romankovich Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 I juni flytter jeg inn i en ny lelighet. Der er det lagt inn ISDN. Ettersom jeg ikke trenger ISDN, spurte jeg Telenor om det gikk an å bytte til analog linje. Svaret var som følger: "Du kan få analog linje i leilighet selv om det er nå er uttak for ISDN. Montør må koble om til analog linje i sentral. Du kan selv fjerne ISDN- boksen, da vil kun den kontakten som ISDN- boksen er koblet til, fungere. Montør kan legge opp til flere kontakter om det er ønskelig." Det jeg da lurer på er om de andre 2 telefonuttakene, på soverommet og på gjesterommet, vil fungere som normalt. Regner jo nesten med at det vil det, men vil gjerne ha det bekreftet. Ettersom IP-telefoni ikke er aktuelt enda, vil jeg ha en analog telefonlinje med et billig Tele2 abonnement. I tillegg skal det legges inn ADSL, kanskje fra Start.no. Da er det greit om telefonuttaket på gjesterommet fungerer slik at jeg kan koble opp PCene der. Med tanke på en evt montør i forbindelse med innlegging av ADSL: trenger de informasjon om at jeg har konvertert fra isdn->analogt? Det må vel byttes en front på telefonkontakten og ordnes noe med kobbertråden før jeg kan koble på nettet? Takker for alle svar! rk Lenke til kommentar
avalino Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Hvis de to andre kontaktene er koblet med ISDN-buss så vil de ikke fungere med analogt uten en omkobling. Endemotstandene må fjernes og par1 må paralellkoples inn på den første kontakten. Hvis du skal ha ADSL ved en kontakt og bruke de to andre til telefon, så må linjen utenfra sjøtes direkte inn på linjeinngangen på splitteren og telefonutgangen på splitteren kobles deretter opp mot de andre kontaktene. ADSL går gjennom de samme kobbertrådene og kontaktene som analog/ISDN frem til splitter/modem, det viktigste er at det er en ren linje uten noe påkoblet utstyr frem til splitteren . Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) ISDN koster ca. 1000 kroner året i abonemangsavgift. Mener å ha sett et sted at det koster ca. 1500 -2000 å få den fjernet.... . ADSL (modem eller hva det heter) kobles nå til analog linje, men har en liten ISDN - boks (omformer) som følger med hvis den kobles til sånnt. (Eller var de omvent ... ehh.. jeg presterte å bli usikker.) Edit: Skype, iptelfoni er i full drift... her er forøyeblikket 1 600 000 pålogget, og jeg snakker fint med Bankok......... Endret 7. april 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 ISDN koster ca. 1000 kroner året i abonemangsavgift. Mener å ha sett et sted at det koster ca. 1500 -2000 å få den fjernet.... .ADSL (modem eller hva det heter) kobles nå til analog linje, men har en liten ISDN - boks (omformer) som følger med hvis den kobles til sånnt. (Eller var de omvent ... ehh.. jeg presterte å bli usikker.) Er man ikke rimlig sikker, så er det ikke noe poeng å svare. Det skaper bare forvirring. Det koster ingenting å si opp et abonnement, med mindre man har en bindingsperiode. Det du tenker på er å skifte fra ISDN til analogt, hvis man ikke skal flytte. Dette anses som nyetablering av analogt abonnemet, og medfører etableringsavgift. Når man flytter inn i en ny bolig, så må man uansett betale en etableringsavgift, som for analog er lik uavhengig av hvilken type abonnement som har vært benyttet i boligen før. Telenor har leveringsplikt på dette, og prisene finnes her. ADSL kobles ikke til noen ISDN-boks. Forklaringen til avalino ovenfor burde være nok, når det gjelder oppkobling av ADSL. Med tanke på en evt montør i forbindelse med innlegging av ADSL: trenger de informasjon om at jeg har konvertert fra isdn->analogt? Det må vel byttes en front på telefonkontakten og ordnes noe med kobbertråden før jeg kan koble på nettet? Montør trenger ikke å vite noe om konverteringen, men det må normalt gjøres en jobb med det interne telefonnettet etter konverteringen. Mye er avhengig av hva du kan gjøre selv, og du må betale for medgått tid hvis du skal gjøre endringer i det interne telefonnettet. I fastprisen for ADSL med montør inngår normalt at splitteren monteres der ISDN NT1-boksen nå står, og oppkobling av ADSL-modem i et eksisterende telefonuttak. Når det gjelder front på telefonkontakten, så er jeg litt usikker på hva du mener. For trepolige uttak finnes det adaptere, ellers kan man bruke de samme for ISDN og analog. Hvis du ikke kan gjøre noe av dette selv, slik at du uansett må ha montør, så kan det være en idè å bestille denne i forbindelse med etableringan av det analoge abonnementet. Du kan da forklare ham hvor du skal ha telefoner og ADSL-modem, og be montøren forberede kontakter/uttak slik at du kan lett koble til ADSL-utstyret selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå