Abbern Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Jeg har en database hvor jeg vil ha telt antall rader + 1 databasen heter brukere Har kommet hit: $query = "SELECT * FROM `brukere` ORDER BY brukerid DESC"; Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 bruk mysql_num_rows http://no2.php.net/manual/en/function.mysql-num-rows.php Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 ikke helt vanskelig å skjønne hva du er ute etter. skal du ha ut antall rader i tabellen? antall rader i spørringen? trenger du det for å kunne sette neste id i raden? isåfall er du på feil spor Lenke til kommentar
atsjoo Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) du kan gjøre følgende: $resultat = mysql_query("Select * from brukere"); $antall = mysql_num_rows($resultat); Den letteste måten er likevel å gjøre slik for å automatisk øke antallet med en for hvert innlegg: du setter feltet antall eller id eller hva du nå kaller det til PRIMARY KEY auto_increment. (create table brukere(id INT(11) PRIMARY KEY auto_increment, .................) Så når du skriver til databasen gjør du bare følgende: INSERT INTO brukere ('id', .......); Da vil 'id' automatisk øke med en for hver bruker som legges til. Endret 6. april 2005 av atsjoo Lenke til kommentar
Rasmus Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 For å finne antall rader kan man jo bruke COUNT. mysql SELECT COUNT(*) FROM tabell; php $sql = 'SELECT COUNT(*) FROM tabell'; $row = mysql_fetch_row(mysql_query($sql)); $antall = $row[0]; Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 INSERT INTO brukere ('id', .......); kolonnenavn (slik som id), skal ikke stå med fnutter slik du sier her. auto_increment kolonner skal heller ikke angis i insert query'et hvis du ønsker at det skal settes automatisk. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 $sql = 'SELECT COUNT(*) FROM tabell'; $row = mysql_fetch_row(mysql_query($sql)); $antall = $row[0]; Jepp, jeg vil tilføye at jeg liker å bruke mysql_result eller list for å unngå den ekstra kodelinjen. (små-irriterende ) eks: list($antall) = mysql_fetch_row(... Lenke til kommentar
Rasmus Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Jepp, jeg vil tilføye at jeg liker å bruke mysql_result eller list for å unngå den ekstra kodelinjen. (små-irriterende ) eks: list($antall) = mysql_fetch_row(... Hehe, ikke dumt Kort summert function mysql_count($tabell){ list($antall) = mysql_fetch_row(mysql_query('SELECT COUNT(*) FROM '.$tabell.'')); return $antall; } Hvem trenger vel feilhåndtering Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå