Gå til innhold

noen sporsmal om linux

Anbefalte innlegg

forst takk hvis du leser dette og hjelper meg, strever itt med a komme igang..

for det forste, jeg sitter na i ubuntu linux, som funker fett.

men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjore..

jeg har provd a ta sudo apt-get install pa masse programmer men ingen av dem funker.

2. jeg prover a hente ned sourcen og tar ./configure men far da dette:

exis@jen:~/Desktop/gftp-2.0.18 $ ./configure

checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c

checking whether build environment is sane... yes

checking for gawk... no

checking for mawk... mawk

checking whether make sets $(MAKE)... yes

checking build system type... i686-pc-linux-gnu

checking host system type... i686-pc-linux-gnu

checking for gcc... no

checking for cc... no

checking for cc... no

checking for cl... no

configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH

See `config.log' for more details.

exis@jen:~/Desktop/gftp-2.0.18 $

hvordan installerer jeg gcc etc?

og en annen ting, hvis jeg installerer fra source, kommer programmet automatisk i $path?

kommer tilbake med mer..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-8fx0y6VV

Hva apt virker ikke? Jeg vill tro det er enklere for deg aa fikse apt enn hva det er aa installere pakker uten aa bruke apt (siden du ikke har gcc og det andre son trengest).

Hva er det som skjer med apt? Forklar saa godt du kan.

Lenke til kommentar
jeg har provd a ta sudo apt-get install pa masse programmer men ingen av dem funker.

Hvilken feilmelding får du da? Du kan kjøre apt-get update for å oppdatere den lokale databasen, og deretter søke etter pakker med apt-cache search pakkenavn.

Men du behøver ikke bruke det tekstbaserte verktøyet manuelt hvis du ikke vil. Du vil kanskje foretrekke å bruke Synaptic. Det er en grafisk frontend hvor du får opp en liste over alle tilgjengelige pakker. Du kan søke etter pakker, og velge hvilke du vil installere. Hvis jeg ikke husker feil, så kommer Ubuntu med Synaptic installert. Så bare se etter det i menyen i Gnome.

Å kompilere fra kildekode bør du kanskje ligge unna (ihvertfall inntil videre).

Filene blir bare kopiert inn i systemet ditt dersom du kjører:

./configure
make
make install

Du har ingen oversikt over hva du har installert, og over tid blir det rot.

Det er en pakke som heter build-essentials, eller noe i den retningen. Installer den dersom du fremdeles har lyst til å kompilere selv.

Når du kompilerer selv så havner programfilene i mapper som allerede er definert i path-variabelen.

Lenke til kommentar

Hvilken feilmelding får du da? Du kan kjøre apt-get update for å oppdatere den lokale databasen, og deretter søke etter pakker med apt-cache search pakkenavn.

Men du behøver ikke bruke det tekstbaserte verktøyet manuelt hvis du ikke vil. Du vil kanskje foretrekke å bruke Synaptic. Det er en grafisk frontend hvor du får opp en liste over alle tilgjengelige pakker. Du kan søke etter pakker, og velge hvilke du vil installere. Hvis jeg ikke husker feil, så kommer Ubuntu med Synaptic installert. Så bare se etter det i menyen i Gnome.

Å kompilere fra kildekode bør du kanskje ligge unna (ihvertfall inntil videre).

Filene blir bare kopiert inn i systemet ditt dersom du kjører:

./configure
make
make install

Du har ingen oversikt over hva du har installert, og over tid blir det rot.

Det er en pakke som heter build-essentials, eller noe i den retningen. Installer den dersom du fremdeles har lyst til å kompilere selv.

Når du kompilerer selv så havner programfilene i mapper som allerede er definert i path-variabelen.

Takk sa mye, du var til stor hjelp ihvertfall Synaptic som jeg ikke visste eksisterte.

:D

Jeg ma el neste compile selv om jeg vil installere ting som ikke er med synaptic/apt-get da..

Men en annen ting, hvor finner jeg gnome themes?

Lenke til kommentar

takk garathor...

ok har et par smorsmal til..

jeg mounta min winxp hard disk /dev/hda1 med fstab etc, det funka fett, men den disken er partiosjonert inn i 2 partisjoner, hvor alle mp3'er og filmene mine er pa den andre partisjonen.

jeg provde a mounte /dev/hda2 men det funka ikke.. sa hvordan kan jeg mounte den andre partisjonen?

2.

jeg trenger xvid codec installert, og den beste media playern, noen tips om hvordan man gjor dette?

ellers takker veldig mye for alle svar hittil, ha hjulpet kjempe mye.

Lenke til kommentar

Dersom den andre partisjonen er en logisk partisjon, heter den antakeligvis hda5.

Codecs tror jeg ikke du behøver å tenke så mye på. Når det gjelder medieavspillere (til video) er det hovedsaklig MPlayer, Xine og VLC som gjelder. Se om du finner pakker til spillerene (bruk Synaptic). Så får du nok alt du trenger av codecs i samme slengen.

Men nå tar jeg kvelden, begynner å bli rimelig seint. :)

Lenke til kommentar
Jeg er rimelig sikker på at jeg selv har spilt av video i xvid-format uten å installere annet enn xine-lib og xine-ui. Men prøv å gjør som Izte sier.

"codecpakken" trenger du bare hvis du vil se video som er encodet i formater som MOV, WMV osv.

MPlayer og Xine bruker FFMPEG som støtter alle mpeg formater (1,2,3,4+). Så hvis du skal se noe med XviD eller DivX så trenger du ikke ektra codecs.

Lenke til kommentar
men en annen ting.. hvilken window manager er den beste?

er ikke helt fornoyd med den ubuntu kommer med, vil ha stil og funskjonalitet og 'customizability'

Snakker du om Window Manager eller Desktop Environment nå? Desktop Environmentet er brukermiljøet, med paneler, menyer etc, men Window Manageren er bare programmet som styrer vinduene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...