Gå til innhold

Ekstern harddisk, ønsker råd, anbefalinge og tips.

Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av en ekstern harddisk. Jeg er ute etter erfaringer fra dere, og kanskje et tips eller to om et godt kjøp.

Kriterier

- Løsningen må være stillegående, vil ikke ha vibrasjonstøy eller høye frekvenser. Dermed tror jeg WD og Maxtor er uaktuell.

- 200-250 GB (fortrinnsvis 200 GB, fordi det er mer kostnadseffektivt).

- Den må ha USB 2-grensesnitt. Hvis det ikke fordyrer løsningen betraktelig kan den ha støtte for Firewire.

- Det blir 3.5" pågrunn av ønsket kapasitet.

Alternativer

- Vanlig HD med kabinett

- "Ferdig" løsning

Er de ferdige løsningene bedre enn alternativ 1? Jeg ser for meg at det er lettere å redde data hvis HD kan tas ut av kabinettet og plugges direkte inn i en PC f.eks. hvis kontrolleren blir kaputt.

Har sett på Lacie disker, er disse til å stole på? Hvordan er hastigheten? Jeg skal kun bruke disken til lagring, så en veldig rask disk trengs ikke. Dem må likevel ha muligheten til å hente frem musikk fort nok til at det ikke lagger.

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Maxtor OneTouchII 300GB og skjønner ikke helt hva du mener om at Maxtor skal være uaktuell når den er så å si den mest stillegående eHD som finner iom at den ikke har vifte som kjøler. Og jeg hører ikke noe vib. støy i heletatt..

Men om jeg anbefaler Maxtor OnetouchII?, tja..les om "BiGGiE" på min signatur..eHD's verste mareritt..

Ellers kan jeg varmt anbefale Iomega's eHD løsninger..

Lenke til kommentar

Har selv Lacie. Kjempe disker :w00t:

Men som sagt så kan det være et poeng å bygge selv, da slipper du kanskje problemer hvis kontrolleren i kabinettet ryker. Men du kan jo strengt tatt bare åpne opp og ta ut disken, garantien ryker jo, men spørs om du bryr deg så mye om den hvis uhellet skulle være ute.

Hovedpoenget er jo å alltid ha backup av viktige filer, men det er som regel lettere sagt enn gjort.

Ingen problemer med lagg hverken på USB2 eller firewire. Firewire gir en høyere ytelse enn USB2, men det er ikke allverden. Kjøp en med begge deler så har du større bruksmuligheter.

Lenke til kommentar

CPU kraft delen har du helt rett på, men tester viser også at firewire er raskere enn USB2. USB2 starter gjerne å overføre filen raskere enn firewire, men så faller hastigheten ut over overføringen. Les litt tester så finner du nok ut det samme. Mener å huske at en grunn til dette er at USB2 har mer overhead.

Lenke til kommentar
Firewire yter topp 400Mbps og USB2.0 yter topp 480Mbps så der tar du nok feil..

Fordel med firewire er at det tar MYE mindre CPU på maskinen enn USB2.0 når de er i bruk..

det er mer overhead i usb 2.0 så i praksis vil nok firewire være raskere.

Lenke til kommentar

Men... en ekstern harddisk står ikke på hele tiden, og da er ikke kjøling noe problem. Streame musikk fra den er ikke noe problem for de går USB 2. Jeg har puttet en brukt harddisk inn i et ekstern kabinett med løst strømadapter. Slår den på når jeg skal sikre bilder og programmer.. Forøvrig ligger den pent i safen ... :yes:

Edit: Ytelse? Ja det er ikke mer enn disken det. USB2 og Firewire blir ikke utnyttet

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

USB bearbeider data pr bit mens Firewire derimot bruker bus styringen til å bearbeide data . Dermed kan den gjøre oppgaver uten at CPU trengs å gjennomføre det. Dvs USB trenger CPU for å styre data mens Firewire ikke har så stor behov for CPU tid.

Dette kan man oppleve når en skanner et bilde igjennom en USB skanner. Ett annet faktum er at USB er åpen kilde men Firewire les Apple krever royalities for bruk av standarden.

Controller chipen i USB er en billig support chip men i Firewire er en dyr full "bus-mastering controller chip"

Nå har jo IEEE1394b kommet som blir på hele 800 mbps og opptil 1,6 Gbps og kan bruke fiberoptisk kabel opptil 200 meter og ved 50 meter fiber-optisk kabel kan det bli en hastighet på 3.2Gbps!. Den blir bakoverkompatibel med de tidligere IEE1394 standarderen.

Endret av ohh-noo
Lenke til kommentar

min lacie bråker lite men skaper en del vibrasjon. i tillegg er det en del knatring under load. det høres ut som du egentlig hadde hatt mer glede av 2,5" da får du den nesten helt stille + at du slipper ekstern strømforsyning.

Lenke til kommentar
For all del ikke anbefal en ekstern Maxtor Onetouch disk. Disse er jo kjent for å tryne rimelig fort. De er jo notoriske for å få bad sectors etter 6-7mnd.

For all del.. skill nå mellom one touch og one touch II. Har selv 300gb versjonen av sistnevnte. Den er stille, ikke spesielt varm og koster rundt 1500 for 200gb og 2000 for 300gb. Se også her

300 gb har også 16mb cache, så får du gjøre deg opp en mening om dette er en fordel eller bakdel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...