Gå til innhold

Hvordan få formatert ved installasjon av Windows

Anbefalte innlegg

Det virker tilfeldig når en får muligheten til å formatere og ikke ved installasjon av Windows. Det er veldig irriterende når en ønsker å formatere og ved installasjon så får en ikke tilbudet om det! Da er jo mye av vitsen borte hvis det er en reinstallasjon!

Hvorfor er det slik? For min del er det oftere at muligheten ikke kommer opp enn at den gjør det. Jeg følger normale prosedyrer i "blåskjerm-menyene" ved oppstart.

Hvordan sikre seg at en får formatert?

Tenker mest på Win XP, men også Win 2000 installasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

aldri hatt det problemet.. du klarer jo ikke innstallere ny versjon av windows på samme partisjonen som du har den gamle uten at han spørr om du skal formatere?

regner med det er xp du snakker om.

men bruker du jarmo sin metode er du hvertfall sikra.

Lenke til kommentar
aldri hatt det problemet.. du klarer jo ikke innstallere ny versjon av windows på samme partisjonen som du har den gamle uten at han spørr om du skal formatere?

Jo, det er akkurat det den gjør!

Du må slette C: eller den partisjonen du vil formatere, da kan du formatere

den igjen. Du får valg å slette partisjonen®

I de "blå-skjerm-menyene"?

Lenke til kommentar

Det du må gjøre er å botte direkte fra XP-cd'n. Sett i cd'n, så restarter du maskinen. Under oppstarten igjen, vil det stå dette på skjermen: "Trykk en tast for å boote fra cd-rom" - gjør dette. Nå sjekker xp-installasjonen maskinvaren din, om du har windows på maskinen fra før, osv, før du får opp valget om du vil installere XP på nytt. Velger du å installere, er tilbudet om å slette og formatere diskene noe av det første som kommer opp

Lenke til kommentar
Det du må gjøre er å botte direkte fra XP-cd'n. Sett i cd'n, så restarter du maskinen. Under oppstarten igjen, vil det stå dette på skjermen: "Trykk en tast for å boote fra cd-rom" - gjør dette. Nå sjekker xp-installasjonen maskinvaren din, om du har windows på maskinen fra før, osv, før du får opp valget om du vil installere XP på nytt. Velger du å installere, er tilbudet om å slette og formatere diskene noe av det første som kommer opp

Nei, altså jeg har kjørt den prosedyren der i flere år. Og jeg vil si at ca. 70% av gangene får jeg IKKE tilbudet om å formatere. Får andre tilbud som å fjerne partisjoner som oftest, men det er vanskelig å få den til å formatere. Det virker helt tilfeldig. Har forsøkt å starte på nytt flere ganger på samme PC med samme CD og etterhvert fått tilbudet om formatering.

Rart om dette bare inntreffer hos meg. Gjelder altså flere maskiner og flere windows-versjoner...

Lenke til kommentar

Nei, altså jeg har kjørt den prosedyren der i flere år. Og jeg vil si at ca. 70% av gangene får jeg IKKE tilbudet om å formatere. Får andre tilbud som å fjerne partisjoner som oftest, men det er vanskelig å få den til å formatere. Det virker helt tilfeldig. Har forsøkt å starte på nytt flere ganger på samme PC med samme CD og etterhvert fått tilbudet om formatering.

Rart om dette bare inntreffer hos meg. Gjelder altså flere maskiner og flere windows-versjoner...

Rare greier den maskinen eller cd'n din. Men uansett: Hvis du gjør som jeg sa, og booter fra cd'n og installerer XP på den måten - så må jo nødvendigvis installasjonsprogrammet formatere disken. En uformatert disk er jo som kjent ikke brukbar til særlig mye.

Jeg har installert XP hundrevis av ganger på forskjellige maskiner, og jeg har aldri opplevd det du beskriver; å IKKE få tilbud om å formatere disken etter å ha bootet fra XP-cd'n - før man velger ren installasjon... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...