Gå til innhold

Overklokking av P4 1.8 NW + MSI 845Gmax

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er flere enn meg som har prøvd å klokke med dette oppsettet?

Jeg sliter nemlig med å få prosessoren til å gå over 2070mhz. Bruker vifte og kjøler som fulgte med prosessoren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag var jeg nødt til å klokke den ned til 1800 igjen. Virka ikke som om den likte å bli kjørt på 2000.

Eneste jeg har gjort for å få den til å kjøre høyere enn 1,8 er å endre vcore. Er det noe annet som man kan gjøre, kan det f.eks være skjermkortet som gir etter når man klokker ?

Lenke til kommentar

Hvor mye hevet du Vcore ??

Kan faktisk være det som gjør at du ikke kan klokke høyere! Prøvde du først uten å heve eller kjørte du bare rett på ? :grin:

Med den prossesoren burde du hvertfall nå 2,4 GHz uten alt for store problemer.

Lykke til !

Lenke til kommentar

ok, slik gikk jeg frem:

Det første jeg gjorde var å øke fsb'en med 5mhz om gangen. Deretter boota jeg inn i windows og kjørte sisoft sandra sin CPU burn sak (stresser cpu'en maks).

Det første jeg merka meg var temperaturen. I bios stod det at cpu'en kjører på 50 grader. Men i windos påstår sisoft at den kjører på 26(!) grader, og at hk'et kjører på 37 grader.

Uansett, så gikk alt helt fint frem til 2,2ghz. Uten å øke Vcore i det hele tatt. Alt var stabilt og perfekt i windows. Men så prøvde jeg å quake3 for å spille litt, og da hang maskina seg etter 10s.

Slik var med alt over 110mhz FSB. Altså dønn stabil under cpu stress testen, men døde såfort jeg kjørte en demo i quake3.

Har økt vcore etc, men det har ikke hatt noen effekt. Temperaturen gikk aldri over 33 grader (ifølge sisoft, ca 55 grader ifølge bios).

Er det mulig at det er agp/skjermkortet som sliter her ?

Lenke til kommentar

Vil nok si at temperaturen kanskje holder deg igjen en del! Hvor høy er kabinetttemp? Har du mange vifter i kabinettet?

Angående temp forskjellene i BIOS og Sisoft Sandra så ville jeg ikke stolt 5 øre på sandra..

På min P3 800 sa det at tempen var 85(!)grader (ja,celsius). Målte med eksternt termometer, 23grader der..(puhh)

Finn frem et termometer med ekstern probe å mål du og. Hvis tempen virkelig er over 50 grader burde du nok gjøre noe siden du ikke får klokket mer og ustabilitet! Men igjen, hvor høy er Vcore? Skjermkortet kan du bare utelukke med en gang. Gf4 korta tåler en støyt, kanskje ikke de store overklokkerne (hvilken produsent?) men noen skarve MHz skulle de nå tåle. Hvertfall 133 FSB.

Hva slags Kjølepasta bruker du?

Og en ting til, prøve å senk multiplier til 17 å prøv å hev FSB igjen, kan virke !?

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...