Gå til innhold

Dreibar skjerm og makro

Anbefalte innlegg

Hei! Trenger tips om hvilket kamera jeg bør kjøpe.

Jeg skal bruke det til vanlig "hjemmefotografering", samt å ta bilder av blomster. Da trenger jeg et kamera med dreibar skjerm for å kunne ta bilder fra mange vinkler. Skjermen må være så god at jeg ser motivet klart både i sol og i overskyet vær.

Makro trenger jeg kanskje ikke, men i hvert fall en nærgrense på max 5 cm. Er dette mulig å få uten makro?

Zoom kommer på tredjeplass i prioriteringsrekkefølgen.

Det bør ha batterier som kan lades opp, og som man får kjøpt vanlige steder, ikke i spesialbutikk.

Det bør være minst mulig, helst lommeformat.

Noe mer jeg bør tenke på?

Noen som har gode tips? Jeg har lett og lett i tester og produktbeskrivelser, men blir ikke stort klokere. Please hjelp meg.

På forhånd takk

mvh flower

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg har et Canon A80 som har vridbar skjerm og tar bilder i makromodus. Har vel rundt 5 cm nærgrense på makro. Dette kameraet har jeg vært veldig fornøyd med, og bruker det for tiden som et nr.2 kamera (etter jeg kjøpte EOS 300D) A80 tar veldig gode bilder, også i makro. Tatt en del blomsterbilder jeg er veldig fornøyd med.

Oppfølgeren er jo Canon Powershot A95 og jeg har vel mine tvil om at det har blitt dårligere enn A95. Kameraet har jo også en rekke manuelle inntillinger (selvsagt ved siden av auto) som gjør at du kan "leke" deg med lukkertider, blenderåpning med mer. Kjekt å kunne.

Den bruker vanlige batterier som du får kjøpt overalt, men det følger ikke med oppladbare (tror jeg iallefall) men dette får du kjøpt billig på Clas Ohlson eller lignende steder.

Skjermen til A80 fungerer greit i sollys, men hvis det skule være ekstremt lyst er det bare å bruke den optiske søkeren.

Det er kanskje litt for stort til å ha i lommen, men kjøp en liten veske til det så er det bare å slenge det over skulderen...

Kameraet har 3x zoom som de aller fleste i denne klassen.

Hvilken prisklasse har du tenkt deg forresten??

AW

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for svar.

Jo, canonen så interessant ut...

Prismessig ligger den vel i det sjiktet jeg hadde tenkt meg. Evt. kan jeg legge på litt.

Men hvor mye koster lader, batterier, minnekort osv. til denne?

Noen som har tips om andre kameraer?

Lenke til kommentar

Hmmmm, hvor ble det av innlegget mitt jeg skrev i stad?? Jaja, prøver igjen...

Batterier og lader kjøper du sammen. Så på mpx.no at de hadde lader med 4 batterier (2000 mAh) til 150 kroner. Kjøpte lader og 4 batterier på Clas Ohslon (1800 mAh) til 129 (tilbud, egentlig 179 kroner) Disse har blitt kåret til best i test, tror det var Tv2 hjelper deg. Anbefaler deg å kjøpe et ekstra sett, slik at du har det liggende. Tipper jeg A95 bruker 4 batterier, mitt A80 gjør det iallefall.

Når det gjelder minnekort, så bruker jo kameraet Compact Flash I. Så det er ingen problem. Folk råder vel andre til å bruke kort fra en av de store leverandørene, Sandisk er ofte nevnt. Et kjapt søk hos mpx.no viser at du får 256 MB Sandisk kort til litt over 300 kroner. Det holder lenge med 256 Mb til dette kameraet (synes jeg iallefall)

Lykke til med kjøpet, la oss vite hva du ender opp med...

AW

Endret av awesnes
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kjøpte til slutt en Pentax Optio X.

- Lite og snertent

- 2" dreibar lcd-skjerm

- 5 megapix

- 3xoptisk zoom

- 6 cm makro

- pris: 2999,- + minnekort 498,- (512 mb)

Har ikke rukket å teste alle funksjonene ennå, men det ser

ut til at dette kameraet dekker de fleste av mine behov.

Batteriet må lades i kameraet i dockingstasjonen, men

jeg håper å være flink til å huske på å lade det regelmessig

slik at jeg alltid har nok batterikapasitet.

Skal teste det mer framover og legger ut resultater etter hvert.

Takk for alle svar. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...