Gå til innhold

P4 2,26, 431W Enermax strømfsn., 226,1W peltier, - går, - gå


Anbefalte innlegg

Har Enermax EG465 strømforsyning, 431W, + 12v 33A

 

ønsker å anskaffe

 

Swiftech vannkjøler med peltier, 226,W max 15,2V 24A

 

Går dette, - tror ikke det. Har to harddisker og noen originale vifter i kabinettet, - ikke massemasse

 

Hva skal jeg gjøre, - kjøpe 550W strømforsyning, - eller sette inn en til? Hvor stor strømforsyning trenger Peltierelementet alene?

 

Grunnen til at jeg stiller spørsmålet er at jeg har fått inntrykk av at wattene på de ulike tingene ikke kan plusses og trekkes fra uten videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke en 226W peltier litt brutalt på en P4 cpu ?

bare en tanke

 

_________________

Chieftec Dragon Silver /m 4 kabinettvifter :smile:

Shuttle AK31 V.3.1

XP1800@2000/2100+ (141x12@1,85V)

2Stk. Apacer Original 256Mb DDR

PoV Geforce 3 Ti200@220/500 (maxet ut coolbits, og jeg liker ikke 3'rd party proggz)

8394 i 3dmark 2001se

 

[ Denne Melding var redigert av: Dimm på 2002-07-03 23:18 ]

Lenke til kommentar

Den 2002-07-03 23:18, Dimm skrev:

Er ikke en 226W peltier litt brutalt på en P4 cpu ?

bare en tanke

_________________

 

Dette er et standardprodukt fra Swiftech - vannkjøler med Peltiereelement på 226,1W, max 24A - 15,2V. Microplex har ikke svakere sammenbygd enhet.

 

Men hvorfor spør du? Er det kondens du er redd kan skade CPU?

 

Microplex får svare om montering, - om jeg må bruke flytende vaselin eller om enheten er konstruert slik at kondens ikke skader omgivelsene.

 

Og om noen vet, - går Peltiergreia på full pupp hele tia? da blir CPU kall under tekstbehandling, - kondenskondenskondens???

 

Jeg trenger ikke fryse- eller kjøleskapstemperert CPU, - bedre å slippe kondens ... (?) :grin: :grin: :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-03 23:56, enter skrev:

Dette er et standardprodukt fra Swiftech - vannkjøler med Peltiereelement på 226,1W, max 24A - 15,2V. Microplex har ikke svakere sammenbygd enhet.


Men hvorfor spør du? Er det kondens du er redd kan skade CPU?


Jeg trenger ikke fryse- eller kjøleskapstemperert CPU, - bedre å slippe kondens ... (?)
:D
:D
:D


 

Det peltier elemenet trekker ikke 24A ved 15,4 volt over seg, det er max strøm elementet kan handle. 15,4V er den spenningen hvor elementet har høyest virkningsgrad. Det elementet trekker 12-13A når det har 12V over seg. 226W er den effekten elementet max kan hente ut, dere kan altså ikke regne ut hvor mye strøm elementet trekker uten å hente ut virkningsgraden fra en kurve ved den aktuelle påtrykte spenning. Denne virkningsgradkurven er oppgitt fra produsent.

 

Swiftec later til å ha løst kondensproblemene ved å bruke noe skumplast greier rundt socket. Har ikke prøvd selv... anyone ?

Lenke til kommentar

Hiv inn en gammel AT/ATX forsyning som kan levere 15A> på 12V, du kan også gå inn i den forsyningen og stille opp spenningen til rundt 13 volt på et pot meter. Er forresten ikke særlig kjøleeffekt du får på de siste voltene, siden virkningsgradkurven flater ut rundt 10 volt og synker som en stein ved 15.4 volt. Jeg ville ikke ha brukt en og samme psu til pelt/pc. Du må iallefall belaste 12 og 5 volt utgangen samtidig, ellers kan du oppleve stabilitetsproblemer. =)

 

En annen enkel løsning er å bruke en trafo fra en f,eks større batterilader. Ganske enkel krets=> Trafoen leverer f.eks 18 volt i tomgang og du kopler inn en diodebro. Da får da effektivverdi av tomgangspenningen, Udio = Uv/1,11 = 18/1,11 = 16,11Volt. Denne spenningen kan du kjøre rett inn på peltier elementet, den vil synke pga av koppertap i transformatoren og resitive tap i likeretterdiodene, når du legger inn peltier elementet.

 

Hvis den aktuelle spenningen er for høy for deg, så kan du iallefall kople inn diode® i serie da den får et konstant spenningsfall over seg på ca 0.7 volt uansett belastning ( pussig dette ;) Gjør ingenting om du knaller inn 16 eller 17 volt på elementet, eneste du må være obs på er å ikke overstige Imax. Loddepunktene til ledningene på selve peltier element

er loddet med et loddetinn som smelter ved rundt 110 grader. Dette er gjort som en slags "sikring", for mye strøm/varme og den kopler fra seg selv ;)

 

 

Go go go Honda... ;-)

Lenke til kommentar

Quote:


Hondaen skrev (2002-07-04 00:56):


Swiftec later til å ha løst kondensproblemene ved å bruke noe skumplast greier rundt socket. Har ikke prøvd selv... anyone ?



 

vapochill bruker også den metoden og der er det absolutt ikke noen kondensproblemer.

For sikkerhetsskjyld liker jeg og smøre litt silikon mellom skumgummien og resten jeg.

 

Man kan aldri være for forsiktig vet du. :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...