Gå til innhold

Trenger en hjelpende hånd for å få satt opp en Samba-boks

Anbefalte innlegg

Føler meg litt fortapt, og trenger noen som kan dra meg litt videre:

Jeg har nå gjort flere mislykkede forsøk på å få en filserver basert på Linux/Samba opp å stå.

Har i tur og orden prøvd RedHat 7.2, Mandrake 8.2 og ClarkConnect 1.0.3 i serverkonfigurasjon.

Den siste (CC) vil jo ikke fullføre installasjonen (- og i Clark-forumet fremgår det at der flere enn meg som i øyeblikket får en slags BSOD-opplevelse i Linux av CC.)

RedHat lager en masse krøll i grafisk modus og går i "heng" uten respons på tastaturet.

Mandrake kommer vel tilsynelatende greit ut av iselve Linux-nstallasjonen, men så står jeg der da med en kommandolinje og vet ikke hvordan jeg kommer videre med oppsettet. Så vidt jeg vet skal f.eks. Samba ha en linje i smb.conf som sier "workgroup= MINGRUPPE". Jeg hadde ventet at RH/MDK ba meg gi inn slike data når jeg valgte en server-profil på installasjonen med Samba som en av pakkene, men den gang ei.(Jeg vet ikke engang hvordan vi editerer text filer i Linux. Har fått opp vi, men blir jo desverre ikke så mye klokere av det....)

Hvordan får jeg f.eks. tilgang til webadmin-gresesnittet fra en annen PC? Hvordan blir i det hele tatt Samba-boksen synlig for W98-klientene?

Kanskje noen i det minste kan oppklare følgende:

LANet har hittil vært basert på "Windows-networking". Jeg regnet med at det i utgangspunktet ikke må gjøres noen forandring på dette når vi setter opp Samba, men at den blir synlig under Andre maskiner. For at LANet skal bli et "linux-nettverk" (NFS?), krever det at alle maskinene har Linux, eller kan vi etablere en nettforbindelse hvor W98-maskinene bygger på et eller annet som Samba-boksen administrerer?

Som man skjønner er jeg nå litt lettere forvirret/fortvilet (og ja, jeg burde lese en eller annen manual...), men håper noen kan gi meg litt inputt på den enkleste måten for å komme videre mot målet.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjohei!

Jeg vet at vi-editoren er noe av det jævligste man kan komme over =) og forslår derfor pico eller nano. Disse er langt enklere å bruke, spesielt for ferskinger.

Pico er med høy sansynlighet allerede installert hos deg. (Kjenner jeg linuxdistro'ene rett)

Når det gjelder hva linux'en egentlig skal gjøre i nettverket tror jeg ikke jeg skjønte helt utifra innlegget ditt. (Filserver?)

Samba er veldig ok server til akkurat det, filserving for windows-klienter.

(Faktisk kjappere enn sine M$ konkurenter på akkurat det)

(Den er blitt såpass bra at den kan bytte ut NT-servere, dvs støtte for domener osv).

Og baserer seg på SMB-opplegget til M$. (Dog protokollen er blitt utviklet vidre og har fått et nytt navn.. som jeg ikek husker herognå).

Strengt tatt tror jeg du skal stille deg spørsmålet om du trenger _Linux_ til akkurat dette. Win2k (som jeg anbefaler for folk med linux-vansker ,) eller WinNT fungerer utmerket til akkurat det formålet.. å dele ut filer til windoze klienter.

Eller hvis du føler at du er "tøff" nok til å bite i musmatta, og være klar for mange timer med ****skap for å oppnå et reinspikka non-M$ produkt, så anbefaler jeg at du leser det du kan finne av dokumentasjon (HOWTO's m.m.). http://www.linux.no og http://ldp.linux.no er STRÅLENDE utgangspunkter =)

Belønningen er som oftest større og bedre ved selvgjort :smile:

PS: Lykke til =)

-Dante

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...