Gå til innhold

LED lys og bryter!

Anbefalte innlegg

jeg har lyst til å montere på noen LED lys framme på kabinettet (på en 5 1/4" brønn). jeg vil også ha en bryter jeg kan slå dem på og av med. er det en stor jobb? (jeg har ikke peiling på hvordan jeg gjør dette... fint om noen kunne vise meg det :smile: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe problem i det hele tatt!

Jeg har gått på elektronikk i tre år, så jeg har gjort det en del ganger, ja...

Siden det er beskrevet her, før, kan du ta en titt på hvordan det kobles

Bestill på microplex. Der får du de med motstander. Koble de slik jeg har tegnet så fint, men kobl på en liten bryter (som du får kjøpt overalt) rett fra psu'en.

Si ifra hvis det er spørsmål. Enten her, mail eller på privat melding!

Lenke til kommentar

Quote:

Jimmy Pop skrev (2002-07-04 00:08):

Ikke noe problem i det hele tatt!

Jeg har gått på elektronikk i tre år, så jeg har gjort det en del ganger, ja...

Jeg håper du ikke har gått på VK1 elektronikk 3år , gått om igjen 2ganger :razz:

Foresten så mener jeg og huske at de motstandene på mplex er kvartwattmotstander og derfor kan man koble utrolig mange LEDS (Light emmiting Diode) på den samme motstanden.

Lenke til kommentar

Quote:

Foresten så mener jeg og huske at de motstandene på mplex er kvartwattmotstander og derfor kan man koble utrolig mange LEDS (Light emmiting Diode) på den samme motstanden.

Men hvis de motstandene er beregna for 1 lysdiode.

Når du kobler den inn på mange , vil strømmen som går gjennom den øke(hvis led er koble i paralell med hverandre og i serie med motstand) og spenninga som ligger over den vil også forandre seg, og da forandrer og å spenninga som ligger over lysdiodene seg.

Hvis du kobler leds i serie med motstand og hverandre vil de få for lite spenning, men hvis du kobler nok leds i serie med hverandre trenger du ikke en motstand

Foresten de selger vel ikke løse motstander hos mp??

Lenke til kommentar

Quote:

PumpAction skrev (2002-07-06 13:16):

Quote:

Men hvis de motstandene er beregna for 1 lysdiode.

Når du kobler den inn på mange , vil strømmen som går gjennom den øke(hvis led er koble i paralell med hverandre og i serie med motstand) og spenninga som ligger over den vil også forandre seg, og da forandrer og å spenninga som ligger over lysdiodene seg.

Hvis du kobler leds i serie med motstand og hverandre vil de få for lite spenning, men hvis du kobler nok leds i serie med hverandre trenger du ikke en motstand

Foresten de selger vel ikke løse motstander hos mp??

Det er så ufattelig lite.

Strømmen vil øke fordi motstanen i diodene blir mindre jo fler du kobler i paralell.

For og regen ut den totale motstanden så gjør du sånn:

1/motstand + 1/motstand osv.

Jeg har 1kohm potmeter som jeg bare justerer for og få riktig strømstyrke

Lenke til kommentar

Har ikkeno å si det stemmer faktisk, men det går ikke på så alt for mange leds.

Edit: Skriv noe her isted men etter et forsøk stemte det ikke, fant jeg ut.

PumpAction

[ Denne Melding var redigert av: PumpAction på 2002-07-06 15:26 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-06 12:18, CFD skrev:

Ja, gjør det du.:grin:

Til alle andre, så anbefaler jeg å gjøre som tegningen!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-06 15:25, Jimmy Pop skrev:

Quote:

Den 2002-07-06 12:18, CFD skrev:

Ja, gjør det du.
:grin:

Til alle andre, så anbefaler jeg å gjøre som tegningen!

Jeg trodde heller ikke det stemte, men jeg gjorde et forsøk å må nå si meg enig med CFD.

Grunnen til det er at en lysdiode ikke har en fast motstand.

Edit: Men metoden hans er ikke 100% rett men den funker, men jeg ville også ha gjort det på din måte.

Men metoden hans blir igjen 100% rett hvis en bruker riktig motstand!

PumpAction

[ Denne Melding var redigert av: PumpAction på 2002-07-06 15:47 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...