Willy] Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Jeg har Telenor ADSL, og skal sette opp statisk intern IP. Nå når jeg har service pack 2, kan jeg ikke ha samme IP i "Foretrukket DNS-server"-feltet og "Alternativ DNS-server"-feltet. Jeg har ingen peiling på hvor jeg kan finne ut en alternativ DNS-server. Spørsmålene er som følger: 1. Er DNS-server-IP'ene lik over hele landet? 2. Om svaret på spørsmål 1 er korrekt, kan noen gi meg en sekundær DNS-server? 3. Om ingen av de to øverste spørsmålene kan svares på, kan jeg bare skrive inn noen tall og håpe på at den foretrukne DNS-serveren alltid er online? Lenke til kommentar
Demolish Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 1) Hver ISP har sine DNS-servere. Du kan godt bruke tredjeparts dns-server, men det er anbefalt å bruke de(n) som er oppgitt av din ISP. 2) Du TRENGER ikke en sekundær dns-server, da den vil bli brukt kun hvis den primære ikke svarer. Så her forsvant jo da poenget med å sette samme IP på begge feltene. Vet ikke hva som er sekundær-dns serveren til Telenor. 3) Du behøver ikke å fylle ut sekundær-dns-server feltet. Lenke til kommentar
Willy] Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 1) Hver ISP har sine DNS-servere. Du kan godt bruke tredjeparts dns-server, men det er anbefalt å bruke de(n) som er oppgitt av din ISP.2) Du TRENGER ikke en sekundær dns-server, da den vil bli brukt kun hvis den primære ikke svarer. Så her forsvant jo da poenget med å sette samme IP på begge feltene. Vet ikke hva som er sekundær-dns serveren til Telenor. 3) Du behøver ikke å fylle ut sekundær-dns-server feltet. Har alle brukerne i Norge som har la oss si Telenor samme DNS? Hvorfor skriver ikke telenor dette opp på nettsiden(e) deres? Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) Hvorfor skriver ikke telenor dette opp på nettsiden(e) deres? Jo de gjør det. Se her (tok meg 10 sek. å finne): http://www.online.no/kundeservice/oppkoblingsnummer.html For øvrig kan du godt ha flere enn to DNS-servere. Bare klikk på Advanced der du legger inn DNS-servere. Endret 5. april 2005 av Pengu Lenke til kommentar
Willy] Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 ,05/04/2005 : 23:04]Hvorfor skriver ikke telenor dette opp på nettsiden(e) deres? Jo de gjør det. Se her (tok meg 10 sek. å finne): http://www.online.no/kundeservice/oppkoblingsnummer.html Ingen av de tre som står der er de samme som den jeg har som foretrukket DNS-server. Min foretrukne DNS-server er faktisk den samme IP'en som standard gatewayen min. Anyway, kan dere svare på om alle Telenorbrukere i Norge kan bruke samme DNS-servere? Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) Ingen av de tre som står der er de samme som den jeg har som foretrukket DNS-server. Min foretrukne DNS-server er faktisk den samme IP'en som standard gatewayen min. Anyway, kan dere svare på om alle Telenorbrukere i Norge kan bruke samme DNS-servere? Ja, fordi mange bredbåndsroutere overtar rollen som DNS-server i tillegg til å fungerer som router. PCen din slår opp mot "DNS-serveren" i routeren, mens routeren bruker DNS-serverne som den får tildelt fra ISP-en (Telenor i ditt tilfelle) for å slå opp adresser. Og ja, alle Telenor Online-kunder kan bruke de samme serverne. Endret 5. april 2005 av Pengu Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) Du kan forsåvidt velge om du vil bruke GWen (routeren) din som DNS eller om du vil legge inn Telenors DNS'er direkte på PCen. Pass også på at du den faste adressen er utenfor DHCP-scopet (alt. deaktiver DHCP). Hvis ikke risikerer du at to maskiner får samme adresse med påfølgende konflikt. Endret 5. april 2005 av Pengu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå