eladmir Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 skulle akkurat til å si at alle 6600 kort var 128 bit men så det er alt sagt oki forklar meg dette: mainstream-segmentet= ?? high-end segmentet=?? ikke lett for en nybegynner som meg å skjønne slikt. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Nevn heller de skjermkortene du har sett på, og i hvilken prisklasse. En grei tommelregel er at når det gjelder skjermkort fra 2000,- og oppover, da kan 256MB minne lønne seg. Jeg mener det er kun disse kortene som er gode nok til å ta noe utbytte av mer minne. Eks: Doom3 krever veldig mye av systemet, spesielt av skjermkort. I høye oppløsninger, og med High eller Ultra high, brukes det henholdsvis rett under og over 256MB minne. Så hvis vi da ser på fire forskjellige skjermkort. Geforce FX 5200 128MB: Altfor treg grafikkprosessor til å kjøre spillet glatt. Det at spillet krever mer enn 128MB minne har ingenting å si når kortet jobber så tregt uansett. Geforce FX 5200 256MB: Altfor treg grafikkprosessor til å kjøre spillet glatt. I tillegg er minnet på dette kortet tregere, fordi billigere minne blir brukt på budsjettkort, kun for å selge et kort med 256MB. Skjermkortet klarer ikke å hjelpe på ytelsen i spillet fordi grafikkprosessoren ikke henger med. Geforce 6800 128MB: Mye raskere grafikkprosessor som klarer å kjøre spillet glatt. Kan derimot få litt fps-drops i situasjoner der det skjer mye, eller hvis høy oppløsning + AA og AF (samt høyt detaljnivå) blir brukt. Prosessoren er rask nok, men i disse situasjonene fylles minnet helt opp, og skjermkortet jobber tregere da det ikke kan bearbeide all grafikkinformasjon hele tiden. Geforce 6800 256MB: Mye raskere grafikkprosessor som klarer å kjøre spillet glatt. I situasjoner der det skjer mye, eller i høy oppløsning +AA og AF, samt høyt detaljnivå klarer de ekstra 128MB med minne å ta unna jobben raskere enn 128MB-varianten. 256MB-Minnet på skjermkort i denne prisklassen er like kjapt/kjappere som 128MB-variantene, og først da får man utbytte av det, siden grafikkprosessoren er så kjapp. Håper det klarnet opp litt så du forstår deg bedre på valg av skjermkort. Det samme prinsippet kan nevnes mot en maskin med Pentium 100MHz og henholdsvis 128MB og 2GB RAM, mot en maskin med P4 3GHz med heholdsvis 128MB og 2GB RAM. Altså: Skal du bruke 2000-2500 på skjermkort, finn helst et med 256MB, gjerne GDDR3-minne, som er mye kjappere enn DDR-minne. Skal du bruke under 2000,- har det sannsynligvis ikke noe for seg å velge mer enn 128MB grafikkminne. Lenke til kommentar
eladmir Skrevet 6. april 2005 Forfatter Del Skrevet 6. april 2005 dette kortet jeg har sett på synes det er rimlig og virker godt: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302678&cks=SER Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Det er et veldig godt kort til den prisen ja, 6600GT er blant de kortene som gir mest for pengene. Med mindre du har lyst til å bruke 1000,- mer på et X800XL, syns jeg du skal velge et slikt kort. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Og over til anbefalinger: 6600gt til 1345 på mpx x800xl til 2449 på komplett 6800gt til 2995 på mpx 6600gt yter bra i lavere oppløsninger mens x800xl og 6800gt drar bra ifra i høyere oppløsninger. x800xl og 6800gt er så å si like bra, valget står mest på lommebok og evt preferanser for nvidia/ati Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå