Gå til innhold

Så lite og billig som over hodet mulig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mustek gSmart 2 oppfyller kravene hvis du kan få tak i det.

Beklager å måtte si det, men det er desverre bare sprøyt. Jeg har et gSmart 2 selv, og det kan i beste fall kalles et artig leketøy å ha i lomma.

Her er kameraets "høydepunkter":

- Den lille optiske søkeren viser på ingen måte søkerbildet. Hvilken avstand det liksom skal være innstilt på, aner iallfall ikke jeg. Det tar bildet et godt stykke til siden, samt enten over eller under (husker aldri hvor mye på bærtur det er) søkerbildet, så man må alltid ta en 4-5 bilder litt sånn rundt motivet for å muligens få med hovedmotivet.

- Det er jo heller ingen LCD-skjerm-søker, kun en ørliten LCD som forteller antall bilder og hvilken modus man er i.

- Videosnuttene som kan tas opp kan kun avspilles på den PC'n som har Mustek-programmet installert Det legger inn en proprietær codec, slik at AVI-filene det lager, ikke kan avspilles på andre maskiner, uten å installere samme dritten der.

- Lysfølsomheten suger. Innendørs er det bare å glemme å ta bilder, utendørs skal man være rimelig stø på labben hvis det er så mye som en sky for sola.

- Hvis sola derimot ER fremme, lures lysmåleren ofte helt, og bildene blir lett undereksponert.

- Du klarer ikke å ta to bilder etter hverandre av samme motiv, og så få lik lysmåling på begge, det er det rene lykkespill.

Men bevares, med litt dritflaks kan du få til et og annet bilde som kan brukes. Men har du kun med deg dette, er det en skikkelig risikosport hvis du trodde du skulle ta bra bilder av noe. Du kan se noen få jeg fikk noenlunde til på min kameratestside, link i min signatur nedenfor.

Derfra og til å anbefale dette kameraet synes jeg er å føre folk bak lyset. Styr unna dette, du får et helt greit "fillekamera" som faktisk kan kalles et ekte digitalkamera til en snau tusenlapp. Alt er bedre enn dette.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Vel, jeg har faktisk to Mustek gSmart2 kameraer så jeg har ganske god peiling på hva jeg snakker om.

Kravene var:

Finne et kamera som er så lite som mulig samtidig som det er så billig som mulig. Blits ikke nødvendig. Gjerne brukbart som webcam. Det må være mulig å se hva motivet skal forestille.

Kameraet oppfyller de kravene med god margin og antakelig bedre enn noen andre kamera.

Ellers har du rett i det du skriver, som et kamera så er det elendig men det kan ta bilder og film som ingen andre kamera kan. Grunnen til det er at det tåler et 50 meters fall ned på et blikktak og er så billig at det ikke er noe problem hvis det ikke tåler det.

Når det gjelder kodek så laget jeg en egen installasjon for det for noen år siden:

http://home.online.no/~baeverfj/gsmart2.zip

Hvis man vil konvertere filmen til en annen kodek så er VirtualDub helt utmerket til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...