Gå til innhold

Hvor mye har 4200RPM å si?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å kikker på ein Acer Travelmate 8103, men så fant jeg ut at den hadde 4200RPM disk i seg. Jeg tenker på spille litt på denne, men bør jeg kjøpe en annen da?

Ønsker meg:

Helst Sonoma prosessor (533mhz) ~1.8ghz

512 RAM

Godt skjermkort

15,4" (går med 15"), med minimum 1400x i oppløsning.

Bluetooth er også fint, samt GLAN. (men må ikke ha dette)

Pris: Opp mot 17000.

Har kikket litt på "Acer Travelmate 8103" (8104 blir litt fordyr, bør ha under 15000 u/mva pga avskrivning osv), samt "Whitebox CL25" (m/ bluetooth, dvdbrenner osv).

Så jeg lurer på om noen har noen tips til meg, om hva jeg bør gjøre. Er Acer'en mye bedre enn CL25'en?

Eller bør jeg vente litt, enten til 1559 kommer eller 8104 synker i pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har erfaring med CL56 maskiner med h.h.v 80GB 4200rpm, 60GB 7200 og 60GB 5400.Vil helt klart anbefale 7200 harddisken. Den er langt kjappere på loadingstidene. Noen sier den bråker, men det får være deres mening. Etter min mening er det ikke allverden. 60GB 7200 koster 1290kr hos komplett.

7K6 :love:

Lenke til kommentar

Etter å ha opplevd forskjellen mellom 4200/5400/7200 på laptop så er det ikke noen tvil lenger. Jeg skal i allefall ha 7200. Jeg vil anbefale Zepto 4200 når det gjelder pris kontra ytelse.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Den lave farten på harddisken vil ikke påvirke spill i annen grad en en litt lengre oppstart og loading på spillet. Det samme gjelder operativsystem og programmer :yes:

Kan nok virke sånn ja, men det er utroligt irriterende å vente synes jeg.

Lenke til kommentar
Så vist jeg klarer å selge denne disken som står i, å kjøper en "60GB 7200 koster 1290kr", er denne pcen god da? Tenker på WOW og fremtidige spill. Er skjermkortet bra?

MR9700 funker bra til WoW, men det viktigste er nok bra cpu og masse ram (min. 1gb). Spiller selv med bare 512mb, og det er ikke noe særlig :no:

Gleder meg til jeg får kjøpt 60gb 7200rpm og 2x512mb ram :dribble:

Lenke til kommentar
Den lave farten på harddisken vil ikke påvirke spill i annen grad en en litt lengre oppstart og loading på spillet. Det samme gjelder operativsystem og programmer :yes:

Jupp, i utgangspunktet, men har du bare 512 MB minne og skal spille WoW for eksempel, så vil en rask disk kompensere for dette. Sweet spot'en for WoW er for øvrig 1 GB i følge ytelsesguiden til for eksempel AnandTech.

Lenke til kommentar
det står 2x256 i denne maskinen. har jeg plass til en ny 512, eller må jeg bytte ut disse 2x256 for å få nye inn?

Det er som regel bare to minnespor i bærbare. Så hvis du skal ha 512mb ekstra så må du nok fjerne et av de 256mb som er i maskinen.

Lenke til kommentar
Jupp, i utgangspunktet, men har du bare 512 MB minne og skal spille WoW for eksempel, så vil en rask disk kompensere for dette. Sweet spot'en for WoW er for øvrig 1 GB i følge ytelsesguiden til for eksempel AnandTech.

Hmm.. 1 GB er sweetspoten på WOW altså? Hva med de med 2 GB? Kan spillet faktisk gå tregere da?

Lenke til kommentar

Hehe! :p Det kan tolkes slik ja, men jeg tviler særdeles sterkt på at WoW vil gå tregere med 2 enn med 1 GB minne. Jeg tviler for øvrig på at du merker noen som helst forskjell ved å gå fra 1 til 2 GB.

En 5400 er omtrent 28 % raskere enn en 4200 RPM harddisk. En 7200 er igjen omtrent 33 % raskere enn en 5400 RPM harddisk. En 7200 er igjen omtrent hele 71 % raskere enn 4200 RPM harddisk! Dette er for øvrig tall basert på rotasjonshastigheten alene, men det er mange andre faktorer som spiller inn på totalytelsen til en harddisk. Nyere teknologi generelt hjelper på, det være seg grensesnittet, størrelsen på cachen, firmware'n, driverne og mer.

Videre vil en rask disk kompensere for lite minne, og mye minne vil igjen kompensere for en tregere disk. Den store forskjellen på raske kontra tregere disker merkes først og fremst på hvor kjapt Windows, programmer og spill startes opp.

Det med datatettet er også et poeng. Dess kortere avstand mellom data dess kortere avstand er det for lese- / skrivehodet å bevege seg, og dess fortere går det. Uansett så tror jeg at man som tommelfingerregel kan si at en 7200 alltid vil være raskere enn en 5400 RPM harddisk selv om jeg ikke har gjort grundig research på dette.

Lenke til kommentar
En 5400 er omtrent 28 % raskere enn en 4200 RPM harddisk. En 7200 er igjen omtrent 33 % raskere enn en 5400 RPM harddisk. En 7200 er igjen omtrent hele 71 % raskere enn 4200 RPM harddisk! Dette er for øvrig tall basert på rotasjonshastigheten alene

[...]

Det med datatettet er også et poeng. Dess kortere avstand mellom data dess kortere avstand er det for lese- / skrivehodet å bevege seg, og dess fortere går det.

Ikke bare det. På en 100GB 5400RPM disk vil lesehodet pasere opp til 66% mer data per omdreining i forhold til en 60GB 7200RPM. Selv ville jeg valgt den større og billigere Hitachi 5K100 80GB (40% høyere datatetthet) foran 7K60 når som helst. Ytelsesforskjellen er minimal (maks 5% utfra specs). Hver sin smak, dog.

Lenke til kommentar
En 5400 er omtrent 28 % raskere enn en 4200 RPM harddisk. En 7200 er igjen omtrent 33 % raskere enn en 5400 RPM harddisk. En 7200 er igjen omtrent hele 71 % raskere enn 4200 RPM harddisk! Dette er for øvrig tall basert på rotasjonshastigheten alene

[...]

Det med datatettet er også et poeng. Dess kortere avstand mellom data dess kortere avstand er det for lese- / skrivehodet å bevege seg, og dess fortere går det.

Ikke bare det. På en 100GB 5400RPM disk vil lesehodet pasere opp til 66% mer data per omdreining i forhold til en 60GB 7200RPM. Selv ville jeg valgt den større og billigere Hitachi 5K100 80GB (40% høyere datatetthet) foran 7K60 når som helst. Ytelsesforskjellen er minimal (maks 5% utfra specs). Hver sin smak, dog.

Skal man ha det beste, så skal man ha det beste :thumbup:

Men 100gb 5400rpm er helt klart et godt valg, 60gb 7200rpm bråker mer også.

Men skal fremdeles ha 60gb 7200rpm :thumbup:

Lenke til kommentar

Hehe godt å vite at maskine ikke går noe tregere med 2 gig minne i allefall, for det har jeg bestilt :p.

Forøvrig så har jeg en enormt treg 80gig 4200 disk i min bærbar, så jeg skal etter hvert oppgradere den. En 7K60 ser jo bra ut da, men da får jeg jo 20 gig mindre. Siden det ikke er så voldsomt mye raskere med 7200 enn 5400 og at minne på 2 gig kompenserer en del, så tror jeg at jeg går for en Seagate Momentus 5400.2 100 gig :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...