Gå til innhold

Hjelp med forkromming, forsølving etc.

Anbefalte innlegg

Jeg har prosjekt i kjemi på skolen og hadde planer om å forkromme stoffer, eller liknende. Da har jeg allerede støtt på to problemer:

#Hvilke stoffer kan ta seg bra ut? Ved å påføre sølv på noe f.eks. vil det vel fort reagere med O2 og bli svart? Dette betyr at stoffene må være over O2 i spenningsrekka for å holde godt mot oksidering?

#Hva skal jeg kalle prosessene ved et felles navn? Litt ettersom man skal påføre forskjellige stoffer på ting må man vel bruke Red-Oks-reaksjoner eller elektrolyse, om jeg ikke er helt ute på viddene?

Å finne noe som kan være et passende objekt å påføre andre metaller på kan også bli en utfordring, men om vi ikke finner annet får vi kjøpe noen små alu-vifter :D. Kunne vært gøy å se hvilke av de som fungerte etter "modding" :p

Om noen av dere har tips til hva jeg skal søke på i wikipedia, eller har andre gode lenker setter jeg også pris på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elektrolyse funker ihvertfall på metaller. I N&M har vi f.eks forkobret en 1-krone vha. elektrolyse. Vi brukte da kobberklorid (CuCl) som elektrolytt og 1-kroningen som en av elektrodene.

Det funker også på kull (karbon, C). Kullbiten/-stangen er da en av elektrodene.

Lenke til kommentar

Ja, det med sølv hadde jeg tenkt å prøve. Men har du noen forslag til hvordan man holder det "rent" (altså stopper/bremser oksidasjonen?

Hvordan man utvinner aluminium har jeg forsåvidt lest en del om fra før, men det har lite å gjøre med hva vi har prosjekt om dessverre. Vi skal påføre et tynt lag av et stoff (metall) på et annet stoff (metall).

Noen som vet hva "spenningsrekka" heter på engelsk? jeg skulle gjerne sett hvor Krom befant seg, for å se om man kan få festet det på aluminium, eller om man må ty til elektrolyse..

Lenke til kommentar

Jeg vet at krom er Cr, men min alle norske spenningsrekker jeg har sjekket inneholder ikke info om den. Jeg tenkte at hvis jeg google etter det, kanskje jeg fant en større og bedre spenningsrekke.

Jeg kunne egentlig prøvd og feilet, men fordi skolen har dårlig råd, og stoffene må bestilles, vil jeg finne ut hvordan det gjøres på forhånd.

Å legge aluminium på noe er ingen dårlig idé, for det er jo en del stoffer dette er mulig med.

Allikevel hadde det vært tøft å fått belagt ei aluminiumsvifte (eller fler :D) med noe slags metaller, siden dette var det vi hadde i tankene fra starten av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...