FranzJosef Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Helt fresh på WLAN... Har i dag vanlig bredbåndsrouter med TP-kabler hit og dit. Hva med denne: http://komplett.no/k/ki.asp?sku=305560&cks=PRL Er det da aksesspunkt, og alt mulig som trengs på den boksen da? Trenger bare plugge den inn og putte inn WLAN kort (evt. USB dingsen som følger med her) i hver PC så har jeg et trådløst nettverk oppe og går? Kan man "skjøte" på den WLAN boksen på den andre routeren? Slik at man kan ha f.eks. en PC som kobler seg på WLAN og en direkte til routeren via ledning? Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) Det er ikke aksesspunkt men router. Det er så vidt jeg har funnet dårlig med pakkeløsninger med aksesspunkt og trådløst nettverkskort. Det er dog ikke noe i veien for å bruker routeren som aksesspunkt. Du kobler ganske enkelt en av lan-portene på den gamle routeren til en av lan-portenepå den nye. Du må slå av DHCP på en av routerne (fortrinnsvis den nye). Alternativt kan du "kaste" den gamle routeren (forutsatt at det er du som eier den da) og bare bruke den nye trådløse routeren, som også har innebygget switch så du kan koble deg til med kabel. Det er fullt mulig å bruke både "tråd" og trådløs samtidig. I utgangspunktet er det mulig å bare koble det opp og så virker det av seg selv (i hverfall hvis bruker kort og router fra samme produsent), men du bør som et minimum endre SSID og adminpassord og sette opp MAC-filtrering og WEP-kryptering. Ellers tror jeg at jeg ville lagt på noen kroner og f.eks. kjøpt Linksys i stedet. Endret 5. april 2005 av Pengu Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Den pakken du linker til, er 802.11b (11 Mbps)-standard. Dette er ganske utdatert nå. Kjøp heller 802.11g (54 Mbps)-utstyr. Hvis du ønsker et pakkeløsning som kan brukes som aksesspunkt på din eksisterende router, så er den nevnte Linksys et utmerket valg, da den kan konfigureres om til aksesspunkt. Alle pakkeløsningene hos Komplett er etter det jeg kan se routere. Ville nok selv valgt å bytte ut den gamle routeren. Du får da bare en enhet å konfigurere, og muligens også en som er raskere og sikrere. 3Com-pakken til 795 kroner er også et utmerket valg. Den er lett å konfigurere og stabil. Uansett hvilket produkt du velger, husk å oppdater firmware før du konfigurerer det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå