Gå til innhold

2 spørsmål om AMD 64-bit!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AMD64 er ikke et program eller en prosessor. Det er navnet på 64bit instruksjonene som er implementert i både AMDs og noen av Intels prosessorer.

Navnet på Intel sin 64 bits utgave er EMT64. AMD64 gjelder kun for AMD.

Sålenge instruksjonene gjør det samme så er det vell det samme hva dem heter?

Det er bare intel som ikke liker å ta etter AMD , og derfor har de funnet et nytt og fancy navn til sine instruksjoner.

 

Såvidt jeg kan huske så har AMD tatt MMX og SSE(1,2 og 3) ifra Intel, men intel kan jo ikke bli tatt i å gjøre noe etter AMD så Intel hevder nok at EMT64 er bedre optimalisert enn AMD sine 64bit instruksjoner.

Lenke til kommentar
AMD64 er ikke et program eller en prosessor. Det er navnet på 64bit instruksjonene som er implementert i både AMDs og noen av Intels prosessorer.

Navnet på Intel sin 64 bits utgave er EMT64. AMD64 gjelder kun for AMD.

Ja, intel kaller det at prosessorene "har støtte for Intel EM64T". Det er noe feil da instruksjonene ikke heter EM64T men AMD64. Navnet ble gitt av AMD siden det var de som kommersialliserte og offentlig navnga disse instruksjonene. Det at intel kaller instruksjonene for noe annet synes jeg er barnslig. Det blir som å kalle appelsiner for "eple" fordi man ikke liker navnet "appelsin". Jeg sier nå bare at de bør kalle en spade for en spade. AMD64-instruksjoner er AMD64-instruksjoner uansett om de sitter i en AMD eller en Intel prosessor.

 

AMD er litt bedre sånn sett: De sier offisiellt at de har blandt annet intel MMX, intel SSE, intel SSE2 og intel SSE3 i sine CPU'er. Hadde AMD oppført seg like barnslig her så hadde de kalt det AMD-ettellerannet.

 

Det er bare intel som ikke liker å ta etter AMD, og derfor har de funnet et nytt og fancy navn til sine instruksjoner.

Strengt tatt så er det ikke Intels instruksjoner men AMDs instruksjoner siden AMD eier instruksjonene, men "låner ut" instruksjonene til Intel.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg finne ut om CPU'en er Winchester eller newcastle?

Da må du går for et socket 939 system, om du skal ha en winchester CPU.

Winchester er kun for socket 939 ja, altså måtte du hatt et litt anderledes hovedkort. Eneste måten å identifisere den før du kjøpet er at det står winchester i beskrivelsen. Heldigvis så spesifiserer de største og mest seriøse webshoppene hvilken core det er snakk om. Søker du i prisguiden på winchester for eksempel, så finner du en drøss.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg finne ut om CPU'en er Winchester eller newcastle?

Da må du går for et socket 939 system, om du skal ha en winchester CPU.

Winchester er kun for socket 939 ja, altså måtte du hatt et litt anderledes hovedkort. Eneste måten å identifisere den før du kjøpet er at det står winchester i beskrivelsen. Heldigvis så spesifiserer de største og mest seriøse webshoppene hvilken core det er snakk om. Søker du i prisguiden på winchester for eksempel, så finner du en drøss.

 

-Stigma

Eller se etter BIBOX i produktnummer (eks. ADA3000BIBOX)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...