Gå til innhold

MÅ man bruke 4pin ATX kabel på hovedkortet?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har vært litt uheldig med mine kjøpt av PSU'er i det siste.. kjøpte en tagan 480W på microplex som var død.. så fikk jeg en ny som kortsluttet og sprengte sikringene på rommet mitt..

så pappa snakket med de, og de sa om jeg ville prøve noe nytt.. og de anbefalte "MIST 500W"

på mP sine sider så er det bilder over alle delene på den.. så ser jeg at den 4pin atx kabelen er identisk med tagan sin.. som på mitt hovedkort ikke passer..

(har ABIT NF7-S v2.0)

så mitt spm er.. MÅ! man bruke den 4pin's ATX kabalen på hovedkortet ? elelr går det bra uten?

hvis jeg MÅ eller ikke må.. hva gjør den uansett?

-Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det en vanlig molex kontakt eller er det den P4 kontakten du snakker om?

Uansett er vel det den gjør å levere ren ubesudlet og stabil spenning til en eller annen komponent på hk (feks CPU)

p4 kontakt.. den som står vedsiden av 20pins ATX kabelen på vårres (gammle) HK'er...

leste litt om mist.. å der står det:

MIST500BHE12 er bygget etter den nye ATX12V-r2.01  spesifikasjonen og har en 24-pins hovedkortkontakt med en avtagbar 4-pins del. Den kan derfor problemfritt brukes med både de nye 24-pins hovedkortene og de eksisterende/gamle 20-pins hovedkortene.

høres for meg ut som om man ikke trenger den 4 pins atx kontakten.......

eller?

Lenke til kommentar

P4 kontakt er ikke det samme som de 4 ekstra pinnene på 20-pins kontakten. Så selv om du har 24-pin så kommer P4 i tillegg.

Dette har ingenting med "ren ubesudlet og stabil spenning" å gjøre. Saken er at 12V trekker så mye strøm at du kan overbelaste ATX kontakten, så du trenger flere pinner å fordele strømmen på.

Lenke til kommentar

Tagan er litt spesiell den har 8 pin 12V power som er delt i 2 deler en "P4" og en "tvilling" (som er ulikt utforma - plasten rundt de 4 "pinnene") - dette for å passe server kort.

Fikk problem når eg skulle sette inn mi Tagan 480 forsyning, "P4" kontakten eg fant passa ikke i hovedkortet - løp etter Chieftec PSU som var demontert og studerte P4 kontakten - den som ikke passa var ulik og når eg tok frem den andre gikk lyset opp, den var 100% identisk og gikk rett inn i hovedkortet :-)

De 4 som er hekta på 20 pin ATX kontakten har 3,3V , 12V og jord.

P4 kontakten er for å forsyne CPU med power "direkte" (utenom kursene fra ATX kontakten) - tvilsomt om hovedkort med P4 kontakt som ikke får strøm vil prøve å starte opp.

Endret av HAG
Lenke til kommentar

sender tilbake den andre PSU'en nå.. begge defekt :dontgetit:

den siste sprengte bare sikringene i hustet lol..

men pappa skal sende den tilbake fra jobb i morgen.. de anbefalte meg og prøve en MIST 500W..

ser på et bilde av den.. og den 4 pins atx kabelen er identisk som tagan's.. og ikke min gammle chieftec..

så jeg spør en gang til.. må ha det bekreftet nå.. svar bare JA eller NEI!

MÅ! jeg ha i den 4 pins atm kabelen? (eller p4 eller hva den nå heter)

den som skal være vedsiden av 20pins'en!

Lenke til kommentar
Det vil nok fungere uten, men problemet er da at du vil overbelaste en del av pluggene i ATX-kontakten over tid. Er du uheldig svir du av både hovedkort, plugger osv... da hjelper det nok fint lite å klage!

uff da...

jeg vet at den ikke passer.. men hvis jeg trykker i forsiktig, så går den litt nedi.. nok til at den får kontakt med pinnene.. går det bra da ? eller må pinnene stemme og alt ?

Lenke til kommentar
Om pinnene må stemme? Hva tror du? :dontgetit:

Du bør ikke bytte om gule og svarte ledninger for å si det sånn...

hva om jeg ser på den nåværende PSU'en.. hvordan vei de står (det er 2 svarte på "toppen,slik som jeg ser det nå..og 2 gule "under"), så presser forsiktig på den nye den rette veien slik som den her står ? vil det da funke ? eller ? :p

Lenke til kommentar

Hmm, skjønte ikke aaakkurat hva du mente der men :p

Poenget er bare at de to gule må stå der de skal stå, og de to svarte der de skal stå. Om du bytter om de to gule eller de to svarte har ingenting å si, disse er uansett paralellkoblet i PSU'en.

Du må også passe på at de står skikkelig nedi, så du har god kontakt!

Lenke til kommentar
Hmm, skjønte ikke aaakkurat hva du mente der men :p

Poenget er bare at de to gule må stå der de skal stå, og de to svarte der de skal stå. Om du bytter om de to gule eller de to svarte har ingenting å si, disse er uansett paralellkoblet i PSU'en.

Du må også passe på at de står skikkelig nedi, så du har god kontakt!

hehe.. jeg mener: eks:

nå når jeg ser i kabinettet mitt, så ser jeg alt.. på den 4atx kabelen ser jeg 2 svarte kabler. og 2 gule.. de 2 øverste kablene er gule.. og de 2 under er svarte..

det jeg mener er:

hvis det er 2 gule og 2 svarte på den nye.. kan jeg ikke da presse den forsiktig inn, (selv om den ikke helt passer. men den går inn tregt) slik at de 2 gule er på toppen og de 2 svarte på bunnen... håper du forstår hva jeg mente.. hvis du gjorde det..

går det? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...