Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva er forskjellen på optiske og ioniske røyk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Optiske røykdetektororer er mye mer effektive (i de aller fleste tilfeller) enn de vanlige ioniske. Om man ser på prisene på de to, så er de optiske mye dyrere, samt at det er også disse som blir brukt hos de firmaene som tilbyr online brannvarsling (brannvarslingssystem tilkoblet samma firma og system som alarmen). Litt usikker på hva vanlige optiske koster på butikken, men hos f.eks Hafslund koster de 1190 (det er dog slike som er litt mer avanserte da disse kobles på alarmen) (mener jeg snakket med en som hadde kjøpt 4stk (ikke hos Hafslund) for rundt 2000).

 

En optisk detektor har vel en infrarød stråle i seg, som ved brudd utløser alarmen. Dette gjør at den også reagerer på ulmebranner, noe en ionisk ikke gjør. På denne måten kan man spare en god del tid dersom en brann skulle oppstå.

 

På et kjøkken er brannvarsler sjeldent et sjakktrekk, på lik linje som i en garasje. Det man da bør ha, er en varmedetektor, som reagerer f.eks dersom temperaturen i rommet øker et visst antall grader innen et visst tidsrom, eller når temperaturen i rommet går over et visst antall grader.

 

Hadde jeg skulle valgt, så hadde jeg glatt tatt optiske, da disse faktisk er såpass mye bedre enn de ioniske, selv om de da koster litt mer, samt at firmaer som har peiling også anbefaler og leverer dette.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...