Gå til innhold

Min mening om Dell Inspiron 9300

Anbefalte innlegg

Tenkte å dele min mening med dere om denne maskinen.

Spec:

Nvidia G0 6800 256 mb

80 gig 5400 rpm disk

1.87ghz cpu

1 gig ram

1920 x 1200 skjerm

Intel a/b/g trådløst kort

Har hatt den i en snau uke nå.

Man må bare digge den skjermen. Skjønner ikke hva folk snakker om med for liten tekst. Ettersom det er grenser for hor langt unna skjermen kan komme med tanke på behagelig skriveavstand så er alt fint leselig for meg. Fet glossy look på overflaten. (wow-faktor)

Rask og fin til alt jeg har kastet imot den. HL2 gikk unna så det grein.

Jobber med lydredigering og kjørte Nuendo med masse plugins uten no pes.

Min største klage er at den bråker litt for mye. Jeg trenger egentlig at den skal være helt stille for å kunne gjøre lydopptak i samme rom som maskinen. Begge viftene går alltid. Riktignok på lav turtall men allikevel... De har i følge fangui tre trinn. Av, sakte eller fort. Sakte er for bråkete etter min mening. Av blir desverre fort varmt. Vet noen hva som regnes for å være for varmt?

Den er litt stor.. Det plager meg ikke direkte, men jeg er nå på leting etter en ryggsekk å ha den i, og sliter med å finne en som ikke oser "se-jeg-har-laptop".

Batteriet er greit, men hvis man bruker cdrommen litt så merkes det fort på levetiden.

Det trådløse kortet funker knirkefritt.

Touchpaden er ikke så mye å skryte av. Men det fulgte med en streit usb-mus så det er ikke no stort problem. Tastene kjennes gode å bruke. Mediaknappene foran er de best plasserte knappene jeg har vært borti hittil.

Sliter med å få video ut av maskinen. Virker som om jeg trenger et eget adapter eller no selvom den har s-videokontakt.

Alt i alt liker jeg den godt nok til at jeg beholder den selvom viftestøyen holdt på å bli grunn nok til å bytte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv Dell9300 og er kjempefornøyd med den. Synes ikke den bråker i det hele tatt. Har nå også installer software som styrer viftene etter temperatur. Lar det slå seg på ved 50 C. Ved normal bruk (surfing, teksbehandling, mindre grafikk behandling) så ligger tempen på ca 40-45.

Når viftene går for fult ved spilling så er støyen ikke merkbar hvis du da ikke spiller uten lyd!!!.

Lenke til kommentar

Jeg sliter ikke med varme/viftestøy. Kanskje fordi jeg ikke har brukt den særlig til tunge spill. Med fanGui er mine vifter konstant av(kontorbruk med bitcomet i bakgrunn). Temperaturen ligger på CPU/GPU:43/51. Min mening er at når jeg spiller er det ikke så farlig med støy. Viftene er alltid av når jeg ser filmer/divX også.

Det som plager meg er harddisken. DEN bråker, og må byttes ut. Burde egetlig ha skjønt det da jeg bestilte 7200rpm disk. *slå på meg selv*

Har en samsung 80gb som er _helt_ stille. Blir nok å putte inn den når jeg kommer tilbake til norge igjen.

Edit: Jeg deler følelsene dine for skjermen. Den er så utrolig digg.

De som klager på den er vel en av disse tre:

1. Svaksynt person. Den eneste med tilstrekkelig grunnlag for syting.

2. Apple fanatikere. Fordi apple ikke produserer laptoper med skjermer over XGA+.

3. Folk som har kjøpt en fet lap med syke specs, for så å finne ut at skjermen suger, men ikke tør inrømme misunnelse. (I used to be one of them :p)

*Flameshield "ON"* :innocent:

Endret av sven-o
Lenke til kommentar

sven-o, du er oppmerksom på at fangui antagelig underrapporterer GPU temperaturen betydelig. NVIDIA sitt verktøy viser hos meg opptil 15 grader mer, og når viftene ikke går kryper tempen på GPU kjernen sakte men sikkert opp til noen og sytti grader. Og den ville ha krøpet enda høyere hvis ikke CPU tilfeldigvis hadde bedt om kjøling. Dette kan gi problemer hvis prossessoren blir satt på lav hastighet, da det jo tydeligvis er dens temperatur som fangui retter seg etter. Si gjerne fra om du finner ut at jeg er helt på jordet, det vil jeg like å høre i dette tilfellet.

(de tidlige dell modellene som fangui egentlig er laget til hadde jo ikke så kraftig skjermkort, så kanhende det forklarer saken)

Angående bytte av hd så har du antagelig noe å se frem til. jeg hadde en normal, hørbart surrende fuijitsu 5400rpm sak som jeg fjernet til fordel for samsung, og det gjorde underverker.

Lenke til kommentar

Rettelse. Det ser ut som det er en annen fyr som har modifisert fanGui for 9300. (fanGui er GNU lisensiert, så kildekoden følger med.) Han sier ingenting om XPS2, såvidt jeg kan se. Var litt kjapp der...

Se denne tråden på notebookforums: Link..

Merk at du må kjøre originalen først, før du installerer oppdateringen.

Install the original i8kfangui, detect every sensor before you replace it with my file........ see if it will work

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

støy ? har nettop fått min dell 9300 wow sier bare jeg

helt rå i spill :=)

viftene går hele tiden men behagelig,

kan ikke være mange db denne viften støyer

har enda ikke testa forbedret drivere , q3 og wow går smooth :D

menne en ting jeg ikke var fornøyd med kvaliteten på bildene i explorer

akuratt som det var feil oppløsning men alt ser perfect ut i opera :confused:

har 1920*1200

Endret av MKE
Lenke til kommentar

MSH: ettersom maskinen ligger rett fremfor meg så blir det relative bråket omtrent som med min gamle shuttle (SS51g moddet med ny strømforsyning)

Målt på en meters avstand (som vel er standardtesten til SPCR) blir den nok mindre bråkete allikevel. Poenget er at jeg ønsker å slippe viftesus på lydopptak. Synes ikke den er på noen måte plagsom til annet bruk (spill, surfing etc)

Men når folk kjører den oppimot 50 c uten å bli bekymret så kanskje jeg også skal kjøre den litt hardere.

Lenke til kommentar

sven-o, høyreklikk på skrivebordet og gå til instillinger/avansert/go6800. det skal komme opp en undermeny med diverse instillinger. hvis du ikke kan lese av temperaturen her, så er det antagelig fordi standard driverne ikke gir denne muligheten. (jeg installerte noen andre drivere til skjermkortet, 76.10).

jeg kommer også inn i denne menyen mer direkte ved å høyreklikke på skrivebordet og velge NVIDIAdisplay, og har også et grønt NVIDIA ikon nede på oppgavelinjen som kan brukes...

Lenke til kommentar

Fikk min Pc idag,det er kjempe bra Pc.Den er ganske stillgående etter min mening.Men hvordan skal jeg velge mindre Mhz.Min er på 1.86ghz hele tiden.

Skjermen lyser litt mye under kantene,er det feil med skjermen.Jeg kan bare se når det er svart bakgrunn.

Lenke til kommentar
støy ? har nettop fått min dell 9300 wow sier bare jeg

helt rå i spill :=)

viftene går hele tiden men behagelig,

kan ikke være mange db denne viften støyer

har enda ikke testa forbedret drivere , q3 og wow går smooth :D

menne en ting jeg ikke var fornøyd med kvaliteten på bildene i explorer

akuratt som det var feil oppløsning men alt ser perfect ut i opera :confused:

har 1920*1200

Hei, det er en eller annen os innstilling som gjør at det ser døllt ut i IE, ikke maskinvaren det er noe feil på

Lenke til kommentar

msh, det virker som maskinen oppfører seg forskjellig alt etter om du har koblet til nettstrøm ved oppstart eller ikke. Det virker litt grumsete for meg enda, men hvis du starter fra batteri i "maks batteri" for eksempel, under strømstyring, så vil system-menyen vise (i mitt tilfelle, her og nå) 253 MHz, og at den klokker seg opp ved behov til vel det dobbelte (speedstep greia). Plugger du nå inn strømkabelen, går den opp til 604 (her og nå) ved tomgang, og stepper seg opp til maks ved behov. Hvis du derimot starter med strømkabel på -jeg holdt på å si startkabel- vil den vise 1,86 hele tiden. Prøv, og se om du får det samme!

(grunnen til at jeg sier "her og nå": første gang jeg rotet litt med dette viste den ikke helt de samme tallene!).

på tide snart med en i9300 bruker tråd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...