere såpass åpenlyst etterlyser IKT-læringer og lister opp kompetansekrav. Dette vil kunne føre til at lærere på IKT-driftsfag evaluerer og tilpasser det faglige tilbudet. Bra! Til slutt en liten appell til alle som kunne tenke seg å gå IKT-driftsfag: Det første av de tre IKT-årene er mye teori. Det er ikke til å stikke under en stol. Dette krever mye av oss som lærere når det gjelder å knytte teori og praksis sammen, og når det gjelder å motivere elevene våre. Det krever også mye av dere som elever. Hvis dere klarer å disiplinere dere, gjøre en god innsats hver (ja, HVER) dag, og kanskje motiveres litt av en yrkesframtid i IKT-bransjen, så skal vi som lærere gi dere det beste faglige tilbudet vi kan gi. Da vil dere kunne gjøre det bra på IKT-driftsfag, og ha større muligheter for å få en god lærlingeplass. For eksempel på hw.no Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Hadde det ikke vært så langt unna så hadde jeg nok søkt Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Dei sparte i allefall annonsekostnadene... Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 *kloke ord* Skulle ønske jeg hadde hatt deg som lærer da jeg gikk ikt. For jeg fikk ikke noe ut av det året og når jeg, etter utrolig mye slit, endelig fikk meg lærlingplass. Ble jeg bare utnyttet og fikk dårlig oppfølging/opplæring. For det er ikke alle firmaer som har en slik fornuftig innstilling til lærlinger som hw.no har. Lenke til kommentar
Morpheus- Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Hadde det ikke vært så langt unna så hadde jeg nok søkt Ja, for i HW annonsen er det påbudt at du bor hjemme. Er ikke lov og flytte og mamma skal smøre niste under alle omstendigheter Neida, skjønner hva du mener, men hvorfor ikke søke og så tenke på og flytte om du kanskje får jobben. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Huff, skulle gjærne blitt IKT Lærling, men har ikke ork til og gå skolen Skal Ueland ut? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Skal Ueland ut? Jeg skal ikke ut, men jeg er ferdig som lærling. Lenke til kommentar
Cannon Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Skulle ønske jeg hadde hatt deg som lærer da jeg gikk ikt. Hvordan kan du være sikker på at jeg ikke var læreren din, da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå