eladmir Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Hva er den reele forskjellen på 128 mb skjermkort minne og 256 ? hvor mye bedre er 256 ? hva slags betydning vil det ha for meg som spiller endel spill som krver godt skjerkort ? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Idag har det ingenting å sei, men neste generasjonsspel vil ta nytte av 256mb. Allikavell planlegger du å kjøpa skjermkort idag så er det heilt greit å gå for 128mb og heller kjøpa 512/1024 når det kjem. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) Men f.eks et FX5200 kort med 256MB minne er treigere enn samma kort med 128MB har jeg hørt. Pga det er litt større minne og da blir lese/skrive hastigheten treigere. Det er noe jeg har hørt, sier ikke at sånn er det. Bare noe jeg har hørt av noen datafolk. Hadde jo også vært sjekt om du sa hvilket skjermkort du sammenligner. Eller i hvilken prisklasse du sikter til om du skal kjøpe nytt. Endret 5. april 2005 av _tHokA_ Lenke til kommentar
eladmir Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 beklager det. trodde det var ganske generelt men skjønner at det kommer mer an på hva slags skjerm kort.. det jeg tenkte på var Geforce 6600GT 128 VS 256 og Geforce 6800Gt 128 VS 256. ser ut til at de fleste 6800 kort blir levert med 256 mens bare noen av 6600 kortene blir det. så lurte litt på hvorfor og om det er vits å kjøpe 256 om jeg kjøper 6600. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Om det sto mellom 128MB GF6600 kort og et 256MB GF6800 kort hadde jeg nok tatt GF6800 kortet Lenke til kommentar
eladmir Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 tror kanskje ikke du helt forstod hva jeg mente, eller at jeg ikke er veldig god til å forklare. men det jeg egentlig lurer på er trenger jeg 256 mb skjermkort minne på 6600 eller holder det med 128 ? og er 128 for lite for 6800 eller holder det? lurer på dette fordi jeg skal kjøpe skjerm kort. og er usikker på om jeg skal kjøpe 6600 med 256 mb ram eller 128. vis det ikke er noen vits med 256 dropper jeg det.. og om det er stor betydning vurdere jeg å kjøpe 6800 som jeg egentlig ikke hadde tenkt meg. må prøve å spare penger der jeg kan, men vil heller ikke kjøpe noe jeg kommer til å angre på. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) Mange har den oppfattning om at jo mer minne du har på skjermkortet, jo bedre er det. Dette er ikke nødvendigvis sant. Et skjermkort på 128Mb og et på 256Mb kan kjøres like bra. Si at 128Mb skjermkortet har dobbelt så rask minne enn 256Mb skjermkortet. Da vil jo begge kortene ha like mye minne å gå på under prosesser. Det er denne ideologien som gjelder for skjermkort og minne. EDIT: fjernet den siste linje..trøtthetens feil og mangler.. Endret 5. april 2005 av ohh-noo Lenke til kommentar
Fat_ASS Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Et skjermkort på 128Mb og et på 256Mb kan kjøres like bra. Si at 128Mb skjermkortet har dobbelt så rask minne enn 256Mb skjermkortet. Da vil jo begge kortene ha like mye minne å gå på under prosesser. Det er denne ideologien som gjelder for skjermkort og minne. Det der er bare vas! klarer ikke å forklare nå da jeg er altfor trøtt men det der er bare bull! Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Et skjermkort på 128Mb og et på 256Mb kan kjøres like bra. Si at 128Mb skjermkortet har dobbelt så rask minne enn 256Mb skjermkortet. Da vil jo begge kortene ha like mye minne å gå på under prosesser. Det er denne ideologien som gjelder for skjermkort og minne. Det der er bare vas! klarer ikke å forklare nå da jeg er altfor trøtt men det der er bare bull! jaha..det er slik jeg har oppfattet det..men correct me hvis alt jeg skrev var okse..alle lærer noe nytt hver dag Lenke til kommentar
eladmir Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 oki jeg er litt dum og skjønner ikke helt enda. hva er det egentlig skjerm kort minne gjør for noe ? er det slik at to helt like skjerm kort og det ene har 256 og det andre har 128 så er det som har 256 mye bedre ? uansett? eller burde det være en slags synergi mellom kortet og minne? hva slags bonus får jeg ved å kjøpe 256 framfor 128 ? til et 6600GT kort. og hvw burde jeg kjøpe om jeg tenker litt økonomi her. si jeg må legge til 400 kr for 256 er det verdt det ? eller holder 128 lang vei ? skal skjermkort minne bare støtte de egenskapene kortet har slik at jeg egentlig ikke burde bry meg om det, fordi kort produsentene alerde har funnet ut hva som er opptimalt for kortet ? eller er det alltid bedre med mer? Lenke til kommentar
Fat_ASS Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) Mye minne er for å lagre mye data. hastigheten på minnet er for å skrive, lese og overføre data kjappere. Så det er bedre å ha moderat med minne (eks 128megs) som kjører på en høy hastighet enn å ha Mye (eks 256Megs) som kjører på en lavere hastighet. Mer klarer jeg ikke å presse ut a det lille hode mitt for i dag. Natta.. EDIT: 128Megs minne på et skjermkort er bra nok til de fleste av dagens spill! EDIT2: dette gjelder i værtfall skjermkort da 128megs er moderat å egentlig nok. 256 som er for øyeblikket det meste du kan få på ete skjermkort er mye. Endret 5. april 2005 av Fat_ASS Lenke til kommentar
eladmir Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 oki her kommer det enda et dumt spørsmål : hvordan sjekker jeg hva som er raskt minne eller ikke ? hvor rasket burde minne være for at det skal være BRA med 128? jeg trenger noen tall her siden jeg ikke har noe peiling på dette. Lenke til kommentar
Fat_ASS Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) oki her kommer det enda et dumt spørsmål : hvordan sjekker jeg hva som er raskt minne eller ikke ? hvor rasket burde minne være for at det skal være BRA med 128? jeg trenger noen tall her siden jeg ikke har noe peiling på dette. Hehe...tror at du skal vente til i morgen med å få svar eller håpe at noen som er geni på skjerkort er våken ennå å kan forklare deg det! Vet hvordan alt funker men er altfor trøtt til og klare å få de riktige ordene ut akkurat nå.... EDIT: les noen tester! et 6600GT takler det meste av spill ganske bra...har et selv å er kjempe fornøyd... Endret 5. april 2005 av Fat_ASS Lenke til kommentar
eladmir Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 (endret) oki om jeg går å legger meg nå lover du å huske å svare på dette i morgen? ' EDIT1: hehe jeg spørr ikke bare fordi jeg skal vite om det er bra eller dårlig er også litt nyskerrig og intersert i å lære og å lære vidre =) men nå går snart strømmen på laptopen min Endret 5. april 2005 av eladmir Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 se hvor mange brukere det er på dette emnet eladmir..tror noen andre enn Fat_ASS kan besvare ditt spm..men jeg hadde tydeligvis helt feil ifølge Fat_ASS så jeg dropper å poste intill videre.. Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) Anbefaler deg å se på at kortet er 256bit! Et 128MB med 256Bit er bedre enn et 256MB med 128Bit! Står som regel med liten skrift på pakka! Sjekk http://internetgames.about.com/cs/toppicks...pvideocards.htm http://www.pro-hl.com/column_sandman12.shtml Ciao Fant ingen brukbar forklaring!§!!! Endret 5. april 2005 av Master Chiun Lenke til kommentar
eladmir Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 takker alle som har brukt natte timene sine på å hjelpe meg å besvare mitt spørsmål =) god natt! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 GF6600GT er ikke 256bit, men 128bit. I mainstream-segmentet er 128 MB minne på kortet mer positivt enn 256 MB da de kortene med 128 MB minne bruker raskere minne enn de med 256 MB minne. I high-end segmentet er bildet annerledes. Her vil det helt klart lønne seg med å ha 256 MB minne på kortet kontra 128 MB minne da kort i denne klassen med 256 MB bruker raskt minne. Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Enig med Stigfjell der ja!! Men da kommer det jo an på hvilket minne det er brukt! Ciao Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Enig med Stigfjell der ja!! Men da kommer det jo an på hvilket minne det er brukt! Ciao Når jeg snakker om høykvalitetsminne på high-end kort, mener jeg selvfølgelig GDDR3. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå