Velmont Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Les artikkelen på kerneltrap; No More Free BitKeeper ------------------------ Kort fortalt har Linux brukt BitKeeper i 3 år no, av di Linus har meint at det har vore det beste verktøyet til jobben. BitKeeper er eit kommersielt produkt, men kernel-devs har fått det gratis mot at dei ikkje skal lage eit liknande produkt. OSDL som betalar Linus og Andrew har indirekte vore involvert i eit prosjekt som lagar ein FOSS-versjon/erstattar av BitKeeper. Difor har BitMover sagt at dei vil slutte med den gratis varianten som er for FOSS-prosjekter. Dei vil imidlertid gje nokre kjerne-utviklere gratis lisens på den proffe varianten, men altså ikkje til Linux og Andrew av di dei er ansatt i OSDL. Me vil antakeleg sjå at Linux går over til eit anna versjonskontrollsystem, anten det blir videreutvikling av Arch, Subv, Darcs eller eit nytt prosjekt. Migreringstida er på 3 månader. --- BK har fått mykje medieomtale pga. at det blir brukt i Linux, og dei har tent grovt på det. Elles gret BK-sjefen ut om kor slemme delar av FOSS-samfunnet har vore, sikkert i eit forsøk på å «halde ansikt» når dei fjerner den gratisversjonen. Dette er faren med å bruke «non-free» programmer, - utviklerane kan alltid sparke beina under deg. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Ja, leste dette på kerneltrap. Det er jo bra at Linus endelig vil finne en erstatter... At man har vært avhengig av noe proprietært helt frem til nå, er jo egentlig litt skammelig, og jeg støtter RMS i hver eneste uttalelse ang. denne saken! Det er dette jeg tenker hver gang jeg hører Microsoft gir ut gratis lisenser til svære u-land. Det går to år, så er hele staten avhengig av MS, og da skal plutselig ha millioner for lisenser. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Det er dette jeg tenker hver gang jeg hører Microsoft gir ut gratis lisenser til svære u-land. Det går to år, så er hele staten avhengig av MS, og da skal plutselig ha millioner for lisenser. Den første er gratis, men når du er hekta, er det full pris... minner meg om noen andre, det der... M. (Som også på prinsipielt grunnlag ikke har hatt sansen for bruken av bitkeeper, men siden dette er et gjørokrati, har jo ikke jeg hatt mye jeg skulle sagt...) Lenke til kommentar
gspr Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Enig med drange_net. Noen ganger er det synd at Torvalds nekter å leke politiker. Og noen ganger er det synd at RMS nekter å være pragmatisk. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 7. april 2005 Forfatter Del Skrevet 7. april 2005 Linus' syn her Kom med samandrag då din .... ! (PS: Sjølvsagt har eg lest det sjølv (tidligare i dag, sjekker jo KT kvar dag ), men det er likevel god skikk å seie kva hovudpoenga er når ein poster slikt ) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Jeg mener ihvertfall dette er one small step for man, one giant leap for mankind i riktig retning mot uavhengighet av proprietær programvare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå