gunnberg Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Hei, Har en god gammel athlon xp 2400+ som jeg kjører på et socket a hovedkort som takler opp til pc3200 ram. Etter å ha lekt med innstillinger finner jeg at systemet kan kjøre med en fsb på 180 og så multiplisere dette opp, men for å utnytte minnebrikkene må vel de kjøres på 200mhz? Er det noen vits i å klokke minnebrikkene raskere enn fsb eller blir det å skyte spurv med kanon? Burde jeg heller klokke fsb og minne ned til 166 og heller kjøre høyere multiplikator? Lett litt i forumet og det virker som folk flest har motsatt problem enn meg, nemlig at minnebrikkene sliter med å henge med på cpu klokkingen. Problemstillingen min er vel egentlig om det er noen vits i det hele tatt å klokke minne høyere enn cpu. Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Du får mest ut av å klokke fsb og klokke fsb siden rammen kjører på 166 så skal ramen klare 200 så får du prøve å klokke om du kommer noen vei. Må nok øke cpu vcore og volt på ram og chipset. Lenke til kommentar
gunnberg Skrevet 6. april 2005 Forfatter Del Skrevet 6. april 2005 Takk for svar! Men kan jeg løse det hele ved å holde fsb på 166 og bruke forholdstallet mellom fsb og ram i bios til å klokke opp rammen til 200? Eller er det bortkastet å kjøre rammen raskere enn fsb? Det optimale hadde altså vært å klokke fsb opp til 200, men da henger ting seg her. Litt usikker hvor mye volt man kan gi cpu. Har 1.6 volt nå og 2.6 på rammen. Trygt å teste disse på 1.7-1.8 og 2.8-2.9? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå