Gå til innhold

Hjelp med "Nei til EU"-synspunkter.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

På Tirsdag om ei uke har vi EU-debatt i klassen. Klassen har blitt delt i to, og jeg er på den siden som skal være imot EU. Jeg har egentlig ingen sterke meninger for eller mot, og heller ikke mye fakta å bygge meningene på. Jeg følger litt med i Aftenposten om dagen, og leser litt på nett. Dette gir meg nok til å sette opp noen få enkle punkter som er mot EU, men dette er ikke godt nok for meg.

 

Jeg har lest litt på den pdf hos neitileu.no, men den blir forferdelig uoversiktlig, og har lite fakta å vise til (en lenk til wiki på goda, gamle måten savner jeg :p).

 

Kan noen av dere med litt kjennskap til emnet sette opp noen punkter til hvorfor vi ikke vil inn i EU, og hvilke kontringer jeg kan komme med mot de mest typiske Ja-argumentene?

 

Det er viktig at argumentene ikke bygges for mye på svada, men veldig konkrete fakta, eller solid empiri. Læreren som skal bedømme "vinner-siden" er nemlig litt lite bevandret innen politikk, og min taktikk går ut på å ha fakta å bygge alt på, så han ikke kan klage på noe. Noe som heller ikke er til hjelp, er at læreren er notorisk kranglesyk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EU er basert på fri handel intert innen EU. EU består av rike land. Det betyr at EU har tollmurer ut mot fattigere land, noe som igjen holder fattige land nede utviklingsmessig, med alle de konsekvenser i forhold til fattigdom, nød, ustabilitet i verden osv. som det medfører.

Lenke til kommentar
vist noreg kjem inn i eu vil dei bare ha 1 prosent å seia. for at det er så liten befolkning. og eu kan gjera mykje vondt med oss.

Sant, men motparten kan i det tilfelle fyre med motargumentet at vi følger veldig mange av reglene til EU uansett.

Lenke til kommentar

De kraftigste argumentene mot EU virker som ligger i miljøpolitikk og demokrati.

 

Siden det står i EU-grunnloven at handel går framfor stor sett alt, betyr det masse transport, noe som er lite miljøvennlig.

 

Det er heller ikke skikkelig demokrati i EU, da EU-kommisjonen kan overkjøre EU-parlamentets avgjørelser fullt og helt.

 

 

Da vi hadde slik debatt fikk jeg mer ut i fra å lese argumenter for EU, og prøve å lage spørsmål til de.

Lenke til kommentar
EU er basert på fri handel intert innen EU. EU består av rike land. Det betyr at EU har tollmurer ut mot fattigere land, noe som igjen holder fattige land nede utviklingsmessig, med alle de konsekvenser i forhold til fattigdom, nød, ustabilitet i verden osv. som det medfører.

Syntes jeg leste en plass at dem ikke hadde tollmurer mot de 40 fattigste landa eller noe.

Lenke til kommentar
EU er basert på fri handel intert innen EU. EU består av rike land. Det betyr at EU har tollmurer ut mot fattigere land, noe som igjen holder fattige land nede utviklingsmessig, med alle de konsekvenser i forhold til fattigdom, nød, ustabilitet i verden osv. som det medfører.

Syntes jeg leste en plass at dem ikke hadde tollmurer mot de 40 fattigste landa eller noe.

Det er en avtale de har med endel fattige land. Avtalen gavner selvsagt EU og skader de fattigste landa. Blant annet ved dumping av varer i landene, noe som kjører den lokale industrien konkurs.

Lenke til kommentar
EU er basert på fri handel intert innen EU. EU består av rike land. Det betyr at EU har tollmurer ut mot fattigere land, noe som igjen holder fattige land nede utviklingsmessig, med alle de konsekvenser i forhold til fattigdom, nød, ustabilitet i verden osv. som det medfører.

Syntes jeg leste en plass at dem ikke hadde tollmurer mot de 40 fattigste landa eller noe.

Det har jeg desverre ikke oversikt over.

 

Det er ikke lenge siden det var en sak der en del fattige land, tror det var i Afrika, presset gjennom lavere tollsatser på mat, slik at de skulle få lettere innpass på markedet. Da ble EU karakterisert som verstingene globalt sett. Jeg søkte på nett etter mer konkret info, men fant ikke noe.

 

Uansett, jeg er motstander av selve prinsippet om fri handel internt og proteksjonisme utad.

 

Motargumentene er selvsagt at Norge er like proteksjonistiske utenfor EU, og at kun ved å gå inn i EU kan vi få til endringer.

 

Men det er pragmatiske motargument, og de endrer ikke det faktum at EU er prinsipielt galt (alltid viktig å skille mellom prinsipielle og pragmatiske argument). Desuten vil ikke Norge gå inn med en slik agenda, og om Norge hadde dette som formål ville de alikevel ikke nådd frem innenfra EU. Da har de større sjanse ved å stå utenfor og gå foran med et godt eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...