Gå til innhold

hvordan burde jeg klokke cpu og ram?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en god gammel athlon xp 2400+ som jeg kjører på et socket a hovedkort som takler opp til pc3200 ram. Etter å ha lekt med innstillinger finner jeg at systemet kan kjøre med en fsb på 180 og så multiplisere dette opp, men for å utnytte minnebrikkene må vel de kjøres på 200mhz? Er det noen vits i å klokke minnebrikkene raskere enn fsb eller blir det å skyte spurv med kanon? Burde jeg heller klokke fsb og minne ned til 166 og heller kjøre høyere multiplikator?

Lett litt i forumet og det virker som folk flest har motsatt problem enn meg, nemlig at minnebrikkene sliter med å henge med på cpu klokkingen. Problemstillingen min er vel egentlig om det er noen vits i det hele tatt å klokke minne høyere enn cpu.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

Men kan jeg løse det hele ved å holde fsb på 166 og bruke forholdstallet mellom fsb og ram i bios til å klokke opp rammen til 200? Eller er det bortkastet å kjøre rammen raskere enn fsb? Det optimale hadde altså vært å klokke fsb opp til 200, men da henger ting seg her. Litt usikker hvor mye volt man kan gi cpu. Har 1.6 volt nå og 2.6 på rammen. Trygt å teste disse på 1.7-1.8 og 2.8-2.9?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...