Gå til innhold

Min mening om Dell Inspiron 9300

Anbefalte innlegg

henrik^

Min mening: Det er ikke så mye vekten, men mer størrelsen. Jeg holdt på å si "arealet". Dette er ikke noen god maskin å drasse rundt på, sånn til hverdags, men vel fullt mulig. Personlig liker jeg tanken på å kunne ta den med til hytta (jeg kan kjøre helt frem!), eller til et "stasjonært" ferieopphold.

Hvor fantastisk hadde det ikke vært om man kunne ha fått denne stillegående, imponerende ytelsen i et mer kompakt format, med 14,5" SXGA skjerm (som jeg tror må være "the sweet spot" for skjermstørrelse for en bærbar til allround bruk).

Jeg er etter disse ukene ikke frelst på widescreen formatet (som nok har mest skyld mht at maskinen kjennes litt uhåndterlig).

Man sitter nær skjermen på en bærbar. Blikket tvinges til å vandre mye. Jeg får gangsperre i øyemuskulaturen!

I de flest tilfeller virker også all denne plassen meningsløs. OK, det er delte meninger og forskjellige behov. Men jeg finner det stadig trist at ALLE som lager bærbare med toppspesifikasjoner tror at "big is best".

Det er sant at fleste umiddelbart vil finne disse store skjermene er imponerende -spesielt WUXGA- men det er jo daglig bruk som teller.

Ellers: i9300 er en praktfull "portabel PC", sa jeg det? Med få skavanker..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tøff Skjerm :w00t:

Eyh... Hvordan får du en sånn ekstra verktøylinje på toppen av skjermen? Mener den med drives og andre mappings?

Edit:

Slik som på dette skjermbildet:

http://forum.hardware.no/index.php?act=Att...post&id=3980579

Edit2 til ols:

Ahh... widescreen. Blir mye skjerm-mas fra meg i disse dager, men jeg bare elsker denne skjermen. Sitter nå med Openoffice.org writer på venstre side og firefox på høyre side. For første gang i mitt PC-infiserte liv kan jeg lese fra og skrive i samme skjerm, og det uten å flytte på et eneste vindu.

En annen ting med denne store maskinen, er at det faktum at den er avlang grunnet widescreen-skjermen, noe som gjør at den passer perfekt i en standard bergans "skolesekk". Deilig å slippe disse dell-glorifiserte bæreveskene. ;)

Endret av sven-o
Lenke til kommentar
sven-o:

Hvordan fikk du 60gb 7200rpm på din i9300? Dell selger jo ikke det nå, skal muligens kjøpe en senere i uka :innocent: (1.86ghz, 1x512mb ram, go6800) :dribble:

Da jeg bestilte, så nettbutikken helt annerledes ut. Det var vel for ca 1,5 måneder siden. Hvorfor 7200rpm'en er borte nå, vet jeg ikke. :hmm:

Kan forøvrig nevne at det er en fryd å spille HL2 på denne lappen. :D

Lenke til kommentar
sven-o:

Hvordan fikk du 60gb 7200rpm på din i9300? Dell selger jo ikke det nå, skal muligens kjøpe en senere i uka :innocent: (1.86ghz, 1x512mb ram, go6800) :dribble:

Da jeg bestilte, så nettbutikken helt annerledes ut. Det var vel for ca 1,5 måneder siden. Hvorfor 7200rpm'en er borte nå, vet jeg ikke. :hmm:

Kan forøvrig nevne at det er en fryd å spille HL2 på denne lappen. :D

Hehe. :)

Er 80gb 5400rpm disken dem selger hos Dell en Silentseek?

Hmm, er det ikke mulig å få tak i Dell.no kupponger slik som dem har i USA? :(

Lenke til kommentar

Nei... :(

Usikker på hva norske lover sier om kupongtilbud. Men det høres ikke ut som de har det i andre europeiske land heller.

Opptil 35% uten å måtte løfte en finger hadde vært kjekt.

Det beste du kan gjøre er å snakke pent med en selger, de har litt å gå på.

Geir :)

Lenke til kommentar

Nei... :(

Usikker på hva norske lover sier om kupongtilbud. Men det høres ikke ut som de har det i andre europeiske land heller.

Opptil 35% uten å måtte løfte en finger hadde vært kjekt.

Det beste du kan gjøre er å snakke pent med en selger, de har litt å gå på.

Ok.

Må bare får solgt den bærbare jeg har nå :whistle:

Lenke til kommentar
Må bare får solgt den bærbare jeg har nå  :whistle:

Får aldri solgt mine jeg. Har barn og barnebarn som står i tur for å arve dem... ;)

Minst 5 av mine gamle maskiner som fortsatt er i bruk hos familien. De eldste er ikke akkurat fartsmonstre, men duger til sitt bruk.

Heldig du er da :thumbup:

Heldigvis er jeg minstemann og slipper å gi bort sånne ting, ikke det at jeg hadde gjort det uansett, men :w00t:

Håper på 12.000 for Ferrarien :tease:

Lenke til kommentar
Jaså Fredrik. Tenkt å gå over til Centrino? :p

Hadde jeg hatt råd så hadde jeg nok kjøpt en sånn en også.

Go6800 frister. Desverre, men sant :cry::no: Orker ikke vente på noen skikkelige Turion64 med bra skjermkort osv. ;)

Vurderer faktisk XPS2, koster 3000kr mer :ermm:

Må klare å skrape sammen litt mer ved å gjøre noen småjobber :dribble:

Lurer på hvordan lydkort det er på 9300/XPS2?

og om man ikke kan få dem med SATA-disk? Det er vel bedre? :ohmy:

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar
Lurer på hvordan lydkort det er på 9300/XPS2?

De har begge integrerte lydbrikker. Sikkert bra nok til det meste. Men skal du ha skikkelig surroundlyd for spill bør du kanskje investere i enten en ekstern USB løsning, som denne: Link. Eller en PCMCIA basert løsning, for eksempel denne: Link.

Vel, får man surroundlyd med det i det hele tatt? :tease:

Håper jeg får solgt den gamle så jeg kan kjøpe i9300 :dribble:

Hvordan er skjermen? Har den bra innsynsvinkel?

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar
Skjermen er helt fantastisk! Det beste ved maskinen imo.

Innsynsvinkelen er den beste jeg har sett på noen lcd noensinne. Kanskje fordi jeg ikke har sett mer enn ca 20 forskjellige... ;)

Ok :cool:

Hvis jeg får solgt den bærbare jeg har nå _skal_ jeg ha i9300, men har litt lyst på XPS2 også, 20.626,- med P-M 2ghz, 60gb 7200rpm, 2x256mb DDR2(:no:) og XPS-ryggsekk :innocent:

Vet ikke om det er verd det?

Lenke til kommentar

Ouch! Anbefaler ikke den ryggsekken. Det er omtrent som å be om å få lappen frastjålet.

Dersom du må nedgradere til 2x256 MB minne for å få råd til XPS2, ville jeg heller gått for en i9300 med 1Gb(en brikke), og kjøpe en brikke til hos komplett.

Lenke til kommentar
Ouch! Anbefaler ikke den ryggsekken. Det er omtrent som å be om å få lappen frastjålet.

Dersom du må nedgradere til 2x256 MB minne for å få råd til XPS2, ville jeg heller gått for en i9300 med 1Gb(en brikke), og kjøpe en brikke til hos komplett.

1x1gb ram hos Dell er UTROLIG dyrt.

På XPS2 er ikke 1x512mb et alternativ.

Hvordan andre sekker er det som passer til en 17" da? Skal bruke den på skola (man trenger jo minst en 9300/XPS2 for å gjøre skolearbeid! :dribble:)

Edit: 1x1gb var jo ikke SÅ dyrt, men kjøper heller 2x256mb fra Dell og så en 1x1gb fra MPX til 1200kr etterpå :w00t:

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...