larsie Skrevet 3. juli 2002 Del Skrevet 3. juli 2002 Heisann, jeg har lagt en liten bootdiskett for network Boot (burkte det programmet som autokjøres i windows (mandrake8.2)). Bootinga er greit, NIC*et startes og jeg får IP. Det virker flott. men når det gjelder denne mountinga så får jeg noen små problemer. Først så tenkte jeg at det gikk ann å skrive inn /mnt/cdrom, når maskina spurte om hvor Mandrake inst. lå. Men det gikk ikke. Så tenkte jeg at jeg kunne kopiere innholdet av CD'n til disken og mounte den. Jeg kopierte, deretter leste litt i man. Der stor det noe om nfs, og det ringte en liten bjelle som sa at dette var relatert. Jeg skrev: 'mount -t nfs /mnt/Mandrake /home/larsie/Mandrake'. Det var tydeligvis også feil, da jeg fikk en feilmelding. Desverre har jeg ikke internett hjemme og har problemer med å lese meg frem og få dette til. Men håper noen kan hjelpe meg til å forstå disse tingene, uten å henvise til RTFM - noe som nesquick tydeligvis gjør ofte... :smile: Mvh lars vegard bundli Lenke til kommentar
Snask Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 bare et spm. hvorfor i allverden skal du kjøre en nettverksboot hvis du har mandrake på cd? eller har jeg misforstått helt Lenke til kommentar
JonV Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 Lære mer på egeninsats kansje. ? Kna jo være nytig den dagen Cdrom ryker f.eks Lenke til kommentar
Snask Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 jojo, men hvis du leser innlegget så virker det som han tar en netverkboot og så skal han mounte cdrom? skjønner ikke helt poenget Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 Må si meg enig i siste innlegg. Virker litt dumt å ha en nettverks-bootdisket, for så prøve å mounte cdrom'en. Menneh du prøvde å mounte en nfs? Gir enda mindre mening. (Greit nok om du har satt opp en nfs-server menneh jeg tror neppe det er blitt gjort =) MEN hvis du skal prøve å mounte cdrom'en din. Så kan du prøve å kjøre komandoen "dmesg" når du har boot'et opp. Og se om du finner noe om cdrom der. ("dmesg | more") hvis det blir for mye å lese på en gang. La oss si at du finner plasseringen av cdrom'en din. (ELLER at du faktisk vet dette, menneh trippelsjekk med dmesg at kernelen faktisk har oppdaget denne). Eks på /dev/hdc (dvs pri. på andre ide kanal) så kan du prøve med mounte /dev/hdc /mnt/cdrom. Det kan hende den ikke i det hele tatt oppdager cdrom'en, (har ikke peiling hva mandrake har i sine netverksbootdisketter) men det hadde vært rart. Det du kanskje heller burde gjøre er å lage en helt vanlig bootdisk, ikke en som er beregnet for å installere over nettverk. (Den vanlige vil nok starte installasjonen og dermed gi deg vanlig nettverkstilkobling i etterkant, hvis du er redd for ikke å få nettverket opp) -Dante Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå