Reptile Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Skal sette sammen en lagringspc/server. Den skal dele ut media som musikk og film til et mediacenter og xboxen min. Tenkte oxo eg skulle kjøre FTP på den... Den potensiellt "tyngste oppgaven den skal gjøre er evt DVD-kopiering/brenning/encoding. Men viss eg har mykje RAM og gode disk kontrollere burde vel ikkje det være så krevende? Tanken er: Billig/bra CPU, HK Godt kjølig kabinett Redundant PSU, evt berre UPS Mykje RAM OS på dedikert rask disk FTP på kun ein disk Kjøre nedlastinger på denne Sånn ca... Noen tips? Evt erfaringer Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) Billig/bra CPU, HK - Kanskje et socket 754-system? Billigere enn 939 og like bra(ish) OS på dedikert rask disk - WD Raptor 36/74GB m/10 000 RPM (eller kanskje en SCSI?) FTP på kun ein disk - Her kjøper du etter lommebok/behov. Potensielt viktige stikkord: 16MB cache-disker, NCQ, S-ATAII. Mykje RAM - 2GB? Tviler sterkt på at du vil merke forskjell på 1,5GB og 2, så gå for det lommeboken tillater. Nøyaktig hvilken RAM du bør kjøpe overlater jeg til mer kyndige Den potensiellt "tyngste oppgaven den skal gjøre er evt DVD-kopiering/brenning/encoding. Men viss eg har mykje RAM og gode disk kontrollere burde vel ikkje det være så krevende?DVD-kopiering og denslags er krevende uansett hvor mye RAM man har. Eneste måten å kunne gjøre dette samtidig som at resten av PCen skal yte oppimot 100% til andre oppgaver, er med dual-CPU. Endret 5. april 2005 av Loomy Lenke til kommentar
Reptile Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 Filserver[/url]http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=11694. Er eg på rett veg her? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Har en server stående selv. Brukes til blantannet å dele filer til x-boxsen min. Hardwaren i den er som følger: AMD XP 1600+ 512 Mb RAM (Har også 512 Mb swap minne som nesten aldri blir brukt.) MSI ettellerannet HK OS på en 3,2 Gb HD (Sikkert snart 10 år gammel) Filer på to speila 200Gb disker Serveren kjører også som ruter mot internett, web og mysql server. fotoalbum, ftp mm. Aldri merket noe tregheter som følge av hardwaren. Så du ser sikkert at du trenger ikke så alt for mye "hestekrefter" for å dra en enkel filserver, det store spørsmålet er hvor mange brukere du skal ha samtidlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå